آیا تحقیقات درباره دیدار محرمانه دولت بایدن با سنا/برجام وارد مرحله جدیدی شده است؟

آیا تحقیقات درباره دیدار محرمانه دولت بایدن با سنا/برجام وارد مرحله جدیدی شده است؟

یک کارشناس مسائل بین الملل می گوید: استماع گزارش دولت بایدن درباره برجام در مجلس سنای آمریکا موضوعی بود که در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و به نظر می رسید ایران تلاش می کند نشان دهد که ماجرای برجام تمام نشده است.

مهسا مویدهی: هفته گذشته خبری از جلسه محرمانه در خصوص برجام با حضور سناتورهای آمریکایی خبر داد. خبری که امیدی را در دل حامیان توافق هسته ای شعله ور کرد که شاید بتوان در آینده نزدیک تصمیمات موثری در مورد این توافق اتخاذ کرد. با این حال، سناتور جاش هاولی پس از این نشست گفت که توافق هسته‌ای جدید بالقوه به نام «کمتر برای کمتر» که در ماه‌های اخیر مورد بحث قرار گرفته است، در جلسه توجیهی که او در آن حضور داشت، مورد بحث قرار نگرفت. وی این توافق را ویرانگر توصیف کرد. سناتور تیم کین نیز اعتراف کرد که این جلسه فقط یک به روز رسانی بوده و هیچ چیز جدیدی گفته نشده است. تهران در ماه های اخیر روابط خود با ریاض را بهبود بخشیده است و برخی از تحلیلگران انتظار داشتند که این بهبود روابط بر روابط ایران و غرب تأثیر بگذارد. اما ظاهراً این امید بیهوده بود.

مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل درباره نشست محرمانه هفته گذشته در آمریکا درباره موضوع برجام گفت: استماع گزارش دولت بایدن درباره برجام در مجلس سنای آمریکا موضوعی بود که در ایران به آن اهمیت ویژه ای داده شد. به نظر می‌رسید ایران تلاش می‌کند نشان دهد که موضوع برجام تمام نشده است و مانند نشست سناتورها برای اتخاذ تصمیم‌های جدید در این زمینه است و این تصمیم‌ها با هدف ورود به مذاکرات مرتبط با برجام است. این برداشتی واهی و خوش بینانه بود که در برخی محافل سیاسی و اقتصادی مطرح شد. اهدافی در پس این دیدگاه وجود دارد که سعی در حفظ وضعیت موجود در مورد برجام دارد. بارها گفته ام که برجام به عنوان طرح جامع اقدام مشترک ایران و آمریکا که در سال 2015 اجرا شد، ناقص متولد شد و منسوخ شد و اگرچه نامی دارد و مرگ آن، هیچ یک از طرفین آن را نمی پذیرند. به آسانی. با این حال، به نظر می رسد با وجود تمام تلاش های رسانه ای، برجام مرده است. ایران در سال 2015 برای رهایی از تحریم ها برجام را پذیرفت.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند که به برجام بازمی‌گردند، اما تحریم‌ها را در دوره برجام و بعد از برجام لغو نمی‌کنند. دولت انقلابی سعی کرد به جای دیپلماسی سازش از دیپلماسی قدرتمند استفاده کند و به اهدافی که رهبری جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده بود، دست یابد. رفع تمامی تحریم ها، راستی آزمایی و همچنین تعهد تمامی طرف های برجام به انجام تعهدات خود و ایران می تواند از برکات برجام بهره مند شود. این دیپلماسی با مقاومت آمریکایی ها مواجه شد. متحدان آنها، اروپایی ها نیز در کنار واشنگتن قرار گرفتند. حتی پرونده اختلافات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تغییری نکرده است و بارها شاهد بوده‌ایم که آمریکا در چارچوب پرونده هسته‌ای افراد، سازمان‌ها و سازمان‌های داخل و خارج ایران را تحریم می‌کند. به دلیل تأثیر برجام به عنوان یک مفهوم در سیاست خارجی، بسیاری از تحلیلگران در تلاش هستند تا با گذاشتن آب یخ روی کبودی های برجام، التهاب را کاهش دهند تا وضعیت موجود حفظ شود و چرک موجود در مبادلات ارزی ترک نشود. بازار و اقتصاد جسد مرده را زیر پوستی نازک نگه دارید.

مطهرنیا با بیان اینکه دولت ریاست جمهوری و دیپلمات های انقلابی همچنان نسبت به پذیرش برجام پاسداری می کنند یا انعطاف نشان می دهند، تصریح کرد: ایران با میانجی گری چین و به عنوان یک کشور عربستان سعودی را یکی از دشمنان جمهوری اسلامی ایران و ارزش های حاکمیتی تهران می داند. در نتیجه، انعطافی که نشان داد، منجر به مذاکرات و تبادل سفیران با عربستان سعودی شد. ریاض در حال بررسی این موضوعات است و می داند که فشارهای موجود بر ایران، این کشور را به سمت مذاکره با عربستان سعودی سوق داده است که نخبگان آن رابطه آشکاری با طالوی دارند. این موضوعات توسط سرمایه های غربی و عربی مورد تحلیل قرار می گیرد تا ببینند آیا ایران در پیشنهاد همکاری با کشورهای همسایه اقدام عملی انجام می دهد یا خیر. باید راهی برای عبور از کوه تحریم پیدا کنیم. اما تحلیلگران غربی ایران را برای کاهش فشارهای جهانی و منطقه ای به عربستان سعودی روی آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید