آیا قطعاً در طرح ترافیک 1401 تغییراتی ایجاد می شود / متراژ طرح کوچکتر می شود یا بزرگتر؟

زمان: 09:57
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798110

طرح ترافیک پایتخت به گفته مدیران شهری کارایی خود را از دست داده است. شورای شهر می گوید تغییر در طرح ترافیک قطعی است و در سال جدید تغییر خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ترافیک یکی از معضلات اصلی کلانشهر تهران است و روزانه تعداد زیادی از شهروندان گرفتار این معضل هستند. کمبود وسایل نقلیه عمومی و فرسودگی این ناوگان از یک سو و گسترش تاج از سوی دیگر، تمایل به استفاده از خودروهای شخصی را در پایتخت افزایش داده است.

اجرای نقشه راه همیشه یکی از راه های مقابله با کاهش استفاده از خودرو بوده است که البته با احتیاط و به صورت شکستگی دست و پا در دوران تاج و تخت برای جلوگیری از شیوع کووید 19 این سوال مطرح شده است. اجرای بهتر نقشه راه

شاید باورش سخت باشد اما با نگاهی به تاریخچه شهرداری تهران می توان دریافت که طرح حرکت در پایتخت قدمتی 150 ساله دارد و این طرح برای اولین بار در زمان ناصرالعالی اجرا شد. دین شاه قاجار.

علت این طرح این بود که پس از احداث میدان توپخانه در ارگ شاهی، در وسط میدان ساختمانی، در اطراف سنگفرش و مسیر جاده حوضی ایجاد شد، اما عبور و مرور مراکز خرید به این قسمت با مشکل مواجه شد. حصارهای سنگی و چوبی را محاصره کردند تا حیوانات از این میدان عبور نکنند. این تحولات را می توان اولین قراردادهای ترافیکی در تهران دانست.

مطالعات طرح ترافیک تهران تقریبا بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در اسفند 1357 با هدف دستیابی به شبکه حمل و نقل متعادل برای سیستم اتوبوسرانی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی به ویژه در مرکز آغاز شد. شهری بود که در نهایت منجر به اجرای مقررات منع ورود خودروهای غیرمجاز به مرکز شهر در طول روز شد.

پس از آن است که طرح به مرور زمان شکل های مختلفی به خود می گیرد و در مقاطع زمانی خاص محدودیت ها و ممنوعیت های خاصی را برای تردد وسایل نقلیه شخصی ایجاد می کند و تاکنون به گفته کارشناسان حدود 20 مرحله از تغییرات در این طرح اجرا و اجرا شده است. در واقع باید گفت که نقشه راه مانند یک کودک است که در این 40 سال بزرگ شده و تغییر می کند و بخشی از هویت حمل و نقل تهران می شود.

بررسی سوابق و اسناد نشان می دهد که فاز اول طرح ترافیک تهران در اوایل شهریور 1358 شکل گرفت و بر این اساس احداث مسیرهای ویژه اتوبوس در مرکز شهر به طول بیش از سه کیلومتر آغاز شد.جنبش اجتماعی. حمل و نقل آغاز شد. سپس از ساعت 6:30 تا 10:00 ورود وسایل نقلیه بدون سرنشین به مرکز شهر ممنوع شد.

طرح دوتایی و انفرادی یا حلقه دوم طرح حرکت نیز نامی آشنا برای پایتخت نشینان است که در آذرماه 1384 معرفی شد. البته حدود 3 سال پیش که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از حذف طرح زوج و فرد و جایگزینی طرحی تحت عنوان کنترل و کاهش آلودگی هوا بر اساس برنامه قبلی خبر داد، این 14 ساله طرح در تاریخ ماندگار شد.به دلیل افزایش تعداد خودروها در تهران به شهر حذف طرح زوج و فرد می گویند.

اجرای طرح ترافیک متفاوت در سال 97

محسن پورسیدآقایی معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری در دوران حناچی از اوایل سال ۹۷ نسخه جدیدی از طرح ترافیک را اجرا کرد که طی آن نحوه محاسبه هزینه های ترافیکی محدوده مرکزی شهر به طور کامل تغییر کرد. متناسب با زمان ورود و خروج نسخه پیش رونده این طرح از ابتدای تابستان 3 سال پیش با حذف مناطق زوج و فرد و اضافه شدن به محدوده طرح ترافیک به عنوان حلقه دوم و البته عوارضی معادل نصف ارقام تعیین شده برای محدوده محدوده اعمال شده است. طرح حرکت

قطعا تغییراتی در طرح ترافیک 1401 ایجاد خواهد شد

اما اکنون به نظر می رسد که نقشه راه شکست خورده است. در حال حاضر برخی از اعضای شورای شهر مانند سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اجرای این طرح به شکل فعلی مخالف هستند. وی درباره این موضوع گفت: تغییرات نهایی در طرح ترافیک 1401 انجام می شود و باید مجوزهای ورود به طرح ترافیک برای سال آینده کاهش یابد و به استانداردهای آلایندگی توجه شود.

طرح ترافیک کمتر از تورم خواهد بود

وی افزود: با توجه به تغییرات طرح تعرفه تردد، برخلاف سال های گذشته که تورم به دلیل شرایط اقتصادی شهروندان رو به افزایش بود، امسال کمتر از نرخ تورم خواهد بود و درصد آن متناسب با جذب شهروندان تعیین می شود. . “

تشکری هاشمی گفت: با تغییراتی که چند سال پیش در طرح ترافیک انجام شد، چون اساس تردد خودروها بر اساس زمان ورود و خروج بود، حجم خودروهای ورودی افزایش یافته است.

عضو شورای شهر تهران گفت: افرادی که به صورت غیرمجاز وارد محدوده پروژه شده اند تنها عوارض ثبت کرده اند و در اثر ورود غیرمجاز و افزایش تردد از سوی پلیس جریمه نمی شوند.

طرح ترافیک پویا با کمک ابزارهای فناورانه

در این خصوص به سراغ علی عسگر گامی، عضو کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل شورای شهر تهران رفتیم. وی به فارس گفت: با استفاده از ابزارهای فناوری می توان طرح ترافیک را از ایستا به پویا، پویا و متغیر تغییر داد.

لزوم ارزیابی و به روز رسانی طرح ترافیک

وی افزود: نقشه راه طی 30 سال گذشته دامنه داشته است، ضمن اینکه عوامل موثر بر آلودگی هوا تغییر کرده و این حوزه ها نیز نیاز به ارزیابی دارند.

آیا منطقه طراحی کوچکتر می شود یا بزرگتر؟

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که محدوده تردد بزرگتر یا کوچکتر می شود؟ وی گفت: نظر شخصی من این است که این محدوده پویا و در واقع متغیر است، ممکن است حتی محدوده طراحی در برنامه جدید کمتر باشد.

وی افزود: تغییر طرح ترافیک از نظر محدوده، تعرفه ها و ساعات اجرای آن در صلاحیت شورای عالی ترافیک است و شورای شهرداری تهران و شهرداری به تنهایی نمی توانند در این مورد تصمیم گیری کنند. البته در این شورای عالی ترافیک اعضای شورای شهر و شهرداری حضور دارند و باید در شورای عالی ترافیک به صورت جمعی تصمیم گیری شود.

وی گفت: رایزنی هایی در خصوص نسخه جدید پی دی اف با اعضای شورای عالی راه انجام شده و نظر اکثر اعضای شورای عالی تغییر وضعیت طرح ترافیک است. اجرا ابلاغ شد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: پیش از این متخلفان طرح ترافیک از سوی نیروی انتظامی جریمه می شدند و شهرداری نیز عوارض دریافت می کرد و این موضوع همواره با دیدگاه موافقان و مخالفان همراه بوده است.

وی افزود: اکنون برای رفع نواقص طرح و دستیابی به اهداف کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیازمند ارزیابی مجدد این موضوع و به روز رسانی آن هستیم.

تغییر نقشه راه تهران نیز از نیازهای اساسی در دستور کار شهرداری است

سیدمیتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز گفت: در مجموع بازنگری در نقشه راه تهران ضروری و در دستور کار شهرداری است چرا که اجرای طرح به شکل فعلی در حال انجام است و شرایط را ندارد. از پایتخت.” من معتقدم باید در اجرای طرح راه بازنگری جدی صورت گیرد و در این دوره از حکمرانی شهری تلاش می کنیم با کار کارشناسی این طرح را بازنگری کنیم.

فایل جدید با طرح حرکت دفتر مدیران شهری

در حال حاضر طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوشا، از غرب به خیابان کارگر و از شرق به خیابان شریعتی و خیابان 17 شهریور می باشد و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا از شمال به خیابان است. بزرگراه همت از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می شود.

سال هاست که طرح ترافیک به سبک ها و روش های مختلف برای بهبود کیفیت هوا و کاهش ترافیک شهر تهران اجرا می شود اما نتایج لازم از این طرح و اهداف اصلی آن طور که انتظار می رفت محقق نشده است. نقشه راه باید به اهداف اصلی خود که هماهنگی کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا است نزدیکتر باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید