آیا دستمزد کارگران دوباره افزایش می یابد؟

آیا دستمزد کارگران دوباره افزایش می یابد؟

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: پس از تعیین حقوق، اعلام کردیم که این میزان حقوق با تورم مطابقت ندارد. مقرر شده در صورت تداوم تورمی که در ابتدای سال داشتیم، در نیمه دوم سال جلسه ای برای بازنگری در دستمزد کارگران تشکیل شود.

در هفته های اخیر چند تن از اعضای شورای عالی کار طی نامه ای خطاب به وزیر کار خواستار تشکیل جلسه شورای عالی کار و بررسی دستمزدها شدند.

یکی از اعضای شورای عالی کار در نامه اعضای کارگری خطاب به مرتضوی گفت: احتراماً مطابق مواد 167 و 168 و ماده 41 قانون کار و با توجه به اینکه تورم در چهار ماه گذشته پس از محاسبه خانوار اتفاق افتاده است. هزینه های سال 1402 و تورم بالای 70 درصدی اقلام اساسی منزل از جمله مسکن و خوراک و آشامیدنی، معیشت کارگران را دچار بحران جدی کرد و وعده های کاهش نرخ تورم علی رغم تاکید معظم له و سایر وزرای حاضر محقق نشد. در جلسه تعیین دستمزد همچنین علیرغم وعده کارفرمایان و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی مبنی بر افزایش بی رویه قیمت کالاها و خدمات ارائه شده، خواهشمند است موضوع تجدید نظر در دستمزد سال 1402 کارگران و نحوه پرداخت غرامت کارگران را دستور دهید. قرار گرفتن قدرت خرید در دستور کار اولین جلسه شورای عالی کار.

وزارت کار در پاسخ به کارگران اعلام کرد که افزایش دستمزد کارگران منوط به افزایش دستمزد کارگران است.

بررسی وضعیت اقتصادی نشان می دهد که با رفع تکانه های تورمی در سال 1401 و رویکردهای جدی دولت برای رفع اختلافات موجود در بخش های مختلف اقتصادی به منظور کنترل رشد نقدینگی از طریق برنامه اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی و پرهیز از قیمت گذاری اجباری و همچنین پرداخت مطالبات به لطف صندوق های بازنشستگی دولت قبل، روند کاهش تورم آغاز شده و ادامه خواهد داشت که نشانه های آن در کاهش چشمگیر تورم ماهانه در اردیبهشت 1402 و کاهش سلطه دلار بر اقتصاد کشور

این موضوع اعتراض جامعه کارگری را در پی داشت و واکنش های بسیاری را در پی داشت.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به آخرین یافته‌ها امیدواریم از نابسامانی‌های اقتصادی که در ابتدای سال با آن مواجه بودیم فاصله بگیریم، اما در صورت تداوم شرایط تورمی، جلسه شورای عالی کار تشکیل می‌شود تا بررسی شود. دستمزد

اسماعیلی در خصوص جلسه شورای عالی کار در خصوص بررسی دستمزد 1402 کارگر گفت: همزمان با تصویب افزایش 27 درصدی دستمزد کارگران در شورای عالی کار طی جلساتی که با مسئولان داشتیم. از سوی وزارت کار اعلام شد که این نرخ دستمزد با تورم مطابقت ندارد و مقرر شد در صورت تداوم تورمی که در ابتدای سال تجربه کردیم، در نیمه دوم سال جلسه ای برای بررسی دستمزد کارگران تشکیل شود. کارگران.

وی ادامه داد: اما تاکنون این بحث پیگیری نشده است و با توجه به وعده های دولت در خصوص محدودسازی تورم و همچنین گشایشی که در عرصه بین المللی در حال رخ دادن است، منتظر هستیم تا ببینیم چه تغییراتی رخ خواهد داد. در حوزه اقتصادی کشور

اسماعیلی خاطرنشان کرد: با توجه به مشاغل اخیر امیدواریم بتوانیم از نابسامانی اقتصادی که در ابتدای سال با آن مواجه بودیم خارج شویم اما در صورت تداوم شرایط تورمی قطعا جلسه شورای عالی کار برای بررسی دستمزد کارگران تشکیل می شود. کارگران.

دیدگاهتان را بنویسید