مافیای معدل پشت صحنه امتحانات مدارس; / «قرار بود کمر مافیای کنکور را بشکنیم اما خودمان شکست خوردیم»

مافیای معدل پشت صحنه امتحانات مدارس;  / «قرار بود کمر مافیای کنکور را بشکنیم اما خودمان شکست خوردیم»

چند روز پیش باز هم زمزمه هایی مبنی بر تقلب یا بی نظمی در برگزاری امتحانات نهایی به گوش رسید، اتفاقی که به دلیل تاثیر نتایج امتحانات بر پذیرش دانشگاه ها باعث نگرانی دانشجویان شد.

مظاهر گودرزی: آخرین امتحانات پایه دوازدهم گامی موثر برای پذیرش دانشگاه است. اگر سوال در برگه امتحانی بی پاسخ بماند، موجی از رقبا و دوستان شما را پشت سر می گذارند تا روی صندلی دانشگاه تنها بنشینید. این قوانین جدید پذیرش دانشگاه ها شرایطی را ایجاد می کند که الان رتبه های کنکور 40 درصد سهم کنکور دارند و 60 درصد باقیمانده مربوط به همان کنکور سراسری است که قوانین و مقررات آن هرچند طرفداران زیادی دارد و … مخالفان، روزهای آزمون و خطا رو به اتمام است و هیچکس نتیجه آن را نمی داند، روش ارزشیابی و پذیرش هر چه که باشد چه می شود، اگر تا دیروز دانش آموزان فقط نگران تقلب یا تخلف از کنکور بودند. حالا در هر امتحان آخر باید بار نگرانی اش را به دوش بکشند، مثل روزهای گذشته که خبر سوالات امتحانات دینی می رسید به گفته علی امرایی دقایقی پس از شروع امتحان، دست ها به صورت ویروسی در فضای مجازی روی هم قرار گرفتند. یکی از اعضای کمیته آموزش دیده بان شفافیت و عدالت در گفت و گو با خبرآنلاین: برخی از سوالات امتحان نهایی امسال در فاصله کمتر از 20 دقیقه از شروع آزمون در فضای مجازی منتشر شد. . انجام شده.”

مدیریت امنیت امتحان که با شماست…

انتشار اخباری مبنی بر لو رفتن سوالات امتحان نهایی در رسانه ها کافی بود تا رئیس مرکز تضمین کیفیت و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش را به واکنش وادار کند. محسن زارعی درباره تبادل سوالات امتحانی در فضای مجازی به رسانه ها گفت: ما هیچ وقت ادعایی نداشتیم که انتشار سوالات را به صفر برسانیم چرا که مدیریت فضای مجازی دست ما نیست در حالی که تست ها تشریحی است و هست. یک کار بسیار دشوار [دانش‌آموزان در جلسه امتحان] پاسخ سوالات تشریحی را دریافت کنید … خودمان اعلام کردیم که ساعت 8:30 صبح سوالات را ارسال می کنیم. مشکل ما این است که هیچ کس نمی تواند در حوزه امتحانی پاسخ دهد.

اما امرایی در واکنش به واکنش رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش می گوید: «مدیریت فضای مجازی دست شما نیست، اما مدیریت حراست امتحانات با شماست. اگر امنیت امتحانات نهایی با محدوده آن تامین نشود، سوالات خارج از جلسه امتحان منقضی می شود، جالب اینکه آموزش و پرورش می گوید دستگاهی که خارج از جلسه سوالات را ارسال می کند، دیگر نمی تواند پاسخ را دریافت کند، اما در صورت امکان برای ارسال سیگنال، آیا نمی توان سیگنالی را که پاسخ سؤالات است دریافت کرد؟ تا زمانی که فرد متخلف و عوامل در جلسه مشخص نشوند، جالب است که در این شرایط مسئولان اعلام کردند که می خواهند سوالات را ساعت 8:30 پست کنند که روش مناسبی نیست.

تقلب در ماهیت طرح جدید…/ احتمال اعتراض به نتایج آزمون امسال

جدای از جنجال های یکی دو روز اخیر درباره لو رفتن سوالات کنکور، شیوه جدید سنجش و پذیرش برای ورود به دانشگاه از همان روزهای ابتدایی حتی با چالشی به نام ظرفیت تقلب و تخلف همراه بوده است. در یکی دو مورد یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه ای به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ارسال کرد و این احتمال را بیان کرد. احمد توکلی رئیس کمیته نظارت بر شفافیت و عدالت در بخشی از نامه طولانی خود خطاب به رئیسی نوشت: وزارت آموزش و پرورش با چه زیرساختی و چگونه می تواند سالی 30 بار امنیت امتحانات نهایی را تضمین کند؟ .. در صورت اجرا، نتایج تحت تأثیر قرار می گیرد.» قطعاً در امتحانات نهایی با سونامی تقلب مواجه خواهیم شد.

امرایی در این باره به خبرآنلاین می گوید: «پس از یک سال، امتحان نهایی شاید الان خبری از سونامی تقلب در امتحانات نهایی نباشد، اما حداقل می توان حدس زد که نشانه هایی از آن در امتحان اخیر دیده شده است. 30 بار در مدارس برگزار می شود و امنیت آن برای برگزار کنندگان آزمون تامین می شود و سخت است به همین دلیل امروز شاهد نشت سوالات کنکور هستیم. این در حالی است که خود آموزش و پرورش درگیر مسائل متعددی چون ارزشیابی معلمان و نارضایتی معلمان است، بنابراین برگزاری امتحانات نهایی آموزش و پرورش بسیار دشوار است و این وزارتخانه زیرساخت لازم برای برگزاری آزمونی با این اهمیت را ندارد. سیاستمداران چیزی را بر سر وزارت آموزش و پرورش می گذارند که نمی تواند آن را انجام دهد. در این روش اتفاق ناراحت کننده ای که می افتد فروپاشی روحیه دانش آموزان است، یعنی تقلب در بین آنها زیاد می شود و نهادینه می شود، زیرا در شرایط فعلی آن که معدل بالاتری دارد موفق می شود.

در همین رابطه محمدرضا نیک نژاد، معلم و کارشناس آموزش و پرورش به خبرآنلاین گفت: تقلب در کنکور دهه هاست که اتفاق می افتد اما مسئولان برگزارکننده آن اعلام می کنند که چنین چیزی وجود ندارد در حالی که در چند سال اخیر مجلس و قوه قضائیه وارد آن شده اند. خوب وقتی در آزمون سراسری اشتباه و تقلب با این دقت صورت می گیرد دیگر چه انتظاری از آموزش و پرورش که هزاران حوزه امتحانی دارد می توان داشت پس با توجه به گستردگی فضای مجازی تقلب قطعا اتفاق خواهد افتاد اما به نظر می رسد کسانی که این طرح را مطرح کرده اند نه بسیاری به او توجهی نکردند.»

و ادامه می دهد: نارضایتی و اعتراض معلمان یکی از معضلات بزرگ برگزاری کنکور است که وقتی معلمان از وضعیت خود راضی نباشند به عنوان ناظر در جلسه امتحان تاثیر می گذارد و دیگر توجه لازم را نمی کنند. گاهی اوقات شهریه معلمان به عنوان ناظر امتحانات یک سال بعد پرداخت می شود و آنها انگیزه ای برای کنترل امتحانات ندارند، حتی مدت ها پیش شاهد بودم که مدیر مدرسه ای اسامی معلمان را به عنوان کنترل کننده اعلام می کرد، اما در روز امتحانات آخرین امتحان، به جای معلم، شاگردی را از جای دیگر می آورد تا جلسه امتحان را ببیند. “دانش آموز اختیار مربی برای نظارت بر امتحان را ندارد.”

نیک نژاد به خبرآنلاین گفت: موضوع خیلی پیچیده است، دانش آموزانی که قصد تقلب دارند دیگر بچه 20 سال پیش نیستند. آنها همه جور ابزاری دارند و می توانند تقلب کنند، بنابراین ما باید اساسی فکر کنیم. به نظر می رسد این قوانین جدید برای ورود «دانشگاه ها مشکلات جدیدی را ایجاد می کند و در بین دانشجویان و خانواده ها شایعاتی در مورد کنکور ایجاد می کند، بنابراین انتظار داریم با اعلام نتایج پذیرش دانشگاه شاهد اعتراض گسترده دانشجویان و خانواده ها باشیم».

مدارس مافیایی معدل و انتفاعی …

امرایی به خبرآنلاین می گوید که آیا آموزش و پرورش ظرفیت برگزاری چندین آزمون با امنیت بالا را دارد، یک طرف از پیچیدگی های گیج کننده قوانین جدید پذیرش دانشگاه است، اما اینکه آیا این قوانین منجر به ظهور عدالت آموزشی شده است یا نه. این: مافیای جدیدی در نظام رتبه بندی و پذیرش به نام مافیای معدل به وجود آمده است قرار بود کمر مافیای کنکور را بشکنیم اما شکست خوردیم یکی دیگر از شاخه های مافیای معدل، مافیای مدارس غیرانتفاعی است.

وی ادامه می دهد: تاثیر خاص معدل به ضرر متقاضیان مناطق محروم است و کمکی به عدالت آموزشی نمی کند. امروز یک مافیای جدید ایجاد شده است. اکنون دانشجویان برای بازدهی 60 درصدی در کنکور لوازم کمک آموزشی می خرند، چون هیچکس از بازدهی 60 درصدی و همچنین تاثیر 40 درصدی معدل در قبولی در دانشگاه غافل نمی شود، برای امتحانات نهایی وسایل کمک آموزشی می خرند. در این شرایط داوطلبان مناطق محروم استان هایی مانند سیستان و بلوچستان یا ایلام برای کنکور فقط کتاب می خریدند اما اکنون برای امتحان نهایی تشریحی نیز باید کتاب کمک بخرند که در این شرایط گردش مالی برای پذیرش دانشگاه ها حداقل سه برابر شده است.

یکی از اعضای کمیته آموزش دیده بان شفافیت و عدالت تصریح کرد: نکته دیگر ایجاد مافیای مدارس غیرانتفاعی است. هرکسی که به مدرسه بهتری برود معدل بالاتری می گیرد. 60-70 میلیون می دهند تا تحصیلات بهتری داشته باشند. هرکی پول نداره باید بره مدرسه دولتی. مدرسه‌ای که کلاس‌های عالی برای دانش‌آموزان ندارد، اما کسی که در غیرانتفاعی درس می‌خواند در امتحان نهایی بهتر عمل می‌کند. خواهید دید که چگونه کسانی که در مدارس غیرانتفاعی هستند در امتحانات نهایی می درخشند. گردش مالی مدارس غیرانتفاعی بسیار زیاد است».

دیدگاهتان را بنویسید