شکاف دستمزد زیاد بین پزشکان و پرستاران / افزایش دستمزد پرستاران در چند هفته آینده


ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: 1301/07/18
کد خبر: 1902147

پس از 14 سال قانون حق الزحمه پرستاری وارد فاز اجرایی شد، در واقع قرار بود اجرای قانون جدید حق الزحمه پرستاری و افزایش حقوق پرستاران تا پایان شهریور اجرایی شود که با دو هفته تاخیر انجام شد. ، که امیدوارم در چند هفته آینده نهایی شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ قانون تعرفه خدمات پزشکی پس از 14 سال با توصیه رهبر معظم انقلاب وارد فاز اجرایی شد. اکنون حدود 200 هزار کادر درمانی در کشور منتظر اجرای این قانون و افزایش دستمزدها هستند.

بر اساس تنها ماده این قانون، وزارت بهداشت موظف شد استاندارد خدمات، بسته های تشخیصی و درمانی پرسنل پزشکی موضوع ماده (16) قانون سازمان نظام پرستاری را در کلیه بهداشت و درمان تعیین کند. مراکز درمانی کشور و بر اساس قانون بیمه همگانی با هماهنگی وزارت رفاه در چارچوب مصوب سرانه، تعرفه سالانه پس از تصویب شورای عالی بیمه و هیات وزیران.

بر اساس این قانون، عملکرد ارائه دهندگان خدمات پرستاری باید بر اساس قانون نرخ اعمال شود. طبق تبصره دو این قانون مقرر شد آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارت بهداشت، درمان و رفاه اجتماعی و سازمان نظام پرستاری تدوین شود و پس از تصویب شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب برسد. به تصویب هیأت وزیران رسیده و اجرا می شود.

افزایش حقوق پرستاران در چند هفته آینده

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره اجرای قانون جدید نرخ خدمات درمانی و پزشکی افزایش حقوق پرستاران وی در گفت وگویی گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پزشکی مصوب شورای اسلامی قرار بود در سال 1395 اجرایی شود که متاسفانه در آن سال اجرایی نشد و از دولتی به دولت دیگر موکول شد..

به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، پس از تلاش های دولت سیزدهم و همکاری مجلس و ریاست جمهوری و تاکیدات مقام معظم رهبری، ردیف اعتباری بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان برای این مهم اختصاص یافت. موضوع در بودجه وزارت بهداشت

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این خبر مبنی بر اجرایی شدن این قانون از ابتدای فروردین ماه سال جاری گفت: بر اساس وعده نهاد ریاست جمهوری، معوقات این وزارتخانه افزایش می یابد. محاسبه شده و سه ماه از سال گذشته..

عبادی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی قیمت گذاری خدمات پرستاری نیاز به تامین زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری وجود داشت، گفت: دستورالعمل کار با اسناد نرخ پرستاری از زیرساخت های نرم افزاری بود که توسط بیمه جمع آوری و ابلاغ شد و از جمله زیرساخت های سخت افزاری تهیه سامانه محاسبه خودکار الکترونیکی بود. که همچنین و – خوشبختانه آمار درآمد تهیه شده و در حال انجام است.

معاون پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این موضوع قرار بود تا پایان شهریور ماه به اتمام برسد و پرستاران با مدل جدید اولین فیش دریافتی را خواهند داشت اما با تاخیر دو هفته ای مواجه شده است و ما این کار را انجام دادیم. امیدوارم در چند هفته آینده نهایی شود و همکاران اولین رسید را دریافت کنند..

شکاف زیاد دستمزد پزشکان و پرستاران به یک چالش بزرگ در حوزه درمان تبدیل شده است

در همین حال محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص مسائل پرستاری تصریح کرد: در حال حاضر شکاف عظیم دستمزد پزشکان و پرستاران به یک چالش بزرگ در حوزه درمان تبدیل شده است که بارها از سوی جامعه پرستاری مطرح شده و هرگز به آن پرداخته نشده است..

وی در ادامه با اشاره به این مقاله که متاسفانه در کشور دکتری حاکم گفت: بسیاری از روسای دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها خودشان پزشک هستند و تصمیم گیرندگان برای خود کادر پزشکی در تضاد منافع هستند و این اجازه نمی دهد که آنها تصمیم عادلانه بگیرند. به عنوان مثال قانون تعرفه در سال 1385 تصویب شد و قرار بود شکاف دستمزدها را کاهش دهد اما امروز اجرایی شد اما با هدف اصلی فاصله دارد..

دبیر ارشد خانه سالمندان با بیان اینکه قانون پیشنهادی تعرفه خدمات مورد بررسی قرار نگرفته است، گفت: متأسفانه مشخص نیست این طرح بر اساس چه مدلی الگوبرداری شده و ساختار اولیه آن تدوین شده است. باید دقیقاً توضیح دهد که با اجرای این طرح چقدر نصیب پرستاران می شود و کف و سقف پرستاران چقدر خواهد بود..

وی با بیان اینکه ابهامات زیادی در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود دارد، تصریح کرد: از نظر اجرا و نتایج این طرح، پرستاران توضیحی داده نشد


بیشتر بخوانید:

بازگشت به کار پرستاران بیکار شده در دوران کرونا

درآمد 10 برابری مهمترین عامل مهاجرت پرستاری است

کاهش حقوق پرستاران از طریق اجرای طرح تعرفه

دیدگاهتان را بنویسید