آیا معلمان از ارزشیابی معلمان راضی هستند؟

آیا معلمان از ارزشیابی معلمان راضی هستند؟

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتقاداتی از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس در خصوص آیین نامه اجرایی ارزشیابی معلمان مطرح شد و اشکالاتی وجود داشت که باید اصلاح شود، آیا آیین نامه ارزشیابی قابل اصلاح است؟ “آیا وجود دارد؟” وی گفت: زمانی که آئین نامه در دولت تصویب می شود به کمیته انطباق مراجعه می کنند و کمیته انطباق آیین نامه را با قانون مقایسه می کند و اگر مغایرتی باشد برمی گردد و به دولت گزارش می شود. هنوز چیزی به ما نگفته اند و تا زمانی که به ما ابلاغ نشود همان آیین نامه را اعمال خواهیم کرد.» دستورات اجرایی معلمان از سوی دولت و نمرات معوقه پنج پایه کارآموز معلم، مربی معلم، کمک معلم، کاردانی اعلام شد. استاد و استاد به ترتیب 45، 55، 65، 75 و 90 درصد هستند، اما به گفته وزیر آموزش و پرورش و فرهنگ: «در تبصره ماده 4 آیین نامه اجرایی، موظف به تنظیم شیوه نامه بودیم. برای روند اجرای دستور با همکاری سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه که به سرعت انجام خواهیم داد و همچنین برخی کارهای دیگر همانطور که قبلا در دست بررسی بود تهیه شد تا بتوانیم آماده اجرا باشد به زودی.” مشمولان این طرح معلمان و کارکنان توانبخشی مدارس استثنایی هستند که در حال حاضر فقط در واحدهای آموزشی و یادگیری به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند یا کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که به عنوان معلم استخدام شده اند و یا آن دسته از کارکنان اداری شاغل در کارشناس و بالاتر. سمت هایی که مدتی در خدمت معلمی بوده است. اما نیروهای فاقد کد شناسایی کارگری مورد تایید سازمان اداری و کارگری کشور، کارمندان منصوب یا منتقل شده به سایر دستگاه های اجرایی، مستخدمین منصوب به مدارس غیردولتی، نیروهای مازاد و یا در اختیار آموزشگاه، کلیه کسانی که دریافت می کنند. بیش از یک صندوق حقوق، افرادی که در مرخصی بدون حقوق هستند، افرادی که به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی منتقل می‌شوند و افرادی که برای تحصیل منصوب می‌شوند مشمول این آیین‌نامه نمی‌شوند. یوسف نوری درباره تغییرات آیین‌نامه فعلی نسبت به طرح اولیه و برخی نارضایتی‌های فرهنگیان از نسخه‌های اولیه آیین‌نامه گفت: جمعیت بهره‌برداران رتبه‌بندی تقریباً 800 هزار نفر است و می‌گویم قانع‌کننده است. همه، نه اما می توان گفت رتبه بندی برای رسیدن به هدف ارتقای کیفیت آغاز شده و در نهایت رتبه به سمت هدف نهایی خود پیش خواهد رفت. در تبصره 3 ماده 4 آیین نامه ارزشیابی معلمان، آموزش و پرورش موظف است برای اجرای آیین نامه و قانون ارزشیابی معلمان با همکاری سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، ترتیبی اتخاذ کند.

افزایش حقوق متناسب با تورم

در مورد اینکه اجرای این طرح چگونه می تواند به وضعیت فعلی نظام آموزشی کمک کند و این طرح در آینده با چه چالش هایی روبرو خواهد شد، با یکی از کارشناسان حوزه آموزش گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید و همچنین موارد دیگر. به نظر کارشناسان، به سرنوشت افزایش حقوق بازنشستگان دچار خواهد شد. محمدرضا نیک نژاد، فعال صنفی و کارشناس آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آرمان ملی، گفت: یکی از عواملی که باعث شد اجرای این طرح طولانی شود. این نبود افرادی بود که نمی دانند نظام آموزشی با چه مشکلاتی مواجه است و هر بار که به نهادها مراجعه می کنند دستخوش تغییراتی می شوند. اجرای این طرح می تواند سرپناهی باشد و برخی از مشکلات افزایش نسبی حقوق معلمان را برطرف کند، اما در نظر داشته باشید که افزایش حقوق باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد تا معلمی که بیشترین تلقی می شود. – فرد مهم در دایره آموزشی کشور را می توان ملاقات کرد. برون رفت از وضعیت وخیم اقتصادی باید بیشتر بر آموزش متمرکز شود. این طرح می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، اما یادتان باشد که اگر نتوانند آن را به روز کنند و تغییراتی در آن ایجاد کنند، مشکل حل نمی شود.» او در این زمینه ادامه می دهد: «هنوز همه مواد این طرح را نمی دانیم و می دانیم. تنها بخش کلی آن را شنیده‌اند، اما حذف «امتحان» از «شرایط نظام ارزشیابی معلمان» را می‌توان یکی از نکات مهم دانست که در واقع توجه به آزمون رتبه‌بندی نتوانست واکنش خوبی از سوی معلمان نظام آموزشی در این طرح به معلم و مدیر اجازه می دهد تا در نوع مدیریت کلاس و مدرسه دخالت داشته باشند و همچنین به نظر می رسد در نوع سنجش هایی که در مدارس انجام می شود دستخوش تغییراتی خواهیم شد که می تواند تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت آموزشی داشته باشد. توجه داشته باشید که این مصوبه تنها پس از تصویب هفت خوان به مرحله اجرا رسید، ما نباید از این مشکل خوشحال باشیم، بلکه دولت باید چالش‌های ت را حل کند. این طرح با کمک کارشناسان آموزشی و تشکل های معلمان، از این رو رابطه معلمان و دولت که در این سال ها بوده است، اخیرا با مشکلاتی مواجه شده است که باید برطرف شود.» این فعال صنفی معلمان در پایان با اشاره به مشکلات اقتصادی معلمان می‌گوید: «همیشه سعی می‌کنیم با گفت‌وگو مسائل را مطرح کنیم تا با همکاری کارکنان برای بهبود وضعیت آموزشی، این چالش‌ها حل شود. افزایش حقوق در ردیف معلمان باید برای رفع بسیاری از دغدغه های آنها مانند مسکن کافی باشد. باید توجه داشته باشیم که لعنت نظام آموزش و پرورش ایران این است که معلمان دو شغله هستند و اکثراً معلمان مرد مجبور به روی آوردن به مشاغل حاشیه ای مانند رانندگی سرعت گیر و غیره هستند که قطعاً بر نحوه آموزش تأثیر می گذارد. شرایط اقتصادی باید به گونه ای باشد که معلم احساس کند در طبقه متوسط ​​جامعه زندگی می کند و تمام توجه خود را معطوف کلاس درس و تحصیل دانش آموزان کند. در صورت ادامه این مشکلات باید بگوییم که نظام ارزشیابی معلمان تاثیری در روند بهبود وضعیت آموزشی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید