آیا سازمان ملل قفل برجام را باز خواهد کرد؟


ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898622

با بسته شدن درخواست‌های طرف‌ها برای برجام، اکنون برخی کارشناسان و مقامات بر این باورند که برجام می‌تواند در حاشیه اجلاس سازمان ملل باز شود.

شبکه اطلاع رسانی راه دانا; در هفته‌های اخیر، آمریکا و ایران نتوانسته‌اند مذاکرات خود را درباره پاسخ‌های خود به متن 35 صفحه‌ای پیشنهادی اتحادیه اروپا تکمیل کنند، ایران خواسته‌های خود را در 25 آگوست ماه گذشته ارسال کرد و ایالات متحده بیش از یک هفته بعد در 2 سپتامبر درخواست‌های خود را ارسال کرد. . ماه پاسخ خود را ارائه کرد. ایران متعاقباً پاسخ خود را به اظهارات ایالات متحده ارائه کرد، اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است. اگر آمریکا قدرت تصمیم گیری در این باره را داشته باشد و الزامات شکل گیری یک توافق پایدار و قابل اعتماد را بپذیرد، روند مذاکرات تسریع می شود و در کوتاه ترین زمان ممکن به توافق نهایی می رسد.

بررسی برنامه برجام در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل یک راه رو به جلو است

در همین رابطه محمدحسن آصفری در گفتگو با دانا با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: رئیس جمهور کشورمان قطعا با روسای جمهور 4+ دیدار خواهد کرد. 1 کشور در حاشیه این انجمن انجام خواهند داد و در مورد آن صحبت خواهند کرد.

نماینده مردم اراک در شورای اسلامی افزود: باید از این فرصت برای بحث در مورد مسائل سیاست خارجی در سازمان ملل به ویژه در حوزه توافق هسته ای و برجام استفاده کرد.

وی همچنین گفت: اگر فرصتی برای دیدار با روسای جمهور کشورهای اروپایی فراهم شود، این موضوع هم از سوی ما و هم از سوی آنها پیگیری می شود، زیرا موضوعی اساسی و مهم است که باید هر چه سریعتر مشخص و تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی مطالبات مو به مو و شفاف گفته شود می تواند زودتر زمینه ساز توافق دوجانبه شود.

ایران از هر فرصتی برای ابراز عقیده خود استفاده می کند

همچنین کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات برجام در حاشیه مجمع عمومی گفت: حضور علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران به همراه رئیس جمهور در سفر به نیویورک برای همراهی است. هیئت عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و برنامه تنظیم شده است. در این نشست و اجلاس، فرصتی برای بحث درباره مذاکرات رفع تحریم ها وجود ندارد. اما طبیعتاً جلسات بین‌المللی فرصت مناسبی برای برگزاری نشست‌های سیاسی، انجام مذاکرات بین کشورها و فرصتی برای تبادل نظر در مورد موضوعات مورد علاقه کشورها است و ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده می‌کند.

احیای برجام در راستای منافع همه طرف های مذاکره است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز دوشنبه 28 سپتامبر اعلام کرد: هنوز تعدادی از موضوعات باقی مانده در مذاکرات برای احیای برجام وجود دارد. به گفته وی، احیای برجام در راستای منافع همه طرف های مذاکره است.

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در رابطه با مذاکرات احیای برجام خاطرنشان کرد: متأسفانه با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و با توجه به اینکه هنوز بسیاری از مسائل حل نشده است، به نوعی باقی مانده ایم. از بن بست.”

هنوز برای احیای برجام دیر نیست

البته ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشست خبری گفت: هنوز برای احیای برجام دیر نشده است و از این اظهارات می توان دریافت که آمریکایی ها تسلیم نشده اند و برعکس. به عقیده عموم، مذاکرات ممکن است تا انتخابات میان دوره ای در ماه نوامبر به تعویق بیفتد. اما نه با میانجیگری اروپا.

دیدگاهتان را بنویسید