آیت الله جوادی آملی: نمی توانی قرآن را بگیری و همه را نفرین کنی

آیت الله جوادی آملی: نمی توانی قرآن را بگیری و همه را نفرین کنی

آیت الله جوادی آملی گفت: علم دینی این نیست که تصویر امام و رهبری و آرم جمهوری اسلامی را در ابتدای کتاب ها قرار دهیم. این اسلامی نیست. این اسلام مالی است. اگر بخواهیم راحت زندگی کنیم، راهش این است که خودمان را گول نزنیم.» برویم و راه هیچکس را نبندیم! و در این صورت هیچکس به ما کاری ندارد.

آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر اینکه برخلاف آنچه ما مردم را مردم عادی می پنداریم، مردم متفکر و فقیه هستند، گفت: اگر مردم ببینند در فضای زنده ای نفس می کشند که نه تخصیص، نه طالع بینی و نه گران فروشی وجود دارد. و نه تبعیض، به قانون احترام می گذارند، به نظر دیگران احترام می گذارند، حتی اگر با آن نظر موافق نباشند.

آیت الله جوادی آملی در دیدار با پیام فضلی نژاد مدیرمسئول نشریه نقد اندیشه اظهار داشت: در سیر اندیشه، راه خالق اندیشه و خالق متفکر در قرآن کریم مشخص شده است. یک قرآن کریم جمعیت هشت میلیاردی جهان و جامعه بشری را یک خانواده می داند! گرچه از بخش‌های اسلامی و منطقه‌ای غافل نشد، اما غایت اصلی بیانات قرآن کریم انسانیت است: «نذیره برای بشریت»، «کافه برای مردم»، «برای جهانیان نذیره» باید بنویسیم. این دیدگاه

وی گفت: بر خلاف آن چیزی که ما فکر می کنیم مردم مردم عادی هستند، مردم متفکر و وکیل هستند! بنابراین، اگر مردم ببینند که در فضای زنده ای نفس می کشند که در آن نه سوء استفاده، نه طالع بینی، نه هزینه و نه تبعیض وجود دارد، به قانون احترام می گذارند، به افکار دیگران احترام می گذارند، هرچند ممکن است خودشان این را نپذیرند. نظر.!

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر می خواهید زندگی انسانی داشته باشید باید جهانی بیندیشید، تصریح کرد: نمی توان بدون جهان بینی در کشور حکومت کرد، آنها به هم مرتبط هستند، باید مؤدب باشید، باید با دیگران رفتار کنید و بر اساس احترام رفتار کنید. خوب، اگرچه ما مخالف تعامل با غریبه ها نیستیم، اما بارها گفته ایم که اگر با کسی دست بدهید، انگشتان خود را بشمارید، این نوعی مراقبت است. پس اگر بخواهیم راحت زندگی کنیم راهش این است که سرگردان نباشیم و راه هیچکس را نبندیم! و در این مورد، هیچ کس با ما کاری ندارد.

آیت الله جوادی آملی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: علم پوسته است و هر چه هست معلوم است، وقتی معلوم تغییر کند، علم هم تغییر می کند. معلوم است که هر چه هست مخلوق خداست و خداوند این مثلث ها را آفرید، مثلث آفرید، هر قسمت را لمس کن، مثلث است، نمونه اش وجود مبارک موسی کلیم در پاسخ فرعون است که فرمود: رب العالمین تو. از او آمده است. او گفت: (خدای ما است که چیزی را آفرید که مصداق شیء است، کل شیء مخلوق خداست، آن اصل فاعلی است؛ ثانیاً دستگاه درونی او هر چه خواست به او داد. ، (اْتی کولَّ شَیْـٍ خَلْقَهُ) سپس (ثومَّ هادی) فرمود که کجا باید بروی، چه کار باید بکنی، چگونه باید از این موجود، این مثلث در کل شیء به نحوی استفاده کنی. سیستم، این نظام نهایی؛ هیچ چیز در دنیا مجرد نیست، مثلث است، چیزی بی نظم و بی فایده خلق نکنید!

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اگر کل شیء مثلث است، برای ایشان مثلث است، اما این مثلث الان توهم شده، نظام فاعلی را رها کردند، کی خلقت را رها کرد، چرا خلق را رها کردند! مثلث مثله شده خودش یک علم جنازه است، این علم هیچ کس را به جایی نمی رساند و نخواهد برد، زیرا هر چه دنیا دارد از میدان دانش است و هر چه علم دارد از میدان دانش است، این مثلث معروف مانند یک سردخانه، علم تعلیم و تربیت، نه، این اصرار قرآن بر علم است که علم حیات بخش است و انسان را زنده می کند.

وی گفت: علم دینی این نیست که تصویر امام و رهبری و آرم جمهوری اسلامی را در ابتدای کتاب ها قرار دهیم. این اسلامی نیست. این اسلام مالی است. در حالی که این چیزها خوب هستند و نوعی ادب اجتماعی هستند، اما این سؤالات علمی هستند. آن را دین نمی کند، بلکه یک علم دینی است، دانشگاه باید فکر کند و درباره این مثلث ها بحث کند.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه فکر نمی میرد، تصریح کرد: آنچه در فضاهای علمی و دانشگاه ها باید مطرح شود این است که آیا با مرگ می پوسیم یا از پوست بیرون می آییم؟! قرآن کریم آمده است که این را به ما بگوید ای مرد! شما مثل درختی نیستید که اول سبز شود و میوه بدهد و بعد چوب شود و بس! شما مانند پرنده ای هستید که پس از مرگ از قفس رها می شود، بدانید که مرگ پوسیدگی نیست، بلکه از پوست بیرون می آید. آنچه خداوند در سوره جاثیه و در پاسخ به کافرانی که فرمودند حیات ما چیزی جز مبدأ دنیا و مرگ و حیات طبیعت نیست و جز ازل و طبیعت ما را نمی کشد، فرمود: این گفته مبتنی بر علم و دانش نیست و عقل، اما بر جهل و توهم و می گویند خیال، آن است! آیا فکر می میرد؟! آیا می‌توانیم تصور کنیم که دقیقاً همین سیستم ایجاد شده است و نظمی که آن را اداره می‌کند و هر کسی که هر کاری انجام می‌دهد حساب نشده است؟! فضای علمی دانشگاه های ما باید بیاید و این مسائل را مطرح کند.

آیت الله جوادی آملی نیز در بخشی دیگر از سخنان خود در تشریح نقد عقاید گفت: اگر می گویند نقد یعنی نصیحت کردن، نصیحت گفتن، نوشتن و اعتراض نیست، به این سوزن خیاط می گویند منصحا و به این خیاط می گویند نادرست. مردی که لباس ندارد بی شرف است و سوزن خیاطی و خیاط با ساختن لباس آبروی خود را حفظ می کنند. انتقاد و نصیحت هم باید یکسان باشد. این انتقاد نیست که آبروی مردم را با انتقاد از آنها در روزنامه ها و غیره ببریم. انتقادات و اشکالاتی وجود دارد، باید علمی و پژوهشی مطرح شود و آبروی مردم حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید