کاهش حقوق پرستاران با اجرای طرح تعرفه/قانون تعرفه بر چه مبنای و مدلی تدوین شد؟!


ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1897945

دبیر کل خانه سالمندان در گفتگو با دانا گفت;

دبیرکل خانه سالمندان گفت: آیین نامه بازتوزیع منابع پرستاری شامل 40 ماده است و فرمول های پیچیده به گونه ای طراحی شده است که گویی هدف این آیین نامه ایجاد محدودیت و حداکثر محدودیت برای کاهش دستمزد پرستاران است. طرح تعرفه خدمات تایید نشده است.

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در خصوص ظلم به پرستاران ناشی از اجرای طرح تعرفه پرستاری اظهار داشت: سال هاست که با اجرای طرح خود مدیریتی بیمارستان ها پرداخت موثر پزشکان و اندازه نرخ آنها، تفاوت درآمد پزشکان و تعداد پرستاران افزایش یافته است، اما با دو برابر شدن راندمان پزشکان این تفاوت به اوج خود رسیده است.

3 میلیون با اجرای طرح تعرفه خدمات پرستاری

وی در ادامه با بیان اینکه با اجرای مصوبه دولت از چند ماه پیش سقف حقوق ماهانه پزشکان شهرهای برخوردار از 60 میلیون تومان به 120 میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: حقوق پزشکان به نحو احسن پرداخت می شود، در حالی که با اجرای مصوبه قانون تعرفه پرستاران خدمات، پرستاران 3 میلیون تومان موثر دریافت می کنند.

شریفی مقدم با اشاره به اینکه دستورالعمل و فرمول کارایی پزشکان بسیار ساده و واضح است و خود پزشک به راحتی می تواند میزان کارایی خود را بر اساس تعداد ویزیت ها یا عمل های انجام شده محاسبه و ادعا کند و گفت: متاسفانه دستورالعمل ها از آنجایی که کارایی پزشکان در جهت تسهیل و افزایش دستمزد است، برای پزشکان چنین است، اما برای پرستاران دقیقاً برعکس است.



کاهش دستمزد پرستاران از طریق اجرای طرح تعرفه خدمات پرستاری

به گفته رئیس دبیر خانه سالمندان، آیین نامه تخصیص مجدد منابع پرستاری که اخیراً به تصویب رسیده است شامل 40 عضو است. معیارهای زیادی مانند دسته خدمات، سابقه خدمت، مدرک تحصیلی، رتبه بندی بخش بیمارستان، رتبه بندی کیفیت کارکنان، نسبت کیفیت خدمات، رتبه عملکرد، تعداد بیماران و غیره وجود دارد که فرمول های پیچیده ای دارند. گویی هدف از آیین نامه آن ایجاد سقف و سقف برای کاهش دستمزد پرستاران است.

شریفی مقدم افزود: اگر قرار باشد نظام سلامت کشور بر اساس کارایی و نظام حق الزحمه مدیریت شود. با پزشکان و پرستاران باید یکسان رفتار شود و با همان مقیاس، فرمول و سبک محاسبه شده برای پزشک، روش یکسانی برای پرستار اعمال شود.



مسئولان توضیح دهند لایحه قانون تعرفه ها بر چه اساسی و الگویی تهیه شده است؟!

شریفی مقدم با بیان اینکه پیشنهاد قانون تعرفه خدمات مورد بررسی قرار نگرفته است، گفت: متأسفانه مشخص نیست این طرح از چه مدلی الگوبرداری شده و ساختار اولیه آن تدوین شده است. با اجرای این طرح و اینکه کف و سقف پرستاران چقدر خواهد بود، پرستاران را دریافت خواهند کرد.

وی در پایان با بیان اینکه در خصوص اعمال قانون نرخ پرستاری ابهامات زیادی وجود دارد، اظهار داشت: نه تنها در مورد نحوه اجرا و نتایج این طرح به پرستاران توضیحی داده نمی شود، بلکه اعلام می کنند که این طرح قابل تغییر است.

دیدگاهتان را بنویسید