دولت سیزدهم و ارزیابی پذیرش افزایش دستمزد کارگران / افزایش هزینه دستمزد با ورود به تولید اثر فزاینده ای بر تورم نخواهد داشت.


ساعت: 12:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814887

با توجه به افزایش دستمزدها و بحث در مورد تاثیر آن بر تورم، اکثر اقتصاددانان معتقدند که این افزایش اثر منفی بر تورم و بیکاری ناشی از هزینه های تولید ندارد و باید توجه داشت که دستمزد کارگران در سال های اخیر کمتر از میزان تعیین شده افزایش یافته است. در قانون و هنوز 3 میلیون تن از سبد معیشتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امسال پس از مصوبه شورای عالی کار و اعلام رسمی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، حقوق سال آینده کارگران نسبت به سال گذشته 57.4 درصد افزایش تعیین شد.

گفتنی است، چهارشنبه گذشته پس از جلسات متعدد و با توجه به بررسی های سه جانبه، شورای عالی کار موافقت کرد که با توجه به تورم و حداقل دستمزد کمیته دستمزد، حداقل دستمزد ماهانه 2 میلیون و 554 هزار و 950 تن 4 میلیون و 179 هزار تن باشد. 750 تن و حداقل دستمزد روزانه باید از 88 هزار تن به 139 هزار تن در سال 1401 تغییر یابد.

همچنین مقرر شد دستمزد کارگران در سایر سطوح 38 درصد علاوه بر 17172 تن در روز افزایش یابد. در این مصوبه آمده است: حداقل دستمزد بر اساس 30 روز در ماه 4 میلیون و 179 هزار و 750 تن (روزانه 139 هزار و 325 تن)، به ازای هر کارگر 850 هزار تن، حق مسکن 650 هزار تن، حق فرزند برای هر کودک تعیین شده است. 417 هزار و 975 تومان بر اساس سن با یک سال سابقه کار ماهانه 210 هزار تومان تعیین شده است.

بنابراین در سال آینده هر کارگر باید برای متوسط ​​خانوار کشور 6 میلیون و 433 هزار تن دریافت کند که در حال حاضر به ازای هر خانوار 3.3 نفر است که بر این اساس درآمد ماهانه کارگران دو فرزند باید 6 میلیون و 725 هزار تن باشد. 700 و حداقل درآمد ماهانه کارگران یک فرزند 6 میلیون و 307 هزار و 725 تن خواهد بود.

تاکید نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در سال جاری این بود که بر اساس ماده ۲ قانون کار، دستمزد کارگران بر اساس تورم و سبد معیشت خانواده کارگر تعیین شود و امسال میانگین خانواده شهری 33 نفره 1401 برآورد شده است و همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم سالانه خانوارهای کشور در بهمن ماه به 1.5 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 1.5 درصد کاهش نشان می دهد. این مبالغ با قرارداد سه جانبه کار مزدی در سال 1401 اعلام شده است.

وزیر کار: افزایش دستمزد تولید افزایش می یابد

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش این افزایش گفت: قدرت خرید مطلق خانوارهای کارگری با این افزایش 9 درصد بیشتر از تورم خواهد بود و ادامه داد: عمده افزایش حداقل دستمزد بر اساس کسوراتی که برای تقویت حقوق بازنشستگی کارگران خوب است.»

وی تصریح کرد: با افزایش درآمد کارگران دو اتفاق می افتد اول اینکه بهره وری افزایش می یابد و انگیزه کارگران برای کار بیشتر می شود و دوم اینکه این افزایش تقاضای کارآمد در اقتصاد به افزایش تولید کمک می کند. “

وی تاکید کرد: امسال سه شریک اجتماعی (کارگر، کارفرما و دولت) با دقت بیشتری مشکلات موجود را جمع بندی کردند و بر اساس ماده 9 قانون کار، دستمزد کارگران باید بر اساس تورم و قیمت تمام شده تعیین شود. زندگی خانواده کارگر. .

برای اولین بار دولت یک واسطه بود نه مداخله

فرامرز توفیکی نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره این توافق به شبکه راه دانا گفت: فرآیند تصمیم گیری دستمزد 1401 بر خلاف دولت قبل بر مبنای علمی و منطقی انجام شد.

وی ادامه داد: آخرین جلسه شورای عالی کار جلسه تحریک آمیزی بود که 14 ساعت به طول انجامید و برای اولین بار بدون دخالت و فشار دولت رقم نهایی افزایش دستمزد را تعیین کرد که نوید حرکت به سمت مساوی معیشت و دستمزد را می دهد. نمایندگان کارگری و خانواده کارگران دارد.

وی گفت: به عنوان نمایندگان کارگران در سال جاری از دولت انتظار داریم وظایف مدیریتی خود را به ویژه در خصوص حذف ارز ترجیحی به درستی انجام دهد.

توفیکی گفت که بی انضباطی مالی در سال های 1998 و 1999 فشار بیشتری بر خانواده های کارگر وارد کرد و شکاف بین دستمزد و معیشت را افزایش داد. ما مردم را از دولت می خواهیم.

وی با اشاره به عدم بازنگری در یارانه متصدیان امر گفت: بازنگری در سال های گذشته برای کسانی که مشکل معیشتی داشته اند و مانده یارانه انجام نشده است. کاهش اختلاف طبقاتی در سطح جامعه.

مشکلات نقدینگی در صنایع کوچک با حمایت دولت قابل حل است

علی عسگر آهنی ها، نماینده کارفرما در شورای عالی کار نیز هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ گفت: وی در خصوص جلسات امسال کمیته دستمزد و شورای عالی کار گفت: جلسات امسال شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران به طور منظم به صورت هفتگی برگزار شد که دولت نقش خود را به درستی دنبال می کرد.

مشکلات معیشتی حوزه کارگری برای همه قابل قبول بود اما واحدهای کوچک و کوچک ممکن است با ارقام مصوب مشکل داشته باشند. البته این مشکل برای واحدهای بزرگ کمتر خواهد بود بنابراین سال سختی را برای صنایع کوچک پیش بینی می کنیم اما دولت قول حمایت می دهد. در اختیار این واحدها قرار دهید و برای حمایت از واحدها و صنایع کوچک و جلوگیری از آسیب به آنها توافق کنید.

جلسات شورای عالی کار محدود به یک زمان از سال و تعیین دستمزد نیست.

کلید حل مشکلات مردم حل مشکل تورم است

خوب است بدانید که از دیدگاه اقتصاددانان، موضوعی که امروز باید مورد توجه قرار گیرد این است که افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران که حتی با افزایش 200 درصدی دستمزدها هم حل نخواهد شد، مشکلات جدیدی را برای جوانان ایجاد خواهد کرد. کارگاه ها و تعدادی از کارگران اخراج شد.

اما این بدان معنا نیست که نباید دستمزد کارگران افزایش یابد، بلکه به این معناست که نباید به معضل تک بعدی نگاه کرد و در این رابطه باید همه ابعاد اقتصادی اعم از تورم و اقداماتی برای کاهش آن انجام شود. . توجه ویژه.

دستمزد کارگران همچنان 3 میلیون تن کمتر از سبد معیشتی است

علی بیگی رئیس هیأت مدیره شورای عالی شوراهای اسلامی کار درباره موضوع دستمزد کارگران گفت: از سال 90 و به موازات اجرای قانون کار، این قانون رعایت نشده است. تحویل.

وی ادامه داد: معتقدم امسال دولت سیزدهم، وزارت کار و شورای عالی کار در بحث تعیین حقوق سال آینده کارگران ارزیابی گذرا دریافت کردند. تعیین این حداقل دستمزد برای سال آینده منصفانه و عادلانه است و امیدواریم شکاف ایجاد شده در سال های اخیر به همین ترتیب در یک بازه زمانی پنج ساله اصلاح شود.

علی بیگی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان و کارفرمایان معتقدند با توجه به شرایط اقتصادی و رکود بازار، چنین افزایش قانونی موجب تشویق تورم و تعدیل نیروی کار می شود. همیشه ابزاری برای کاهش دستمزدها بوده است

وی در پایان گفت: در این راستا لازم است تحقیقات کارشناسی و علمی در مورد تاثیر افزایش دستمزد بر هزینه های تولید انجام شود تا متوجه شود که این موضوع در ایران با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست و با توجه به ورود دستمزد در تولید. سیستم و ایجاد ارزش افزوده. تورم را بدتر نخواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سال هاست که موضوع دستمزد واقعی، سرانه واقعی، یکسان سازی دستمزدها و … به دلیل تورم به یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور تبدیل شده است و به نظر می رسد ثبات اقتصادی در راستای تولید و کاهش تورم باشد. کلید حل این مشکل

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید