آیا چینی ها قفل بازار مسکن را باز می کنند؟

آیا چینی ها قفل بازار مسکن را باز می کنند؟

گزارش آفتاب یزد از مبادله نفت با مسکن تهران و پکن؛ در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار واحد در مدت 4 سال ساخته می شود

مشکل مسکن در کشور ما سالهاست که وجود دارد و هزینه بسیار بالای مسکن باعث شده بسیاری از مردم نتوانند خانه بخرند. این مشکل مشکلات زیادی را به وجود آورده است که آفتاب یزد بارها درباره آن نوشته است. یکی از وعده های دولت ساخت 4 میلیون خانه در مدت 4 سال بود تا بخشی از مشکلات این حوزه حل شود. در همین راستا اخیراً خبر مذاکره ایران و چین برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی توسط سرمایه گذاران چینی منتشر شد. این خبر سپس از سوی وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد. اما بالاخره دیروز یکی از نمایندگان مجلس از نهایی شدن قرارداد ساخت انبوه مسکن نفت با شرکت چینی خبر داد. برخی معتقدند این همکاری می تواند سودمند باشد زیرا بازار رقابتی در داخل ایجاد می کند که باعث کاهش قیمت و افزایش کیفیت مسکن در کشور می شود. برخی دیگر می گویند چنین اقدامی تنها به نفع چینی هاست، زیرا این کشور نیروی متخصص و مواد لازم را دارد و نیازی به همکاری با چینی ها ندارد. از سوی دیگر، بحث کیفیت خانه های ساخته شده مطرح است. یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا این خانه ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار خواهند بود؟ همچنین ساخت یک میلیون و 200 هزار خانه
در عرض 4 سال چقدر می تواند مشکلات حوزه مسکن را کاهش دهد؟ سوال مهم تری که با کارشناسان در میان گذاشتیم این است که با توجه به وجود تحریم ها، آیا امکان چنین همکاری وجود دارد؟ زیرا گفته می شود تحریم ها ممکن است موضوع همکاری های بزرگ ایران و چین را تحت الشعاع قرار دهد.

> نهایی شدن قرارداد «انبوه سازی مسکن برای نفت» با شرکت چینی

خجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان و فمنین در مجلس در خصوص برخی از جزئیات این همکاری از قرارداد ساخت یک میلیون و 200 هزار مسکن ملی از طریق سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد و گفت: این شرکت خارجی با مبلغی معادل به متری 4 میلیون و 700 هزار تومان و استفاده از مصالح بومی و بومی و نیروی کار ساخت و ساز و سرمایه گذاری را بر عهده دارد.حجت الاسلام احمد حسین فلاحی در خصوص تعهد دولت برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال گفت: این تعهد در برخی استان ها به دلیل منابع مالی و بحث ها از آنجایی که زمین با مشکل مواجه است، به همین دلیل یک شرکت خارجی پیشنهاد همکاری در این زمینه را داد و سه ماه است که با سرمایه گذار خارجی و وزیر در ارتباط بودیم و جلسات متعددی با تماس با ما برگزار شد. شرکت خارجی، بنابراین درک اولیه از وزیر سابق پو که رستم قاسمی امضا شد هرچند این تفاهم نامه از سوی عده ای متوقف شد.وی در ادامه روند این قرارداد گفت: مرحله بعدی اعتبارسنجی این شرکت بین المللی و مرحله بعدی قرارداد ساخت یک میلیون و 200 هزار خانه در مدت چهار سال بود. که نهایی شد فلاحی با تاکید بر اینکه ساح هر متر مسکن در بازار بین 10 تا 12 میلیون تومان با احتساب حداقل در شهرهای کوچک قیمت دارد، افزود: این شرکت خارجی با مبلغی معادل 4 میلیون مسئولیت ساخت و سرمایه گذاری را بر عهده داشت. و متری 700 هزار تومان هرچند قابل تامل است این سرمایه گذاری استفاده از مصالح بومی و بومی و نیروی کار است وی به دیگر مزایای این همکاری اشاره کرد و یادآور شد: این شرکت خارجی لزوماً مبلغی برای انجام تعهدات خود دریافت نمی کند و از پاکسازی روغن راضی است. این شرکت چینی با نمایندگی مستقر در کشور اقدام به طراحی و ساخت مسکن ملی می کند. فلاحی خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این اقدام مثبت می توان به موارد زیر اشاره کرد. قیمتی که برای ورود این شرکت خارجی پرداخت می شود، مناسبتر از قیمت بازار خواهد بود، منابع ارزی کشور از بین نمی رود و بخشی از تعهدات سنگین دولت را بر عهده خواهد گرفت.

> استفاده از نیروی کار ایرانی و مصالح استاندارد

در همین رابطه محمود فاطمی کارشناس حوزه ساخت و ساز مسکن به آفتاب یزد گفت: چین یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه ساخت و ساز مسکن است. به همین دلیل بحث ساخت خانه های نمونه دنبال می شود که کشور ما نیز چنین فرصتی دارد. اما اینکه چینی ها باید در ایران مسکن بسازند یا نه موضوع دیگری است که باید به آن پرداخت. البته با توجه به اینکه ایران از نظر فنی و مهندسی قوی است، نیروی انسانی زیادی دارد و از نظر فناوری ساخت جزو کشورهای خوب است. البته اگر بر اساس همکاری با چینی ها در این زمینه باشد، این همکاری باید به گونه ای باشد که از نیروی کار ایرانی و مصالح ساختمانی استاندارد ایران در ساخت و سازها استفاده شود تا رونق صنعت ساختمان و اشتغال را در پی داشته باشد. . در ایالت ما با بحث انباشت مسکن مواجه هستیم بنابراین هر واحد مسکونی که در کشور ساخته می شود می تواند در حل مشکل مسکن در کشور موثر باشد. اما برنامه دولت ساخت 4 میلیون خانه در 4 سال بود که به نظر می رسد تلاش می کند در مدت زمان باقی مانده به تعهد خود عمل کند. بنابراین به نظر من اگر این برنامه اجرا شود تاثیر بسیار خوبی در بازار مسکن خواهد داشت. چین چاره ای جز همکاری با ایران در اجرای سند 25 ساله ندارد، بنابراین قطعا باید در ایران سرمایه گذاری کند و در این سرمایه گذاری باید تحریم ها را نادیده بگیرد. اگر چین مصمم به همکاری با ایران باشد، تحریم‌ها بی‌اثر خواهند بود.»

> مواد پیشرفته و از پیش مهندسی شده

همچنین مجید گودرزی از دیگر کارشناسان حوزه ساخت و ساز مسکن در گفتگو با آفتاب یزد گفت: چین در سال های اخیر روش های خوبی را در زمینه ساخت و ساز مسکن دنبال کرده است. اکنون می بینیم که مواد مورد استفاده این کشور پیشرفته و از پیش مهندسی شده است. همچنین موادی که استفاده می کنند درجه یک هستند. زیرا چینی ها فناوری های تولیدی خود را به کشورهای دیگر جهان صادر می کنند. از سوی دیگر، تجربه متروپل به ما نشان داده است که در بحث استانداردهای مادی با بحران مواجه هستیم. پس از زلزله ترکیه، بسیاری از مسئولان نگران شرایط تهران و سایر شهرها هستند. زیرا می دانند مصالح به کار رفته در ساخت و ساز بی کیفیت است. اما در بحث صادرات، استانداردهای خاصی برای بخش خصوصی وجود دارد که باید رعایت شود، اما ما خودمان استانداردها را در موضوع صادرات به عراق رعایت می کنیم. در هر صورت به نظر من چینی ها از نظر مصالح و تکنولوژی و کاهش هزینه ها و کاهش زمان ساخت به نتایج خوبی رسیده اند. این در صورتی است که در داخل کشور در چنین مواردی مشکل داریم. »

> ظرفیت داخلی استثنایی

وی در ادامه گفت: ظرفیت ما در بخش مسکن از نظر نیروی انسانی متخصص و زمین واقعا بی نظیر است. اگر یک درصد از زمین ایران به بخش ساخت و ساز اختصاص یابد، به هر ایرانی 196 متر زمین تعلق می گیرد. اما متاسفانه سیاست ها باعث بسته شدن شهرها شده و مردم نتوانند از این فرصت ها استفاده کنند
استفاده عالی به هر حال ظرفیت ما در این زمینه
منحصر به فرد است و کسری های موجود ناشی از سیاست هاست. برخی در حال ایجاد بحران در بخش مسکن هستند که پیامدهای اجتماعی و اقتصادی گسترده ای دارد. اکنون بخش مسکن ما به دلیل فقدان قوانین و سیاست های لازم عملاً کاملاً قفل شده است. این شرایط نشان می دهد که وزارت مسکن کشورمان مشغول ایجاد بحران در کشور بوده است. اگر چینی ها واقعاً این تعداد خانه را بسازند و به تعهدات خود عمل کنند، یک جهش خواهد بود. چون به هر حال رقابت ایجاد می کند و رقابت باعث رشد می شود. اکنون ما نیازمند رقابت و کاهش قیمت در مسکن هستیم زیرا قیمت ها واقعاً به شدت غیرمنطقی و غیرمنطقی است و به حدی رسیده است که با بحران های زیادی مواجه هستیم. »

> فناوری در دسترس چینی ها

این کارشناس در خصوص امکان این همکاری اظهار داشت: امکان همکاری ایران و چین وجود دارد زیرا تحریم ها تا 40 میلیون دلار را شامل می شود اما چینی ها می توانند در قالب شرکت های چند ملیتی وارد عرصه ساخت و ساز شوند. حتی این کشور می تواند در زمینه فناوری مسکن به ایران کمک کند. نیازی نیست چین به ایران سرمایه بیاورد، اما فناوری که دارد می تواند به مشکل مسکن ایران کمک کند. ما دارایی های زیادی در این حوزه داریم اما متاسفانه مدیریت لازم در این حوزه شکل نگرفته است. در این زمینه محدودیت خاصی باعث شد که بسیاری از صندوق های موجود در کشور که می توانستند در این زمینه کار خوبی انجام دهند، جذب بازار مسکن ترکیه، گرجستان و سایر کشورها شدند. از سوی دیگر سرمایه گذاری اندکی در نوار ساحلی جنوبی کشور صورت گرفته و فضای خالی شهرهای جدید به شدت در این مناطق احساس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید