خودروهای چینی دیگر «چینی» نیستند!

خودروهای چینی دیگر «چینی» نیستند!

برندهای خودروسازی خارجی در حال از دست دادن سهم خود در برابر رقبای چینی در بازار خودروی کشور هستند که دلیل آن روی آوردن تولیدکنندگان داخلی چینی به سمت تولید خودروهای برقی است، زیرا سیاست صنعتی پکن مبتنی بر پرداخت کمک های مالی و ارائه یارانه برای این تولید است. . بوده است

فروش خودروهای ساخت چین در این کشور مدام در حال افزایش است. بخشی از این مشکل نشان دهنده نفوذ روزافزون تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در چین و تقویت سیاست های حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. این وضعیت کار را برای رقبای غربی آنها سخت کرد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، انجمن های گردشگری چین اعلام کردند که برندهای خودروهای داخلی چینی 54 درصد از فروش عمده خودروهای داخلی را در شش ماه اول سال 2023 به خود اختصاص داده اند. در حالی که این درصد در ابتدای سال جاری 48 درصد بود. همچنین گزارش شده است که این دومین بار متوالی است که برندهای خودروسازی داخلی چین در نیم سال گذشته از برندهای خارجی پیشی گرفته اند.

این در حالی است که خودروسازان غربی از زمانی که برای اولین بار مجاز به انجام سرمایه گذاری مشترک با برندهای محلی در چین شدند، بر صنعت خودروسازی این کشور تسلط داشتند. ده سال قبل. برخی از این برندها ثروتمند شدند. با این حال برندهای داخلی چینی در حال حاضر در عرصه فروش در رقابت با رقبای خارجی برنده هستند. به نظر می رسد دوران تسلط برندهای غربی در خودروسازی چین به پایان رسیده است.

انقلاب خودرویی چین توسط خودروهای پلاگین هیبریدی* هدایت می شود و تقاضا به طور پیوسته در حال افزایش است. بر اساس داده‌های دولت چین در ماه ژوئن، در میان ده تولیدکننده خودروهای الکتریکی پرفروش در چین، 9 تولیدکننده داخلی هستند. تسلا تنها خودروساز خارجی است که نامش در این لیست دیده می شود.

داده ها نشان می دهد که فروش خودروهای هیبریدی پلاگین و برقی به بیش از 3.5 میلیون خودرو در نیمه اول سال 2023 افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش 44 درصدی است. برخی از کارشناسان صنعت خودرو پیش‌بینی می‌کنند که خودروهای برقی تا چهار سال آینده از خودروهای گازسوز در چین فروش بیشتری خواهند داشت. در ایالات متحده، سهم بازار خودروهای الکتریکی در نیمه اول سال جاری پس از افزایش 50 درصدی فروش، 557330 دستگاه بوده است.

از سال 2009، چین برقی‌سازی وسایل نقلیه را در دستور کار خود قرار داده و به یکی از پیشتازان در زمینه تبدیل خودروها به خودروهای انرژی جدید تبدیل شده است. در دهه های اخیر، خودروسازان جهانی از جمله فولکس واگن و جنرال موتورز به چین روی آورده اند و به دنبال رشد برای جبران رشد کند در ایالات متحده، اروپا و سایر بازارهای بالغ جهانی هستند. اما پس از سال 2017، بازار چین مشکلاتی را برای بسیاری از این خودروسازان ایجاد کرد که همچنان بر فروش موتورهای احتراق داخلی متکی بودند.

به گفته شرکت مشاوره Automobility مستقر در شانگهای، فروش خودروهای موتور احتراق داخلی در سال 2022 تقریباً 8 میلیون کمتر از اوج خود در سال 2017 بوده است. در همین حال، سرعت انتقال چین به خودروهای موتور جدید، شرکت های خودروسازی غربی را شگفت زده کرده است. شینجی آییاما، مدیرعامل هوندا در نمایشگاه خودروی شانگهای در ماه آوریل گفت: خودروسازان ژاپنی، آمریکایی و اروپایی فکر می‌کنند که برای برداشتن اولین قدم‌ها خیلی دیر شده است.

با این حال، چشم اندازی برای برندهای خارجی وجود دارد که رقبای چینی خود را زیر پا بگذارند. در سال 2017، فورد وعده داد که تا سال 2025 تمام خودروهای تولید شده توسط این شرکت در نسخه های برقی در دسترس خواهند بود. با این حال، این شرکت اعلام کرده است که پس از ناکامی در فروش خودروهای الکتریکی موستانگ خود، سرمایه گذاری خود در چین را کاهش خواهد داد.

هوندا که اکنون پنج مدل خودروی الکتریکی را در چین ارائه می‌کند، در حال تسریع برنامه پنج ساله الکتریکی‌سازی خود است و قصد دارد تا سال 2035 فقط خودروهای برقی را در چین بفروشد، کشوری که با افزایش کاربران خودروهای برقی مواجه است.

فولکس واگن در حال تلاش برای توسعه بیشتر در چین است و قصد دارد 2000 کارمند جدید را برای یک مرکز جدید در چین استخدام کند. فولکس واگن قصد دارد چرخه محصولات خود را تسریع بخشد و واحد نرم افزار قصد دارد تعداد کارشناسان خود را در چین از 400 به 1200 نفر در سال جاری افزایش دهد.

ظهور خودروسازان برقی در چین پیروزی دیگری برای سیاست صنعتی پکن به دنبال سیاست های مشابه در زمینه هایی مانند راه آهن و قطارهای سریع السیر، پنل های خورشیدی و باتری است.

دولت چین برای ایجاد بازار خودروهای الکتریکی، حمایت مالی و یارانه‌های فروش را به تولیدکنندگان داخلی در آن کشور ارائه کرده است و این صنعت را با اهداف تولید و استانداردهای سخت‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای تقویت کرده است. برای سال‌های متمادی، تنها خودروهای الکتریکی با باتری‌های ساخت چین واجد شرایط دریافت یارانه بودند زیرا دولت چین تصمیم گرفت زنجیره تامین گسترده‌تری را کنترل کند.

تمرکز اولیه بر برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی و ناوگان دولتی درآمد تولیدکنندگان خودروهای برقی را بهبود بخشید. در همان زمان، چین یک شبکه ملی شارژ ایجاد کرده است. در سال 2015، خودروهای الکتریکی مورد توجه طرح پکن “ساخت چین 2025” برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی قرار گرفتند. مشوق های مالیاتی و سایر مشوق ها باعث افزایش تقاضا شد. خریداران خودروهای برقی در چین می‌توانند از صف‌های طولانی پلاک‌هایی که در برخی شهرهای چین محدود شده و قوانینی را که زمان استفاده از وسایل نقلیه گازسوز را محدود می‌کند، دور بزنند.

البته سیاست صنعتی پکن پرهزینه است. اسکات کندی، محقق سیاست های اقتصادی چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی مستقر در واشنگتن، تخمین می زند که بین سال های 2009 تا 2022، چین حدود 1.25 تریلیون یوان، معادل 173 میلیارد دلار، برای حمایت از بخش خودروهای انرژی جدید هزینه کرده است.

پس از یک دهه که خودروهای برقی چینی به تنهایی نتوانستند در این بخش پیشرفت کنند، پکن تسلا را وارد کرد و قوانین خود را تغییر داد تا به این شرکت اجازه دهد بدون شریک سرمایه گذاری مشترک خودرو تولید کند. در اواخر سال 2019، تسلا حمل و نقل خودروهای ساخت چین را آغاز کرد. تسلا با مطلوب ساختن خودروهای الکتریکی و تحت فشار قرار دادن تامین کنندگان برای مطابقت با استانداردهای جهانی آن، تقاضای مصرف کنندگان در چین را افزایش داده است.

از آن زمان، صحنه خیابان در شهرهای بزرگ چین تغییر کرده است. پلاک های سبز رنگ نشان دهنده خودروهای هیبریدی برقی و پلاگین اغلب دیده می شود. اگر در مدت 15 دقیقه به خیابان محله ای در مرکز پکن نگاه کنید، تقریباً از هر 6 وسیله نقلیه ای که از آن عبور می کنند، یکی دارای پلاک سبز رنگ است که شامل اکثر تاکسی ها و اتوبوس ها می شود.

نمایندگان فولکس واگن اشاره کردند که در پنج ماه اول سال جاری، 45 درصد از خودروهای فروخته شده در شانگهای الکتریکی یا پلاگین هیبریدی بوده اند. البته در شهرهای کمتر توسعه یافته انتقال به استفاده از این نوع خودروها کندتر است.

شرکت خودروسازی چینی BYD با حمایت سرمایه‌گذار میلیاردر وارن بافت، تولید خودروهای بنزینی را در مارس سال گذشته متوقف کرد. این شرکت در شش ماهه اول سال 2023 بیش از 1.2 میلیون خودروی برقی و پلاگین هیبریدی در چین فروخته است که تقریباً دو برابر فروش سال قبل است. این شرکت خودروسازی طیف گسترده ای از مدل ها را ارائه می دهد که از جمله آنها می توان به Seagull که یک هاچ بک برقی چهار نفره با قیمت پایه حدود 10000 دلار است و یک SUV آفرود با برند لوکس “Yang Wang” با قیمتی در حدود 138100 اشاره کرد. دلار فروخته شد.n

خودروسازان چینی نیز بازارهای جهانی را هدف قرار داده اند. این کشور در سه ماهه اول سال 2023 از ژاپن به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو پیشی گرفت، اگرچه حدود سه چهارم از 1.1 میلیون خودروی صادراتی مدل هایی با موتورهای احتراق داخلی بودند. برند BYD در این ماه اعلام کرد که یک مجتمع تولید خودروهای الکتریکی در برزیل افتتاح خواهد کرد. از سوی دیگر، برند دولتی SAIC چین تصمیم خود را برای افتتاح مرکز در اروپا اعلام کرده است. SAIC و Great Wall Motor محصولات خود را در تایلند می‌سازند، کشوری که BYD و چند خودروساز چینی دیگر گفته‌اند که قصد راه‌اندازی کارخانه‌ها را دارند.

* باتری های به کار رفته در آن را می توان با برق شهری در منزل یا ایستگاه های شارژ مخصوص این خودروها شارژ کرد. اگر باتری خالی شود، موتور الکتریکی با موتورهای بنزینی کار می کند. با استفاده از این موتور می توان از انرژی الکتریکی به طور مستقیم استفاده کرد و در نتیجه هزینه سوخت را به صفر رساند. این خودروها دارای موتور سوختی نیز هستند که در زمان خالی بودن باتری خودرو یا مسافت های طولانی تری از آن استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید