آیا مذاکرات در وین به پایان رسیده است؟

آیا مذاکرات در وین به پایان رسیده است؟

روز جدید منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی گفتند که جلسات و نشست‌های هفته گذشته تاکنون در فضایی «پیش‌رو» و «سازنده» برگزار شده و در مورد بقیه موضوعات بحث‌های جدی صورت گرفته است.

به نظر می رسد با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین و همچنین حضور مهدی صفری قائم مقام. برای حل اختلافات گفتنی است حضور نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی ایران در مذاکرات به منظور انجام مطالعات دقیق و رایزنی های فنی بیشتر انجام می شود.

پس از پایان مذاکرات دور هشتم در وین، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین با رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد.

اولیانوف در توییتی نوشت که ما در مورد بحث برانگیزترین موضوعاتی که باید در جریان مذاکرات وین حل و فصل شوند صحبت کردیم.

نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز روز شنبه با علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در وین دیدار و درباره موضوعات منتهی به مذاکرات وین گفتگو کرد.

علاوه بر این، نمایندگان روسیه و ترویکای اروپایی روز شنبه با حضور نماینده اتحادیه اروپا دیدار کردند.

در روزهای اخیر کارگروه‌های لغو تحریم‌ها، اجرای توافق‌ها و اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان ایرانی و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی گفتند که با توجه به پیشرفت قابل توجهی که در مذاکرات و نگارش بیشتر متن توافق نهایی صورت گرفته است، رسیدن به پایان مذاکرات و دستیابی به توافق در وین اکنون تنها نیازمند تصمیم گیری های لازم طرفین است. غربی است، اگر این کشورها تصمیمات لازم را به ویژه در زمینه رفع تحریم ها و مسائل هسته ای اتخاذ کنند، می توان مذاکرات را در مدت کوتاهی جمع بندی و به نتیجه رساند.

متأسفانه همانطور که از ابتدای مذاکرات مشخص شده است، کشور آمریکایی هنوز هماهنگی لازم را در سیاست داخلی خود برای رویارویی با برجام و اتخاذ تصمیمات لازم به دست نیاورده است و بر خلاف ایران که دارای شفافیت است. و سیاست واحد در وین، یک کشور آمریکایی. هم در سطح تیم مذاکره کننده و هم در سطح سیاست داخلی اختلاف نظر و ناهماهنگی وجود دارد. با این حال، به نظر می رسد تا زمانی که طرفین توافق کنند که به شورای امنیت سازمان ملل بازگردند و تعهدات خود را در قالب جدید از سر بگیرند، هیچ گامی باقی نمانده است.

اما همانطور که در سال 2015 برخی از کشورهای منطقه و رژیم اسرائیل نگران هرگونه توافقی بودند و حتی پس از اجرای توافق هسته ای از کارشکنی در روند مذاکرات دست برنداشتند، اکنون نیز گام های جدی برای شکاف در مذاکرات و اعمال نفوذ وجود دارد. به خصوص در سمت اسرائیل این امر بدیهی است. لازم است دولت های غربی به جای تغییر روند مذاکرات با هر ابزار این رژیم، سریعتر تصمیم گیری کنند تا مذاکرات را در وین به پایان برسانند و با اراده و انگیزه جدی تری وارد مذاکره شوند.

دیدگاهتان را بنویسید