اسناد آمایش سرزمینی ملی و استانی مبنای تدوین بودجه 1401 است

ساعت: 16:24
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789985

رئیس اداره آمایش، نظارت و برنامه ریزی اراضی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: سیاست گذاری ها در اولویت بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیر امینی رئیس اداره برنامه ریزی، نظارت و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تاثیرات برنامه ریزی 1401 بر رشد اقتصادی گفت: سند ملی آمایش سرزمین به عنوان مهمترین سند در توسعه فضایی کشور است. پس از چهار دهه انتظار در سال 1399 تصویب و اعلام شد. بر اساس تحقیقات، دولت سیزدهم این سند را که با مشارکت طیف وسیعی از دستگاه های اجرایی کشور و نخبگان و کارشناسان قوه مجریه تهیه شده است، تدوین کرده و رویای پیوند بودجه های سالانه با آمایش سرزمین را محقق می کند.

* 70 سیاست در اولویت قرار گرفت

رئیس آمایش، نظارت و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: برای اولین بار در تاریخ برنامه ریزی بودجه کارگروهی برای رفع الزامات آمایش سرزمین در بودجه مرکزی و از 255 سند ملی تشکیل شده است. در این راستا، نزدیک به 70 سیاست در اولویت قرار گرفتند و مقرر شد که این سیاست‌ها محور پاسخگویی به مشکلات ذکر شده پیش روی توسعه کشور باشد.

*هیچ مسئول و نماینده مجلس نباید بتواند برای اداره این سرزمین وعده های خلاقانه بدهد

وی با بیان اینکه امکان سنجی این موضوع به چند عامل بستگی دارد، تصریح کرد: اول حمایت دولت از قرار دادن نظام برنامه ریزی و توسعه کشور بر آمایش سرزمین و دوم حمایت مجلس شورای اسلامی و نمایندگان و سوم راه اندازی یک جنبش جستجو از رسانه ها که هیچ کارمندی نمی تواند در برابر مدیریت زمین و عدم تعادل زمین قول دهد. چرا باید صنایع آبی مانند فولاد و پتروشیمی در کویر خشک ایجاد شود؟ چرا باید جمعیت کشور در شهرهای پرآشوب کشور متمرکز شود و سواحل دریای عمان و خلیج فارس تراکم کمتری داشته باشد؟ این امر با ایجاد سند ملی آمایش سرزمین محقق خواهد شد.

*راز مقابله با تحریم ها توسعه مبتنی بر آمایش سرزمین است

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای افزایش پایداری بودجه 1401 در شرایط تحریم و تکانه های مربوط به برنامه ریزی، نظارت و مدیریت اراضی در حال انجام است؟ وی گفت: موضوعی که در آمایش سرزمین با جدیت دنبال می شود توسعه داخلی و استفاده از همه فرصت های توسعه گسترده است که یا در کشور رها شده و مغفول مانده و یا از آن به خوبی استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: راز مخالفت با تحریم ها همانطور که رهبر معظم انقلاب خاطرنشان می کنند، اتکا به توان داخلی است و اساساً اداره زمین بر این اساس کار می کند تا زمینه ساز توسعه درون زا توسعه ملی شود. توسعه در استان‌های مختلف، ایجاد سامانه اولویت‌بندی توسعه صنعتی در مناطق مختلف، بهره‌گیری از فرصت‌های مرزی و حضور کشور در موقعیت مناطق ممتاز جنوب غرب آسیا، همگی از اقداماتی است که برای رفع تحریم‌ها پیشنهاد شده است.

امینی در پاسخ به این سوال که آمایش سرزمین محور و اصل برنامه ریزی و برنامه کلان اقتصادی کشور برای تنظیم منابع، امکانات، تسهیلات و مصوبات برای دستیابی به رشد اقتصادی بالای 8 درصد و رشد شاخص ها در سطح دستگاه ها و بخش ها است. ، استان ها به چه اقدامی در شهرستان ها انجام شده است؟ بیانیه: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در دهه‌های اخیر در مناطق مختلف کشور و همچنین در بخش‌های مختلف اقتصادی با آن روبه‌رو بوده و با آن مواجه است، عدم تعادل فضایی بین مناطق و استان‌ها و عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف است. توسعه به همین منظور در 5 سال گذشته فعالیت های محوطه سازی تهیه اسناد آمایش سرزمین در مقیاس ملی و منطقه ای را در دستور کار قرار داده است.

* سند آمایش سرزمینی کشوری و استانی در اسفندماه 1388 تصویب و ابلاغ شد

رئیس آمایش، نظارت و برنامه ریزی اراضی سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: ابتدا مطالعات حمایتی در بخش ها و موضوعات مختلف در سطح ملی و منطقه ای تهیه شد. در نهایت پس از بررسی های لازم، سند آمایش سرزمینی ملی و استانی از مطالعات فوق استخراج و در اسفند ماه 1394 به تصویب شورای عالی آمایش سرزمینی رسید و به کلیه دستگاه های مجری کشوری و استانی ابلاغ شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سند ملی آمایش سرزمین جهت‌گیری‌های بلندمدت توسعه در بخش‌ها و موضوعات مختلف در قالب چشم‌انداز، اهداف، راهبردها و سیاست‌های سرزمینی و در سند استانی آمایش سرزمین – دستورالعمل‌های توسعه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شده است. چشم انداز توسعه به طرح ها پروژه های اجرایی و اولویت دار به طور جداگانه برای ادارات، شهرستان ها و دستگاه های مسئول تعیین می شود.

وی ادامه داد: از این رو در چارچوب سند آمایش سرزمینی ملی و استانی، مأموریت و نقش بخشداری، منطقه، استان، شهرستان و دستگاه های مرتبط تعریف شده و زمینه دستیابی به رشد و توسعه متوازن همه مناطق و حوزه هاست. ارائه شده ‘.

این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که به گفته رئیس سازمان تغییر استراتژی توسعه نیاز اساسی کشور است، اولین گام در برنامه هفتم توسعه و بودجه 1401 است. که استراتژی توسعه باید تغییر کند، برای افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی چه اقداماتی در این زمینه در برنامه ریزی، نظارت و مدیریت زمین انجام شده است؟ وی گفت: تغییر راهبرد توسعه مستلزم شناخت مشکلات، چالش ها و روندهای شرایط کنونی است. در این راستا با توجه به آسیب شناسی و بر اساس یافته های آمایش سرزمین، مشکل اصلی در نظام برنامه ریزی و بودجه کشور، عدم وجود ارتباط منسجم و سیستماتیک بین سطوح مختلف برنامه ها است.

* قانون بودجه برای اولین بار در تاریخ کشور بر اساس سیاست های آمایش سرزمین تدوین شد

امینی تصریح کرد: بنابراین ارتباط و هماهنگی لازم بین برنامه‌های بلندمدت (مدیریت اراضی و …)، میان‌مدت (برنامه‌های پنجاه ساله) و کوتاه‌مدت (بودجه سالانه و…) برقرار نشده است. در همین راستا امسال برای اولین بار در تاریخ برنامه ریزی کشور با در نظر گرفتن محوطه سازی و مشکلات جاری کشور، این سیاست های آمایش سرزمینی که قرار بود در بودجه 1401 در قالب طرح ها و پروژه ها اجرا شود. شمارش شدند پس از بررسی در گروه اجرا، الزامات آمایش سرزمین به تفکیک برنامه و بودجه به ستاد 1401 ارسال شد.

این مقام مسئول در خصوص رابطه سیاست های آمایش سرزمین با نتایج برنامه هفتم گفت: سیاست های آمایش سرزمین در برنامه هفتم توسعه تدوین شده است به طوری که در بسته های در نظر گرفته شده، برنامه ها و اقدامات ادارات و مناطق مختلف در قالب برنامه های مختلف هفتم توسعه باید تعریف شود.

* توجه به ظرفیت سواحل مکران و سیاست های توسعه دریایی در سند ملی آمایش سرزمین

امینی گفت: بودجه سال آینده بر ظرفیت های خالی متمرکز است و اولویت را به واحدهایی می دهد که خالی هستند یا تعطیل شده اند. وی چه برنامه ای در این زمینه دارد، گفت: شناسایی و اولویت بندی واحدهای فعالیتی که در سند ملی آمایش سرزمین برجسته شده و در راستای سیاست ها و راهبردهای این سند است. بارگیری فعالیت ها در سواحل مکران در راستای سیاست های توسعه دریایی در سند ملی آمایش سرزمین است.

* توجه به ظرفیت گردشگری در مناطق ساحلی و کویری

وی با اشاره به اینکه استفاده از تمام ظرفیت معادن موجود و احداث فعالیت های صنعتی و معدنی با اولویت ملی بر اساس ویژگی ها و مزیت های منطقه ای مندرج در متن سند ملی آمایش سرزمینی، گفت: استفاده از ظرفیت های گردشگری به ویژه مناطق ساحلی. و بیابان تابع ملاحظات آمایش سرزمین است. تشویق سرمایه گذاری در مناطق و پهنه هایی که قابلیت توسعه دارند و در متن سند ملی آمایش سرزمین درج شده اند.

* سایر جزئیات سند ملی

این کارمند ادامه داد: ایجاد انسجام در ساماندهی فضایی سرزمین با ایجاد شبکه ای چند سطحی، چند مرکزی و چند عملکردی. افزایش جمعیت و توسعه فعالیت ها در مناطق کم تراکم به ویژه مناطق مرزی، جزایر استراتژیک و سواحل جنوبی، ارتقای موقعیت، سطح رقابت پذیری جزایر و بنادر در جزایر، تقویت ارتباط بین جزایر و سرزمین اصلی و ایجاد و تقویت قابل قیاس. زیرساخت با نقش و اجرا جزایر توسعه تعاملات با کشورهای همسایه یک توافق ملی است.

رئیس آمایش، نظارت و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به اینکه در سال جاری با توجه به تاکید معاون رئیس جمهور مبنی بر اینکه بودجه سال آینده باید با دقت بر مبنای آمایش سرزمین باشد، تورم را کاهش داد. وی گفت: در این زمینه چه اقدامی صورت خواهد گرفت. بنابراین توزیع و تخصیص این منابع متفاوت خواهد بود.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی بخشی بخش‌ها منابع بودجه‌ای و اعتباری را تامین می‌کند که با توجه به اولویت‌های توسعه بخش‌ها تخصیص و در نهایت تخصیص می‌یابد، با تفاوت آمایش سرزمین، آنچه منابع در نظر گرفته می‌شود متفاوت از جزئی است و در به یک معنا می توان گفت که فضای منابع در برنامه ریزی فضایی است که باید با توزیع صحیح این منبع در پهنه های مکانی قرار گیرد.

امینی افزود: در راستای این موضوع و نحوه تخصیص و تخصیص بهینه منابع در آمایش و آمایش سرزمین، در صورتی که بتوان الگوی واحدی برای همسان سازی و تلفیق تخصیص و تخصیص بهینه منابع مالی و اعتباری و تخصیص و تخصیص ارائه کرد. توسعه در بخش ها و فضاهای توسعه ای و در نتیجه ایجاد رونق در تولید در بخش ها و مسکن و فعالیت هایی مانند دستاورد نهایی و کاهش تورم است.

به گفته این مقام مسئول، در این راستا و با توجه به این موضوع و با استفاده از ظرفیت های ثابت و مغفول مانده اراضی در بخش های مختلف از جمله توسعه مجدد اراضی کشاورزی، تنوع بخشی به اقتصاد متناسب با مزایا، فرصت ها و ویژگی های زمین، افزایش بهره وری، اولویت‌بندی فعالیت‌های ملی صنعتی و معدنی بر اساس ویژگی‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای، ساماندهی فضایی مناطق تولید محصولات کشاورزی، توسعه زنجیره‌های ارزش و عرضه، تجهیزات زیرساختی و توسعه شبکه‌های گردشگری یکپارچه می‌تواند موجب رونق اقتصاد فضا برای کاهش تورم شود.

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید