تعرفه 171 درصدی واردات به کابوسی برای مافیای خودروهای چینی تبدیل خواهد شد

تعرفه 171 درصدی واردات به کابوسی برای مافیای خودروهای چینی تبدیل خواهد شد

واردات بسیاری از خودروهای پیشرفته دنیا به بهانه «ممنوعیت واردات کالاهای لوکس» ممنوع شد، در حالی که محصولات مونتاژی درجه 2 و 3 چین، خود به کالاهای لوکس تبدیل شدند.

تصویب تغییرات تعرفه واردات خودرو که به تصویب هیات وزیران رسید، بحث داغ این روزها در محافل خودرویی است. افزایش تعرفه واردات به 171 درصد و رفع ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 3000 سی سی از نکات برجسته مصوبه اخیر دولت است که تاثیرات قابل توجهی برای بازار خودرو خواهد داشت. شکستن قیمت خودروهای وارداتی در بازار شاید یکی از مهم ترین تاثیرات آن باشد. این پیامد، با وجود تمام محاسن آن، ممکن است خبر خوبی برای مونتاژکنندگان چینی در این کشور نباشد.

شاید همه ما ورود خودروهای چینی به بازار کشور را به خاطر داشته باشیم. خودروهایی که از بهترین مدل های دنیا کپی شده و با قیمتی بسیار کمتر به مصرف کنندگان فروخته می شدند. آپشن های بیشتر نسبت به خودروهای داخلی و قیمت کمتر نسبت به خودروهای وارداتی پای خودروهای چینی را در بازار خودروی کشور باز کرد و شرکت های واردکننده این خودروها نیز فرصت مناسبی برای گسترش یافتند. اما این آغاز راه بود. رقابت سازندگان و واردکنندگان چینی خودروهای کلاس 2 و 3 چینی با بازار خودروهای داخلی به حدی افزایش یافته که این شرکت ها نیز درگیر سرطان انحصاری هستند.

تا چند سال گذشته خرید خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای گران قیمت خارجی و خودروهای بی کیفیت داخلی به قدری منطقی به نظر می رسید که قیمت این خودروها در بازار ارزانتر از قیمت تمام شده شرکت بود. تقاضای خرید خودروهای چینی پس از محصولات ایران خودرو و سایپا رتبه سوم بازار را به خود اختصاص داد و این موضوع کار سازندگان این خودروها را در شهربازی قرار داد. سایت «ساعت 24» با استناد به آمار رسمی گمرک چین می نویسد در سال 2014 ایران بزرگ ترین واردکننده خودروهای چینی بود و واردکنندگان هر سال هزار میلیارد تومان از فروش این خودروها وصول کردند. در سال هایی که واردات کالاهای خارجی ممنوع بود، علاوه بر واردات، خودروهای چینی نیز مونتاژ می شد. این رانت و انحصار در بازار خودرو ورق را برگرداند.

دیگر ارزان نبود و خودروهای چینی تا 4 برابر قیمت خود در کشورهای همسایه به فروش می رسید. واردات بسیاری از خودروهای پیشرفته دنیا به بهانه «ممنوعیت واردات کالاهای لوکس» ممنوع شد، در حالی که محصولات مونتاژی درجه 2 و 3 چین خود به کالاهای لوکس تبدیل شدند. به عنوان مثال خودروی تیگو 8 پرو در دی ماه 1395 با قیمت یک میلیارد و 750 میلیون تومان معرفی شد که در همان زمان با قیمت 69 هزار ریال سعودی معادل حدود 550 میلیون تومان در عربستان به فروش رسید. . تفاوت فاحش هزینه تحویل در مقایسه با کشورهای منطقه و نبود اقدامات نظارتی، رانت واردات و نقش دولت در شرکت های مونتاژ در طول زمان شایعاتی را درباره نقش «مافیای خودروهای چینی» در ایران برانگیخت.

چرا فرضیه مافیای خودروی چینی هر روز قوی تر می شود؟ پاسخ ساده است؛ فقط قطعات پازل را کنار هم قرار دهید. شبکه ای که با عرضه خودروهای ارزان قیمت خود را رقیب سازندگان بومی معرفی کرد و کم کم چنان قدرتی به دست آورد که بر تمامی کارشناسان، ناظران، منتقدان و حتی قانون نفوذ پیدا کرد. قیمت تیگو 8 پرو در زمان نگارش این گزارش در بازار داخلی حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان و در امارات – البته با آپشن های کامل تر و موتور سالم تر – حدود 76 هزار درهم معادل. به 1 میلیارد تومان. در موردی مشابه خودرو جک اس 3 در بازار ایران یک میلیارد و 300 میلیون تومان و در امارات 47 درهم معادل 640 میلیون تومان قیمت دارد. این تفاوت قیمت فاحش در مورد سایر خودروهای چینی نیز صادق است.

با اجرای مصوبه اخیر دولت و آزادسازی واردات خودرو، یک دستگاه سورنتو هیبریدی 2022 با یک میلیارد و 880 میلیون تومان با احتساب سود 16 درصدی به دست خریدار ایرانی می‌رسد. یا تویوتا کرولا 2023 با قیمت پایه 985 میلیون تومان وارد ایران می شود. این اتفاق قطعا خرید محصولات چینی را به آخرین انتخاب مشتریان در بازار خودرو تبدیل خواهد کرد و این خبر خوبی برای مونتاژکنندگان چینی در ایران نیست. صاحبان محصولات چینی که در ایران با قیمت 4 برابر سایر کشورها به فروش می رسند، شرکت هایی که در سال های اخیر به انحصار عجیبی در بازار رسیده اند و قدرت تاثیرگذاری بر تصمیمات مهم در حوزه خودروسازی را به دست آورده اند، چقدر خوشحال خواهند شد. آنها با اجرای مصوبه دولت باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید