واردات خودرو گروگان مافیای خودرو / مازاد سود سالانه مافیای ایران 100 تریلیون تن است

واردات خودرو گروگان مافیای خودرو / مازاد سود سالانه مافیای ایران 100 تریلیون تن است

روز جدید : سود سالانه مافیای خودرو در ایران آنقدر زیاد است که به راحتی قابل وصول نیست / تصمیم آزادسازی واردات خودرو به نفع مافیای خودرو است.

بهرام پارسای، مسئول تدوین گزارش تخلفات شرکت های بزرگ خودروسازی در مجلس دهم، درباره وعده جدید وزیر صمت مبنی بر آزادسازی واردات خودرو از خرداد ماه سال جاری، گفت: واردات خودرو گروگان مافیای خودرو است و نیاز به اراده و مقاومت در برابر آن دارد. این مافیا، نه وعده.» و قول وزیر.

اردیبهشت 99، آخرین ماه مجلس دهم، گزارش تخلفات شرکت های بزرگ خودروسازی در صحن علنی قرائت شد. گزارش 12 جلدی پرونده که خلاصه آن در 16 صفحه منتشر شده است. اما سهم این گزارش برای مطالعه عمومی با وجود زمان قانونی 30 دقیقه ای از آیین نامه داخلی مجلس تنها 15 دقیقه بود!

حدود یک سال بعد گفتگوی رئیس سابق پلیس راهور با همشهری آنلاین درباره نماینده رد صلاحیت شده دهم که گزارش تخلفات خودروسازان را دنبال و قرائت می کرد و تمرکز او بر نفوذ مافیای خودرو در نهادهای سیاسی چرخید. توجه به گزارش دهم مجلس با وجود استدلال ها و اسناد مختلف مبنی بر فساد گسترده در صنعت خودروسازی ایران، ممنوعیت واردات خودرو همچنان پابرجاست. البته در روزهای پایانی سال گذشته فاطمی امین، وزیر صمت، با استدلال مبنی بر عدم تمدید ممنوعیت و تغییر وضعیت از خرداد 1401 و مسئول تنظیم گزارش تخلفات شرکت های بزرگ خودروسازی، این فقط یک شعار است و هیچ چشم انداز روشنی برای اجرای آن وجود ندارد. مشروح گفتگوی پارسایی با اعتمادآنلاین را در ادامه می خوانید:

سود سالانه مافیای خودرو در ایران آنقدر زیاد است که به راحتی قابل جمع آوری نیست

* وزیر صمت چندی پیش اعلام کرد که ممنوعیت واردات خودرو تمدید نمی شود و واردات خودرو از فهرست کالاهای وارداتی ممنوعه خارج می شود و از اردیبهشت ماه امسال شرایط واردات آن فراهم می شود. چقدر به تحقق این پیش بینی و اجرای این تصمیم امیدوار هستید؟

واردات خودرو گروگان مافیاست و اراده و مقاومت در برابر این مافیا می خواهد نه وعده وزیر. فکر نمی کنم هیچ ممنوعیتی برداشته شود مگر اینکه دوباره به نفع مافیای خودرو باشد. به نظر می رسد او هم می آید و می رود. من در خرداد امسال تغییری در ممنوعیت به نفع مردم نمی دانم.

سود سالانه مافیای خودرو در ایران آنقدر زیاد است که به راحتی قابل جمع آوری نیست. به جرأت می گویم که سهم مافیای خودروی ایران سالانه بالغ بر 100 هزار میلیارد تن است که علاوه بر آن سود معمول صنعت خودرو از جیب مردم می گیرد. این مافیا روی همه دستگاه ها تاثیر دارد. اگر در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصمیمی گرفته شود به سختی بدون موافقت و حمایت مافیای خودرو خواهد بود. حتی برخی از نمایندگان مجلس آنقدر از این مافیا سود می برند یا می ترسند جام داغتر از خاکستر شود و در طرح ها و لوایح به نفع این مافیا حرکت می کنند تا خود مافیا این گونه از منافع خود دفاع نکند.
تصمیم آزادسازی واردات خودرو به نفع مافیای خودرو است

اما مجلس یازدهم می گوید مصوبه آزادسازی واردات خودرو که در این مجلس تصویب شد در راستای مبارزه با این مافیا است.

این مصوبه مجلس یازدهم به نفع مافیای خودرو است و این مافیا در مجلس یازدهم قانون آزادسازی واردات خودرو را به نفع خود رعایت می کند. در نظر داشته باشید که عمدتاً در قوانین فعلی قانون ممنوعیت واردات خودرو نداشته ایم و اکنون مجلس یازدهم خواستار قانون حذف آن است! مجلس با این تیتر وارد میدان شد که می خواهد قانون اساساً ناموجود را تغییر دهد و قوانین را به گونه ای تغییر دهد که به نفع این مافیا باشد. مجلس قطعنامه ای را تصویب کرده است که در آن خواستار واردات خودرو شده است، اما به شرطی که خودرو به جای آن حذف شود. کاملاً مشخص بود که مافیای خودرو پشت این طرح برای صادرات خودرو در ازای واردات خودرو و تصاحب بازار قطعات بیش از پیش بوده است.

اگر نماینده ای نسبت به مافیای خودرو حساس شود و آن را پیگیری کند، بدون شک رد صلاحیت خواهد شد.

* اواخر سال گذشته صحبت های سرهنگ هاشمی مبنی بر اینکه مافیای خودرو حتی در تایید و رد صلاحیت نمایندگان تاثیرگذار است نام شما را بر سر زبان ها انداخت که گزارش این تخلف را در دادگاه پیگیری و مطالعه کردید. موضوع این گزارش تا چه اندازه بر رد صلاحیت تاثیر داشت؟

واقعیت این است که به هیچکس علنا ​​و شفاف گفته نمی شود که دلیل رد صلاحیت شما سیگنالی علیه مافیای خودرو یا دلیل دیگری است، اما من در نفوذ مافیا در هر سه قوه و در همه نهادها حتی بازپرسی شک ندارم. بدن. شاید دلیل رد صلاحیت من به موضوع گزارش به مجلس علیه مافیای خودرو خلاصه نشود و بر اساس ارزیابی کلی مجموعه مواضع و اظهارنظرها و فعالیت های مجلس دهم، تصمیم به رد صلاحیت اینجانب گرفته شد، اما من قاطعانه بگویید که هیچ یک به این دلایل برای من یا نماینده دیگری مطرح نشده و مطرح نشده است و نماینده ای که فقط به مافیای خودرو حساس باشد و آن را پیگیری کند بی شک رد صلاحیت خواهد شد.
شورا حسب مورد مصوبه مجلس دهم در مورد ساماندهی بازار خودرو را به نفع کشور ندانست.

* مجلس دهم در حال بررسی مصوبه ای برای ساماندهی بازار خودرو بود که به جایی نرسید. واقعاً موانع در این زمینه کجا بود؟

این تصمیم با پیگیری ها و تلاش های فراوان حاصل شد و واقعا توانست بازار و مافیای خودرو را نابود کند. حتی مصوبه در هیات امنا هم تایید شد اما قبل از اینکه هیات امنا بخواهد این مصوبه را به مجلس برگرداند یا اظهارنظر نظری کند، شورا در نامه ای به هیات امنا اعلام کرد که این مصوبه در کشور است. علاقه. نیست.

* اما در تفسیر قانون و آیین نامه داخلی مجلس آمده است: مجلس قبل از اعلام نظر شورای نگهبان و پیش از بروز اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان حق ورود به قانون را ندارد. موضوع. بنابراین، هیئت امنا و مجلس چگونه اقدام شورا را به نحو مقتضی تایید کردند؟

بحث درک قانون نیست. این اصل قانون است و مجلس تنها در صورتی می تواند وارد حوزه افکار عمومی و ارزیابی یک مصوبه شود که پس از اختلاف نظر مجلس و هیات امنا، از آن نظرخواهی شود. اما جلسه غیرقانونی وارد شد و مصوبه سر جای خود باقی ماند. از سوی دیگر، هیئت امنا می دانست که مکاتبات شورا، حسب مورد، قبل از بروز اختلاف بین مجلس و هیئت امنا، فاقد وجهه قانونی است، اما این موضوع بلافاصله بر نامه نگاری ها تأثیر گذاشت. در اینجا به ما نشان داده شد که مافیای خودرو حتی در مجمع تشخیص و هیئت امنا نیز نفوذ دارد.

مافیای خودرو فراتر از دادگاه است!

مورد بسیار عجیب دیگر، قدرت و نفوذ مافیای خودرو در صورت ممنوعیت ثبت سفارشات دولتی بود. ما این موضوع را با شکایت مردم خود در مجلس و در کمیسیون اصل 90 پیگیری کردیم و حتی دیوان حکم داد که ممنوعیت ثبت نام خودرو از سوی دولت غیرقانونی است اما تصمیم دولت اجرایی نشد و این ممنوعیت به نفع انحصار خودرو باقی ماند. مافیا

* با توجه به آنچه ترسیم می کنید، بر اساس سوال و استیضاح وزیر در حوزه خودروسازی چقدر به نفع مردم موثر است؟

مجلس نیز این اختیار را دارد که استیضاح وزیر را زیر سوال ببرد و هر چقدر هم که سوال مافیایی بی اثر باشد، باید از این فرصت برای بیان حقایق استفاده کند تا حداقل سوالات برای مردم روشن شود. من در نفوذ عجیب مافیای خودرو در مجامع تردیدی ندارم، اما حتی اگر نماینده ای بخواهد حقیقت را بیان کند و با این مافیا مقابله کند و با احتمال سوال از وزیر استیضاح از مردم و رسانه ها سوال کند. فکر نمی کند بی تاثیر خواهد بود حتی اگر با هزینه رد صلاحیت او در دوره بعدی تمام شود.

دیدگاهتان را بنویسید