ما به آمریکا گفته ایم که از خطوط قرمز خود عبور نمی کنیم/ بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده ایم.


زمان: 19:32
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817323

ما از عادی سازی روابط با سوریه استقبال می کنیم

وی گفت: اگر آمریکا واقع بین باشد، آمادگی داریم در آینده نزدیک با حضور وزارت خارجه که یکی از اعضای کمیسیون مشترک وین است، توافق را نهایی کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) پس از دیدار با فیصل المقداد، همتای سوری خود در دمشق در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات بسیار خوب و مهمی با بشار اسد داریم. فیصل الاسد مقداد وزیر امور خارجه و علی اول ماملوک رئیس سرویس امنیت ملی جمهوری عربی سوریه را در دمشق داشتند و درباره تحولات اخیر دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو کردیم.

وی گفت: ما از این واقعیت که برخی از کشورهای عربی رویکرد جدیدی برای عادی سازی روابط با سوریه دارند استقبال و استقبال می کنیم. ما درباره برخی مسائل منطقه از جمله وضعیت یمن صحبت کردیم. ما از رفع محاصره بشردوستانه و برقراری آتش بس و گفتگو در اطراف یمن استقبال می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت افغانستان نیز گفتگو کردیم. هفته آینده سومین نشست وزرای خارجه افغانستان در چین برگزار می شود. همانطور که به صراحت گفته ایم، از تشکیل یک حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می کنیم.

امیر عبداللهیان همچنین به مذاکرات وین برای لغو تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و ادامه داد: آخرین وضعیت مذاکرات وین برای لغو تحریم ها را بررسی کردیم. ما معتقدیم که امروز بیش از هر زمان دیگری به توافق و نهایی کردن توافق در وین نزدیک شده ایم. ما آخرین پیشنهادات خود را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای توافق نهایی به ایالات متحده ارائه کرده ایم. ما به صراحت به طرف آمریکایی اعلام کرده ایم که از خطوط قرمز خود عبور نمی کنیم. اگر طرف آمریکایی واقع بین باشد، آمادگی داریم در آینده نزدیک با حضور وزارت امور خارجه که یکی از اعضای کمیسیون مشترک وین است، توافق را نهایی کنیم.

وی درباره روابط ایران و سوریه افزود: در رابطه با روابط دوجانبه بر همکاری های تجاری و اقتصادی گسترده ایران و سوریه تاکید و بر آمادگی ایران برای توسعه بیشتر روابط تاکید کردیم.

وزیر امور خارجه گفت: توسعه گردشگری ایران و سوریه یکی از موارد مورد توافق دو طرف در رایزنی های امروز بود. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد دیدار روسای جمهور دو کشور باشیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز با ورود به دمشق بر حمایت ایران از رهبری، دولت و مردم سوریه تاکید کرد و گفت: ما و سوریه در یک قلعه هستیم.

این سومین سفر امیر عبداللهیان به سوریه است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از سوریه برای دیدار با مقامات لبنانی به بیروت سفر می کند.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید