روند رسیدگی به بودجه با مصوبه امروز مجلس چه تغییراتی ایجاد کرده است؟

ساعت: 18:42
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921990

در جلسه صبح امروز چهارشنبه 23 دی ماه شورای اسلامی زمان تقدیم بودجه به دولت تغییر کرد. در گزارش پیش رو به تغییرات قانون در خصوص رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس پرداختیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در جلسه صبح چهارشنبه 23 دی ماه شورای اسلامی، زمان تقدیم بودجه از سوی مجلس به دولت تغییر کرد و نمایندگان مجلس مقرر کردند دولت موظف است لایحه بودجه را به مجلس معرفی کند. اول آبان هر سال و مهلت رسیدگی به جداول از مجلس حداکثر 40 روز از لحظه وصول می باشد.

روال قبلی چطور بود؟

تا پیش از این بر اساس ماده 182 قانون مجلس شورای اسلامی، بررسی بودجه یک مرحله ای بود. به این ترتیب دولت موظف شد لایحه بودجه را حداکثر تا 24 آذر هر سال به مجلس تقدیم کند و نمایندگان مردم نیز مهلت ده روزه داشتند تا پیشنهادات خود را به کمیسیون های تخصصی مجلس ارائه کنند.

در مرحله بعد کمیته های تخصصی ظرف مدت 15 روز گزارش خود را به کمیسیون تلفیق ارائه می کنند و کمیسیون تلفیق حداکثر ظرف 15 روز گزارش نهایی خود را تهیه و به شورای اسلامی ارائه می کند و در نهایت در جلسه علنی مجمع عمومی. بودجه و تصویب آن در نظر گرفته شد.

مجلس اصلاحیه را انجام داد

پس از تصویب طرح اصلاح هنر. ماده 182 قانون آیین نامه داخلی در جلسه علنی 14 دی ماه سال جاری رسیدگی به لایحه بودجه از یک مرحله به دو مرحله تبدیل شد که در مرحله اول مقرر شد لایحه بودجه به همراه ضمایم و جداول تهیه شود. ارسال شده از کمیسیون تلفیق و کمیسیون تلفیق باید ظرف 5 روز گزارش خود را منتشر کند.

پس از آن در جلسه جمع بندی گزارش کمیته برنامه – بودجه ارائه و کلیات بودجه به رای گذاشته و به تصویب نمایندگان مردم می رسد.

پس از تصویب کلی، نمایندگان 10 روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به کمیته های تخصصی ارائه کنند.

در مرحله دوم جزئیات بودجه شامل ارقام و جداول مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن کمیته های تخصصی و نمایندگان مهلت 10 روزه دارند تا پیشنهادات خود را ثبت و برای رسیدگی به دادگاه ارسال کنند.

ایراد شورای نگهبان و تغییرات امروز مجلس چه بود؟

پس از تصویب و ارسال اصلاحیه فوق در مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان، شورا به متن فوق اعتراض و اصلاحات جزئی جهت جلب رضایت شورای نگهبان با اصلاحات مذکور در این مصوبه به مجلس و نمایندگان پیشنهاد شد. آن ها موافقند.

ابتدا در متن فوق عبارت کلی «وزارتخانه ها و نهادهای کلیدی» که طبق نظر شورای نگهبان ایجاد ابهام کرده بود، تغییر یافته و اسامی نهادهای مربوطه به تفکیک درج شده است. قوه مقننه، قوه قضائیه، وزارتخانه ها، سازمان های مستقلی که بالاترین مرجع آنها توسط رئیس جمهور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب می شود، نیروهای مسلح، نهادهای زیر نظر ولی فقیه و نهادهای مجاز در قانون اساسی جایگزین این عبارت هستند. have مقداردهی اولیه می شود.

همچنین در پایان این ماده حداکثر 40 روز برای رسیدگی به مرحله دوم بودجه توسط مجلس در نظر گرفته شده است.

سرنوشت برخورد با بودجه 1402 چه خواهد شد؟

روز گذشته سازمان برنامه و بودجه ضمن تشریح دلایل تاخیر در ارسال لایحه بودجه 1402 به مجلس، ضمن بررسی زمانبر سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه در مجمع ارزیابی سامانه و لزوم هماهنگی لایحه بودجه با برنامه هفتم بر اساس مصوبه جدید مجلس به بررسی دو مرحله ای لایحه بودجه اشاره کرد و به نظر می رسد بررسی لایحه بودجه 1402 نیز بر اساس مصوبه اخیر مجلس انجام شود. مجلس

اصرار رئیس جمهور و برخی نمایندگان مجلس برای اولویت دادن به ارائه برنامه هفتم بر بررسی لایحه بودجه باعث شده تا مجلس از اعلام وصول لایحه ارسالی از سوی دولت خودداری کند و همچنان باید منتظر ماند و دید چالش چیست. هفتم برنامه و بودجه 1402 و روند بررسی بودجه خواهد بود سال آینده در شورای اسلامی چه خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید