آیا دستمزد کارگران دوباره 57 درصد افزایش می یابد؟

آیا دستمزد کارگران دوباره 57 درصد افزایش می یابد؟

روز جمعه (5 اسفند 1401) جلسه شورای عالی کار تشکیل می شود و به احتمال زیاد رقم نهایی افزایش دستمزد کارگران اعلام می شود.

محمدرضا تاجیک، عضو شورای عالی کار درباره زمان بندی سبد معیشت کارگران گفت: هفته گذشته دولت در مورد سبد معیشت به جمع بندی رسید؛ به طوری که در سال 1385، در سال 2018 به نتیجه رسید. این هفته رقم 12 میلیون و 479 هزار و 500 تومان از سوی کارفرمایان و دولت اعلام شد که کارگروه شورای عالی کار این رقم را نپذیرفت. بنابراین فردا جلسه ای برای تعیین سبد معیشت تشکیل و تعداد نهایی آن اعلام می شود.

نماینده کارفرما در شورای عالی کار می گوید: چه بخواهیم چه نخواهیم افزایش دستمزدها که در حال رخ دادن است، اثر آن را در تورم می بینیم.

اصغر آهنی ها در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش مجدد حقوق تا 57 درصد وجود دارد؟ وی بیان کرد: سال گذشته بحثی بود و امسال بحث دیگری است آهنی ها در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر تاثیر حقوق 57 درصدی بر تورم، اظهار کرد: دو نوع تورم داریم. یکی تورم ناشی از نقدینگی و دیگری تورمی که بر قیمت واحدها اعمال می شود.

وی خاطرنشان می کند: زمانی که قیمت تمام شده واحدهای تولیدی افزایش می یابد طبیعتا قیمت ها نیز با افزایش مواجه می شود. ما یک نوع کار را انجام نمی دهیم. در برخی از مشاغل مانند نفت و گاز و پتروشیمی ممکن است سهم حقوق ناچیز باشد و هر چقدر هزینه ها افزایش یابد، حقوق تاثیری بر قیمت نهایی ندارد. اما در سایر مشاغل سهم دستمزد در قیمت نهایی بالاست.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار یادآور می شود: چه بخواهیم چه نخواهیم این سوال وجود دارد. یعنی وقتی افزایش دستمزد اتفاق می افتد، اثر آن را در تورم می بینیم.

توضیحات وزیر کار در خصوص اعلام افزایش دستمزد کارگران در سال 1402.
وزیر تعاون و رفاه اجتماعی گفت: جلساتی را با شورای عالی کار برگزار کردیم. بنابراین تا ابتدای هفته آینده تعیین حداقل دستمزد کارگران انجام می شود.

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران گفت: خبر خوب ما این است که تمام صندوق های بازنشستگی که تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند در حال پرداخت هستند. مطالبات جامعه هدف خود اقدام کردند و هم حقوق بهمن ماه و هم حقوق بایرام 1401 پرداخت شد. در زمان مناسب حقوق اسفند ماه را پرداخت خواهند کرد.

وی گفت: در خصوص کالابرگ نیز مراحل استانی را طی کرده ایم و 30 هزار فروشگاه به این سامانه متصل شده اند و مردم می توانند در صورت نیاز یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی خود از این فروشگاه های زنجیره ای و سایر فروشگاه ها به صورت اعتباری خرید کنند. هر روز تعداد قابل توجهی سیستم را ثبت می کنند.

وزیر تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در رابطه با تعیین حداقل دستمزد کارگران، کمیسیون نمونه یابی جلسات مختلفی و شورای عالی کار نیز در این هفته جلسه برگزار کرد. همگرایی ما بسیار بالاست و چندین موضوع به کارگروه های تخصصی منتقل شده است که تا پایان هفته اقدامات لازم را انجام می دهند و از ابتدای هفته آینده تعیین حداقل دستمزد و حقوق کارگران آغاز می شود. . انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید