رتبه جالب فقرا در کهگیلویه و بویراحمد/ قفل بازار ماهی فروشان کی باز می شود؟


ساعت: 14:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917158

کهگیلویه و بویراحمد سومین تولیدکننده ماهی سردآبی در کشور است، اما حذف این استان از بازار، دلالان را عامل مهمی در افزایش قیمت این ماده غذایی پروتئینی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس و کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 درصد منابع آبی و 11.5 میلیارد مترمکعب آب جاری سالانه حدود 20 هزار تن ماهی قزل آلا تولید می کند که سومین تولیدکننده بزرگ است. به کشور معرفی شود.

هدف مسئولان این استان رسیدن به رتبه اول کشور با تولید بیش از 26 هزار تن ماهی قزل آلا در طول سال است اما موضوع گزارش امروز ما نه ماهی، بلکه جایگاه فروش و بازار ماهی است. این غذای سرشار از ویتامین


a2bd79c3 f9dc 48c0 910d 5c2d64909933 خبر خاکستری

به اذعان مسئولان کهگیلویه و بویراحمد، یک چهارم تولید ماهی قزل آلا در این استان در داخل مصرف می شود و مابقی به روسیه، حوزه خلیج فارس و استان های کشور صادر می شود.

بیش از 270 بهره بردار با 10 درصد تولید ماهی سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد، این استان را به عنوان قطب تولید ماهی معرفی کرده اند، اما نبود بازار فروش در کنار سیل و زلزله مهم ترین مشکل پیش روی تلقی می شود. چه کسانی با شیلات استان روبرو هستند نه مردم فقیری که از نظر اقتصادی آسیب می بینند آنها به دلیل عدم توجه مسئولان به ایجاد زیرساخت های فروش گام های مهمی برای توسعه برمی دارند و سود خوبی از دست می دهند.

با تمام پتانسیل های موجود در پرورش ماهی، اما سود این بازار را دلالان می برند و در بازی چرتکه و ماشین حساب، این افراد هستند که باید پول بیشتری برای خرید ماهی بپردازند و کشاورزان برای تولید هزینه بیشتری می پردازند.

بازارچه ماهی و میگو در قلب یکی از پرجمعیت ترین مناطق شهری یاسوج افتتاح شد که با وجود رضایت شهروندان از این اقدام مثبت، با توجه به مشکلات بهداشتی اعلام شده از سوی کارکنان این بازار، پلمب شد. نهادهای متولی هیچ اقدامی برای راه اندازی مجدد بازار ماهی در استان انجام نشده است.


62de8ca2 6bf2 4329 9f4f f40cbbd56b9a خبر خاکستری

بدون شک نبود بازار ماهی در استان و به ویژه شهر یاسوج تاثیر مستقیمی بر افزایش شدید قیمت این غذای پروتئینی دارد که در قطب تولید ماهیان سرد آبی نیز قرار دارد.بازرسی و نظارت محصولات مرتبط با بخش کشاورزی از چرخه تولید تا توزیع محصولات پروتئینی و لبنی مانند مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی و میگو به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده است. باید توسط این سازمان و شهرداری های استان به بازارسازی و نظارت بر قیمت ها انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید