آیا قیمت گوشت در بازار کاهش می یابد؟

این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از کاهش قیمت گوشت طی هفته های آینده خبر می دهند و رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی معتقد است با واردات گوشت قیمت ها کاهش نمی یابد، اما حداقل می توان قیمت را کنترل کرد.

این در حالی است که قیمت گوشت در بازار به طرز عجیبی افزایش یافته و گزارش های میدانی خبرآنلاین حاکی از آن است که قیمت گوشت به طور میانگین به 300 هزار تومان رسیده است و دولت قول داده با عرضه گوشت گرم به مردم بازار را کنترل کند.

اما به گفته دلالان، قیمت گوشت به قدری افزایش یافته که تقاضا برای خرید را بسیار کاهش داده است. به گفته آنها در حالی که در روزهای پایانی آبان ماه سال جاری هر کیلوگرم دام زنده حدود 90 هزار تومان بود، اکنون قیمت آن حدود 150 هزار تومان است.

چرا گوشت گران شد؟

در این شرایط حالا معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل گرانی گوشت در بازار گفت؛ بازار گوشت قرمز دلالی و دلالی شد و با واردات گوشت گرم بازار به ثبات رسیده و این ثبات ادامه خواهد داشت و قیمت ها نیز کاهش می یابد.

حسین دماوندی نژاد همچنین گفت؛ گوشت گوسفندی در دنیا یک محصول لوکس است اما در فرهنگ ما علاقه زیادی به گوشت گوسفندی وجود دارد. در کشور ما گوشت گوسفند تحت تاثیر فصل قرار می گیرد اما گوشت گاو نه.

او افزود؛ گاوهای سبک در شهریور و مهر آماده جفت گیری هستند و گاوهای آبستن دیگر برای زایمان در اسفند ماه ذبح نمی شوند. پس از تولد، بره ها به بازار می روند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد؛ دام سبک به مرتع وابسته است. مراتع سالانه 10.5 میلیون تن علوفه رایگان برای دام فراهم می کند. امسال بارندگی بسیار خوب و بالاتر از حد متوسط ​​بود. اما متاسفانه در سالی که بارندگی زیاد است در چشمه سیاه مداخله می کنیم. 66 میلیون دام سبک در کشور داریم و زمانی که بارندگی خوب است کشاورزان رغبتی ندارند دام های خود را به کشتارگاه بفرستند و در زمان خشکسالی دامداران بیشتر دام های خود را به کشتارگاه می فرستند.

دماوندی نژاد گفت؛ افزایش تقاضا در نیمه دوم سال، کمبود دام سبک و وابستگی دام های سنگین به سبک، تاخیر در ارسال احشام و گوشت به دلیل سرما و یخبندان در جاده ها از دیگر دلایل این افزایش است. قیمت.

به گفته وی، اجازه داده ایم در گله تعدادی دام اصلاح شده مجوز دار داشته باشیم که فصلی نیستند و 2 تا 3 بار در سال می توانند زایمان کنند، اما این کار زمان بر است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت جهاد کشاورزی به جای واردات دام از دامپرور داخلی خریداری نمی کند، گفت؛ چرا وزارت جهاد کشاورزی به جای واردات دام از دامدار داخلی خریداری نمی کند. هدف ما حمایت از تولیدکننده داخلی به جای واردات است، اما گاهی برای ساماندهی بازار مجبور به واردات هستیم. البته لازم به ذکر است که امسال یکی از بی نظیرترین سال ها برای خرید دام بوده است. ما به خرید ادامه دادیم تا زمانی که بازار سقوط کرد. وظیفه ما این بود که تا زمانی که تولیدکننده و مصرف کننده به تعادل برسند، خرید بک را انجام دهیم که این کار انجام شد و اکنون بازخرید متوقف شده است.

وی همچنین از توزیع گوشت گرم گوسفندی با قیمت کیلویی 180 هزار تومان خبر داد و افزود; توزیع گوشت منجمد برای تنظیم بازار گوشت گسترده و نامحدود است.

دماوندی نژاد بیان کرد؛ در زمانی که با مازاد دام مواجه بودیم تا کنون 300 هزار دام سبک و 3 هزار دام سنگین صادر شده است اما در حال حاضر این صادرات متوقف شده است.

آیا قیمت گوشت در بازار کاهش می یابد؟

گوشت ارزان تر از هفته آینده؟

در همین حال سید محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی از آغاز کاهش گوشت در کشور خبر داد و گفت: با توجه به نوسانات قیمت گوشت در بازار، به میزان کافی گوشت و دام زنده از کشور وارد می شود. مرزها هفته آینده .

آقامیری اظهار داشت: قیمت فعلی گوشت به شدت کاهش می یابد. به همه دامدارانی که برای افزایش قیمت و کسب سود بیشتر دام خود را نگهداری کرده اند توصیه می کنیم در اسرع وقت دام خود را در بازار بفروشند تا به دلیل ارزان شدن گوشت دچار ضرر مالی نشوند. .

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفته است که وزارت جهاد کشاورزی در قبال خسارت دامدارانی که دام های خود را در بازار برای افزایش قیمت نفروخته اند، پاسخگو نخواهد بود. با واردات گوشت به کشور، قیمت گوشت در هفته آینده به شدت کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه هفته آینده کاهش قیمت بین 100 تا 150 هزار تومان خواهد بود، گفت: در حال حاضر صادرات گوشت قرمز از کشور انجام نمی شود و ممنوع است و تولید باید در بازار داخلی عرضه شود.

منتظر کاهش قیمت گوشت نباشید

از سوی دیگر علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تاکید کرد; با مسئولان جلسه داشتیم و برای بازار شب بیرم و ماه رمضان برنامه ریزی شد. بازار شب عید را تحت پوشش واردات قرار می دهیم تا حداقل قیمت ها در همان سطح کنترل شود و بالاتر نباشد.

به گفته وی، گوشت منجمد نیز وجود دارد تا افراد با بودجه کمتر بتوانند خودشان خرید کنند. واردات گوشت قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهد، اما حداقل می‌توانیم قیمت آن را کنترل کنیم زیرا در پایان سال هستیم و رو به اتمام هستیم.

وی خاطرنشان کرد؛ انتظار می رود اقدامات کلی دولت بر قیمت فعلی گوشت قرمز اثر محسوسی داشته باشد و تداوم عرضه این محصولات محدودیت عرضه این کالاها را پوشش دهد.

مصرف گوشت کاهش یافت

در این شرایط، افشین صددرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی پرورش دام سبک در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به کاهش مصرف گوشت در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر مصرف گوشت در کشور کاهش یافته است. بدون شک وقتی قیمت ها به این صورت افزایش می یابد، مردم قدرت خرید خود را از دست می دهند و مردم نیز برای خرید دچار مشکل شده اند.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام گفت؛ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، طی دو سال گذشته سرانه مصرف گوشت کاهش یافته است. مصرف سرانه نیز کاهش می یابد زیرا مردم قدرت خرید ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید