نظارت بر واردات خودرو با نفوذ مافیای خودرو تنظیم می شود

نظارت بر واردات خودرو با نفوذ مافیای خودرو تنظیم می شود

روز جدید : پس از ممنوعیت واردات خودرو که در اردیبهشت 1396 اجرا شد، با ابلاغ مقررات واردات خودرو که در چند روز اخیر صورت گرفت، پیش بینی می شود از پاییز امسال شاهد واردات خودروهای خارجی باشیم، اما برخی معتقدند این آیین نامه نزدیک نیست. به عدالت از جمله جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت که می گوید: تنظیم مقررات واردات خودرو هم مزایا و هم معایب دارد. باید خوب تلقی شود که مقررات به مرحله نهایی رسیده و واردات خودرو به یک چارچوب تبدیل شده است زیرا از این به بعد می توانیم شاهد واردات خودرو در چند سال آینده باشیم اما چقدر این مقررات به شکستن انحصار خودروسازان داخلی کمک می کند. علل تقریبا هیچ شکایتی از مردم وجود ندارد.

عضو کمیته امور داخلی کشور و شوراها می گوید: با این بندهای آیین نامه همه اقشار مردم دیده شده اند اما به نفع خودروسازان. این آیین نامه یک ایراد اساسی دارد که حتما از وزیر صمت سوال می کنم. چرا 10 درصد ورودی خودروهای تا 10000 دلار ماده 14 قانون گمرک را در لحظه آخر به 30 تا 35 درصد تغییر دادند؟ ما نباید برای خرید خودرو به اقشار کم درآمد کمک می کردیم، پس چه شد که در لحظه آخر خودرویی که با 10 درصد مالیات می توانست به 320 میلیون تومان برسد، اکنون باید با حدود 450 میلیون تومان به آنها عرضه شود. یعنی آقایان نیم بند از آیین نامه را تغییر دادند.

وی می گوید: سوال دوم این است که چرا ارز دولتی جزو خودروهای وارداتی محسوب می شود؟ چرا یک میلیارد دلار پول دولتی به این معضل اختصاص دادند؟ بگذارید بگویند چه هدفی را دنبال می کنند. ما بارها اعلام کرده ایم که اصلا نیازی به ارز دولتی نیست. اکنون سرمایه گذاران و سرمایه گذاران بزرگی در خارج از کشور داریم که ایرانی هستند و می توانیم از ظرفیت سرمایه آنها برای واردات خودرو استفاده کنیم. سوال سوم چرا باید خودروهای وارداتی در بازار عرضه شود؟ و چرا سقف واردات خودرو تا 20000 یورو است؟ این یعنی کسانی که ماشین های بالای 20 هزار یورو دارند نگران نباشند، ما با آنها کاری نداریم؟ یعنی به سراغ صاحبان خودروهایی مثل بنز، بی ام و، پورشه و غیره نخواهیم رفت؟

رشیدی کوچی می گوید: به نظر من این فرصت تاریخی برای شیرین شدن کام مردم با این آیین نامه که با نفوذ مستقیم مافیای خودرو ایجاد شد، ترش شده است. متاسفانه باید بگویم تمام محدودیت هایی که برای واردات خودرو اعمال شد برای رضایت خودروسازان بود نه مردم.

منبع: رویداد 24

دیدگاهتان را بنویسید