دو برابر شدن تعرفه واردات گوشی های سواری نسبت به تعرفه واردات تجاری

دو برابر شدن تعرفه واردات گوشی های سواری نسبت به تعرفه واردات تجاری

واردات تلفن همراه، اخبار فناوری، اخبار فناوری
همزمان با کاهش قیمت تلفن همراه در بازار که ناشی از کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر است; سازوکار جدید «افزایش تعرفه» برای واردات تلفن همراه موج جدیدی از گرانی تلفن همراه را به راه انداخته است که طی روزهای آینده پیش بینی می شود. این افزایش نرخ برای گوشی های زیر 600 و بالای 600 دلار اعمال شده است و قبلاً بر قیمت آیفون 13 محبوب تأثیر گذاشته است. اما داستان جدیدی که بازار موبایل را بی ثبات تر می کند چیست؟

روزنامه اعتماد نوشت: شرایط تعرفه ای و بلاتکلیفی در واردات و ثبت نام گوشی های گران قیمتی مانند آیفون 14 که یک سال پیش آنلاک شده بود، در سال جدید نیز ادامه دارد. در نیمه دوم سال گذشته اتفاقات مربوط به رجیستری آیفون 14 باعث شد تا سازمان توسعه تجارت حتی «واردات مسافری» این گوشی محبوب و به اصطلاح پرچمدار بازار موبایل را ممنوع کند. تصمیمی که منجر به اتفاقی خارق العاده در بازار موبایل شد و آن این بود که «آیفون 13 گرانتر از آیفون 14 است».

چیزی که در دنیا بی سابقه است! فعالان بازار موبایل می گویند شرایط بازار به گونه ای است که کسانی که می توانند و توان مالی شان اجازه می دهد، گوشی آیفون 14 را برای اتصال به اینترنت علاوه بر یک گوشی ارزان قیمت می خرند. در چنین بازاری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل می گوید که نوعی «بازار پیچیده» برای آیفون ۱۴ شکل گرفته است. به گفته مهدی آبکاری، «عده ای مدعی ساخت یا واردات آنتن دائمی هستند».

حالا در چنین «بازار پیچیده»، تعرفه واردات گوشی نیز دستکاری شده است. با افزایش دو برابری تعرفه واردات گوشی های سواری از ابتدای امسال، هزینه ثبت نام گوشی های بالای 600 دلار به 30 درصد رسیده است. در واقع هزینه ثبت نام مسافر آیفون 13 از حدود 9 میلیون تومان به نزدیک به 20 میلیون تومان افزایش یافته است.

این اتفاق شوک جدیدی برای بازار تلفن همراه است که این روزها و پس از افت جزئی نرخ ارز، قیمت آن را اندکی کاهش داده است. گفته می شود تصمیم برای افزایش هزینه ثبت نام گوشی های بالای 600 دلاری که به صورت مسافری وارد می شوند، اثر انگشت شرکت های واردکننده دستگاه های موبایل و به ویژه انجمن واردکنندگان دستگاه های تلفن همراه است. به گفته مدیران این انجمن، برقراری تعرفه یکسان برای واردات تجاری و مسافری مزیتی را برای واردات مسافر ایجاد کرده است، زیرا هزینه های گمرکی مانند ترخیص و غیره. بر واردکنندگان مسافر تحمیل نمی شود.

گفته می شود این مزیت تعرفه ای باعث شده است که بسیاری از واردکنندگان گوشی به دنبال واردات گوشی از طریق مسافر بروند و همین امر باعث رونق خرید و فروش پاسپورت وارداتی گوشی در بازار موبایل شده است.

فروشندگان موبایل می گویند این افزایش عوارض تنها شامل گوشی های بالای 600 دلار نمی شود، نرخ دو برابری واردات مسافری نسبت به واردات تجاری شامل گوشی های ارزان تر از 600 دلار نیز می شود.

اکنون فروشندگان دستگاه های تلفن همراه می گویند که سیاست جدید اتخاذ شده به طور خودکار قیمت ها را در بازار موبایل افزایش می دهد. گوشی های گران قیمت و ارزان و با توجه به حجم تقاضای آنها; آنها تحت تأثیر این شوک قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید