اختلافات ایران و عربستان بیشتر شده است/ آیا مذاکرات به پایان رسیده است؟

اختلافات ایران و عربستان بیشتر شده است/ آیا مذاکرات به پایان رسیده است؟

روز جدید دنیای اقتصاد در گزارشی به وضعیت مذاکرات ایران و عربستان در پی ناآرامی های اخیر در ایران پرداخت.

اگرچه در حال حاضر خبری از ادامه مذاکرات تهران و ریاض که تاکنون پنج دور آن برگزار شده است، منتشر نشده است، اما این خبر رسمی منتشر شده حاکی از مداخله ریاض در ناآرامی های این کشور است.«کشور» به صراحت تاکید می کند. دخالت آمریکا، انگلیس، رژیم اسرائیل و عربستان سعودی در ناآرامی های ایران.

جمهوری اسلامی: این احتمال وجود دارد که پوتین به ایران نیز حمله کند

در این بیانیه به رسوایی شبکه رسانه ای عربستان نیز اشاره شده و آمده است: این شبکه رسما به خط تجزیه طلبی ایران قدرتمند و متحد روی آورد و در نهایت به حمایت آشکار از تجزیه طلبی و تجزیه طلبان ختم شد.

همچنین رهبر معظم انقلاب در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان نیروهای مسلح که در 11 مهر برگزار شد، به نقش دولت عربستان در اغتشاشات اشاره کردند. نماینده اهواز در شورای اسلامی هجدهم مهرماه گفت: به دلیل فعالیت ضد ایرانی برخی از شبکه های سعودی است که توقف فعالیت های ضد ایرانی بودن این شبکه را باید یکی از مواردی دانست. پیش نیازهای عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی.

پنجمین و آخرین دور مذاکرات نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی روز پنجشنبه 1 اردیبهشت تا 21 آوریل در بغداد پایتخت عراق برگزار شد. این گفتگو پس از وقفه 7 ماهه در پی آخرین رایزنی در شهریور 1400 صورت گرفت.

روزنامه فایننشال تایمز برای اولین بار گزارش داد که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در تاریخ 9 آوریل 2021 – 20 آوریل 1400، شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، در ژانویه 2014 در بغداد گفتگوهای “مستقیم” انجام دادند. پس از آخرین دور مذاکرات، نظرات نسبت به وضعیت موجود بسیار مثبت بود و مقامات عراقی که نقش میانجی و میزبان مذاکرات را ایفا کردند و مقامات تهران و ریاض اعلام کردند که به تفاهم نامه 10 ماده ای دست یافته اند. تفاهم که به نظر می رسد یکی از ارکان مدیریت فضای رسانه ای باشد، تفاهم نامه ای بود.

اما پس از چند ماه خبر رسید که مذاکرات در سطح دیپلماتیک انجام نخواهد شد و در همان سطح امنیتی باقی خواهد ماند. اخبار نشان می دهد که برخی اختلافات در سطح بالا بین دو کشور باقی مانده است.

اما در فاصله دور آخر مذاکرات در اردیبهشت ماه که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه آن را مثبت و آینده نگر توصیف کرد و حتی گفت در مورد دور بعدی مذاکرات توافق شده است، اتفاقی که تا شهریور افتاد. تهران و ریاض نه تنها دور ششم مذاکرات را برگزار نکردند و هم اکنون چشم اندازی برای آن وجود ندارد، بلکه به دلیل اظهارات مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر دخالت عربستان در توسعه داخلی ایران، روابط دو کشور در حال تیره شدن است.

اما عربستان این اتهامات را نمی پذیرد و فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه العربیه در 28 اکتبر در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات اخیر در ایران گفت: «سیاست منسجم ما عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و ما نمی خواهیم در امور داخلی سایر کشورها دخالت کنیم.»

در این مدت بغداد به عنوان میزبان و میانجی تهران و ریاض همواره تلاش کرده چشم انداز مذاکرات و روابط دو کشور را مثبت و مترقی ارزیابی کند، اما آنچه در واقعیت می بینیم این است که در حال حاضر خبری از این موضوع نیست. دور ششم مذاکرات و نه چشم انداز روابط. او کشورها را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

کاهش تمایل به ادامه مذاکرات با تهران

علی اکبر اسدی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به روزنامه دنیای اختاز درباره فراز و نشیب روابط ایران و عربستان سعودی گفت: در روابط تهران و ریاض در یکی دو سال اخیر. نشانه ها و محرک هایی برای بهبود و پیشبرد روابط از چند منظر وجود دارد که نتیجه آن پنج دور مذاکرات در بغداد بود.

به گفته اسدی، سعودی ها در رابطه با تنظیم روابط با ایران تحت تاثیر شرایط بین المللی و منطقه ای به نتایج جدیدی رسیده اند. وی در این خصوص توضیح داد: زمانی که ترامپ از قدرت خارج شد و بایدن با رویکرد جدیدی به قدرت رسید که از جمله خواستار همگرایی منطقه ای از طریق کاهش تنش بین ایران و کشورهای عربی و همچنین پذیرش رهبران سعودی به ویژه محمد بن بود. سلمان از ادامه تنش و بی ثباتی. و پیامدهای منفی آن برای منطقه، از جمله خود عربستان سعودی، نظرشان را در مورد برخی مسائل از جمله روابط با ایران تغییر داده است.

این پژوهشگر ادامه داد: این موضوعات در کنار نگاه دولت جدید ایران به تقویت نگاه همسایگی، کشورها را به سمت ایجاد زمینه برای گفت و گو سوق داده است.

اسدی با اشاره به اینکه این مذاکرات با ابهامات، موانع و چالش هایی مواجه بوده است، عوامل تاثیرگذار را مورد توجه قرار داد و گفت: جنگ در اوکراین، عدم تمدید برجام تا به امروز و وضعیت نامشخص بحران یمن و نیز وضعیت نامشخص بحران یمن. به عنوان چالش های پیش روی کشور. مشکلات سیاسی و امنیتی ناشی از آن از جمله موانع بر سر راه گفتگوهای تهران و ریاض است.

اسدی تاکید کرد: در چنین شرایطی و با توجه به اینکه در ایران این باور وجود دارد که عربستان به بستری برای ادامه و تشدید ناآرامی های داخلی در ایران تبدیل شده و هشدارها و سیگنال هایی به سران عربستان ارسال شده است. اکنون شرایط برای ادامه مذاکرات امکان پذیر نیست. به گفته این کارشناس، برای طرف سعودی عدم اطمینان در مورد احیای برجام و آینده روابط ایران و غرب عاملی کلیدی است که آنها را کمتر تمایلی به ادامه مذاکرات با ایران می کند.

استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: اتهامات غرب علیه تهران در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین، تنش های جدیدی را در روابط ایران و غرب ایجاد کرده است و به همین دلیل ابهامات جدی وجود دارد. درباره روابط دو کشور.»

اسدی معتقد است که بحث ناآرامی در ایران و ابهام در روابط تهران و غرب باعث کاهش تمایل و اراده سعودی ها برای ادامه مذاکرات شده است.

وی در این خصوص تاکید کرد: از آنجایی که تداوم و ماندگاری روابط ایران و عربستان در فضای بی ثبات بین المللی مشخص نیست.

این محقق در پایان در پاسخ به نقش سعودی‌ها در توسعه داخلی ایران گفت: زمانی که سعودی‌ها برای ایجاد این شبکه‌ها هزینه‌های زیادی کردند، تصور بر این بود که در زمان ناآرامی‌های ایران، از این شبکه‌ها برای مقابله استفاده خواهند کرد. با ناآرامی های داخل کشور در واقع، ما در اینجا متوجه می شویم که تغییر شرایط تا چه اندازه می تواند رویکرد کشورها را نسبت به یکدیگر تغییر دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید