آیا معرفی فیلترشکن جدید Google/Outline فیلتر شکن است؟

آیا معرفی فیلترشکن جدید Google/Outline فیلتر شکن است؟

بر اساس بررسی های انجام شده، به نظر می رسد گوگل ابزاری به نام Outline را برای دور زدن فیلتر در صفحه اصلی خود برای کاربران ایرانی که این روزها در استفاده از اینترنت با محدودیت هایی مواجه هستند، فعال کرده است.

در سال 2018، بخش توسعه Google Jigsaw اعلامیه مهمی را اعلام کرد. پس از مشورت با خبرنگاران از سراسر جهان، این غول موتور جستجو ابزار حفاظت از داده ها و منابع را ارائه کرد که اتصال اینترنتی ایمن را در هر نقطه از جهان تضمین می کند.

گوگل در آن زمان توضیح داد که توسعه آن به دلیل نگرانی در مورد فیلتر گسترده در برخی کشورها ایجاد شده است. اکنون با افزایش محدودیت های اینترنت در کشور، گوگل ابزار outline را برای کاربران ایرانی فعال کرده است.

Outline فیلتر شکن نیست
Outline بیان کرده است که فیلتر شکن نیست و در درجه اول یک شبکه خصوصی مجازی است که می تواند فیلتر را دور بزند. این ابزارهای امنیتی «تونل‌هایی» بین سرورها و کاربران فردی ایجاد می‌کنند تا از داده‌هایی که ارسال و دریافت می‌کنند محافظت کنند. زیرا آدرس IP آنها آنها را ناشناس می کند.

در واقعیت، آنچه Google در اینجا ارائه می‌کند بیشتر شبیه یک سرویس پروکسی رمزگذاری شده (که بر پروتکل Shadowsocks متکی است) است تا VPN. این بدان معنی است که شما نمی توانید از Outline برای محافظت از تمام ترافیک خود استفاده کنید. فقط برنامه هایی که به آن اختصاص داده اید قابل استفاده هستند.

Google Outline VPN از پلتفرم های ابری مانند DigitalOcean استفاده می کند که مکانی را برای کاربران فراهم می کند تا سرورهای اختصاصی VPN را ایجاد کنند. کاربران می توانند به جای نیاز به روترهای اختصاصی یا تکیه بر مشتریان VPN قابل دانلود، سرویس خود را راه اندازی کرده و هر ویژگی را که می خواهند پیکربندی کنند.

همچنین منبع باز است، بنابراین توسعه دهندگان می توانند با نحوه کار VPN Outline گوگل سرهم بندی کنند. در واقع، هدف اصلی توسعه دهندگان Outline این است که DIY VPN را برای تقریباً همه کاربران وب در دسترس قرار دهند.

آیا Outline برای ایران کار می کند؟
این فعال‌سازی در حالی انجام می‌شود که کارشناسان و کاربرانی که از این ابزار استفاده کرده‌اند ادعا می‌کنند که Outline نمی‌تواند به کاربران در ایران خدمات ارائه دهد. از آنجا که به سرور نیاز دارد، سرورهای ابری برای راه اندازی آن ممنوع هستند و با شناسایی سرورها مسیر آن مسدود می شود.

یکی از کارشناسان این حوزه در توییتر می گوید که «Outline» یک فیلترشکن نیست، بلکه یک نرم افزار فعال سازی VPN است.

در واقع ویژگی مهم «Outline» این است که با ایجاد VPN تعداد کاربرانی که به آن متصل می شوند از VPN های تجاری کمتر می شود.

از طرفی در سایت Outline بخشی وجود دارد که سرورهای مختلفی را در کشورهای مختلف ارائه می دهد. این سایت اشاره کرده است که “کلیدهای دسترسی” رایگان توسط داوطلبان در سراسر جهان ایجاد شده و کیفیت و سرعت نسبتا قابل قبولی دارند.

اما برخی از کاربران ایرانی هم می گویند که چندین سرور ساخته اند اما هیچ کدام کار نکرده اند و با اینکه کلیدهای رایگان آنها کار می کند اما سرعت آنها پایین است.

برخی از کاربران نیز می گویند که استفاده از این ابزار به صورت داخلی نیاز به سرور یا افراد همراه در خارج از کشور دارد تا با «Outline Manager» یک VPN ایجاد کرده و در اختیار دیگران قرار دهند.

ویژگی‌های فیلتر کردن کلید Google Outline VPN
به طور کلی، Outline از زیرساخت ابری DigitalOcean برای میزبانی سرورهای VPN استفاده می کند، که باید سرعت قابل اعتماد و سطح بالایی از حفاظت از حریم خصوصی را ارائه دهد. با این حال، کاربران همچنین می توانند VPN DIY خود را در سرویس هایی مانند Rackspace، Amazon EC2 یا Google Cloud Engine راه اندازی کنند.

VPN از پروتکلی به نام Shadowsocks استفاده می کند. مانند پروتکل های VPN استاندارد مانند OpenVPN نیست. در واقع ردیابی آن سخت تر است و باید راهی بسیار امن تر برای دور زدن معیارهای geoblocking باشد در حالی که سطح بالاتری از حریم خصوصی شخصی را نسبت به VPN های سنتی ارائه می دهد.

Outline همچنین از AEAD 256 بیتی (رمزگذاری تضمین شده توسط داده های پیوندی) برای ارائه حفاظت آنلاین بسیار قوی استفاده می کند.

VPN از طریق یک برنامه سفارشی ساخته شده کار می کند که در حال حاضر برای Android، Windows ChromeOS، iOS و MacOS در دسترس است.

البته گوگل هنوز اعلام نکرده است که آیا دسترسی به این ابزار رایگان است یا خیر. اما طبق اخبار اخیر، راه اندازی VPN رایگان نیست زیرا کاربران باید برای ذخیره سازی در سرویس میزبانی مانند DigitalOcean هزینه بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید