آیت الله فقیه خراسانی مجاهد بزرگی در راه گسترش دین است


ساعت: 13:22
تاریخ انتشار: 1401/02/11
کد خبر: 1835876

آیت الله ناصری امام جمعه یزد در یادواره آیت الله فقیه خراسانی گفت: یکی از خصلت های مرحوم شیخ فقیه خراسانی عشق به نشر دین و خدا بود و همین خصلت باعث ماندگاری ایشان در بین مردم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، آیت الله محمدرضا ناصری در مراسمی با حضور جمعی از روحانیون، ضمن مرور خاطرات آیت الله شیخ گلمرضا فقیه خراسانی، گفت: اخلاق و عمل تقوای ایشان همواره زبانزد عام بوده است.

وی با اشاره به خاطراتی از این عالم بزرگوار گفت: آیت الله فقیه خراسانی همواره عاشق گسترش اسلام، خدا و مردم بوده و هرگز نمی توانسته عدم پیگیری مشکلات مردم را بپذیرد.

ناصری همچنین به خاطرات حاج احمد دویی از دوستان حاج شیخ اشاره کرد و افزود: حاج احمد دویی که همیشه همراه ایشان به روستاهای مختلف می رفت می گفت که حاج شیخ همیشه می پرسید آیا روستایی مانده که ما نرفتیم. به. من هم گفتم: جایی باقی نمانده است، اما دو روستای دورافتاده است که ما هنوز به آنها سر نزده ایم و مشتاق بود سریع به آنجا برود و از مردم آنجا دیدن کند، در حالی که گاهی پیاده تا این روستاها بسیار سخت است. سخت و طاقت فرسا بود، اما به هر حال حاج شیخ باید چهار دست و پا به آنجا می رسید تا درباره گسترش دین و خدا بحث کند.

ناصری گفت: این راه را با عشق طی کرد، به طوری که اکثر روستاهای یزد تا مشهد را بیشتر می شناسند و حتی برخی از آنها چند روزی حاج آقا را نگه داشته اند.

وی یادآور شد: برخی از مردم این روستاها می گفتند که اگر راه شیخ به روستای ما بیفتد، مخصوصاً در ماه های محرم و صفر و اگر کسی از تصمیمات سؤالی داشته باشد، شیخ می گوید: باید اینجا بمانم و جواب بدهم. سوالات آنها و حتی 10 در طول روز، آنها در روستایی می مانند تا درباره گسترش دین و احکام دینی بحث کنند.

ناصری ادامه داد: در روستایی ماند تا پیگیر مسائل شرعی همه اهالی روستا و رفع ایرادات آنها شد و سپس به روستا رفت.

وی افزود: اهل باف گفتند شیخ در این مسیر با مردی برخورد کرده که حمد و سوره او را درست نخوانده بود و از این جهت مشکل داشت. شیخ دو هفته در آنجا ماند و شبانه روز مشکلات را حل کرد و مردم آنجا حمد و سوره و سؤالات دینی می خواندند. وقتی شیخ خواست برود، گفتند خیلی خوشحالم که حمد و سوره را برای همه مردم درست خوانده است و من همه مسائل شرعی را برایشان توضیح دادم.

ناصری ادامه داد: در بهاباد مسجدی هست، در زمان شیخ پیرمردی رئیس مسجد بود. پیرمرد گفت: روزی دیدم صدای اذان از مسجد می آید. به مسجد رفتم و دیدم شیخ اذان می گوید. گفتم شیخ شما کجاست اینجا کجاست؟ شیخ پاسخ داد: به مردم اطلاع دهید که به مسجد بیایند. مردم آمدند و شیخ به تبلیغ دین پرداخت و به سؤالات مردم پاسخ داد و چند روزی در آنجا ماند تا به سؤالات مردم پاسخ دهد.

امام جمعه یزد با اشاره به دیگر خاطرات آیت الله فقیه خراسانی گفت: حاج آقای کافی از مرحوم آقای کازرونی نقل می کند: جایی رفتیم که معلوم بود شش روز نوشان نبود. شش روز شیخ و قاطر من مثل انباری در یک جا ایستادند تا مردم را جمع کنند و به سؤالاتشان پاسخ دهند.

وی افزود: شیخ از یکی از ده نفر مسئول پرونده استفاده کرد تا بتواند به همه سؤالات مردم پاسخ دهد و حق الزحمه آن مرد را از جیب خود بپردازد.

ناصری یادآور شد: آیت‌الله جواد گلپایگانی از مراجع عظام نجف نقل می‌کردند: زمانی که حاج شیخ زودتر به اینجا آمدند، اما من قبل از ایشان هرگز نتوانستم به جایگاه خود برسم.

ایشان فرمودند: مرحوم پدرم نقل کردند که یک شب حاج آقا نزد من آمد و گفت می خواهم فردا در آکدا باشم. به او گفتم که ما از آکدا خیلی دوریم، چگونه به آنجا برسیم؟ او پاسخ داد که مهم نیست، فقط باید برویم و نماز صبح را در عکدا بخوانیم.

ناصری همچنین با اشاره به علاقه شیخ فقیه خراسانی به روحانیت و طلاب به بیان خاطراتی از وی پرداخت و گفت: زمانی که در نجف به وبا رسیدند بسیاری از طلاب به این بیماری مبتلا شدند و هیچکس از آن اطلاعی نداشت. شیخ وقتی متوجه غیبت این شاگردان می شود، دروس خود را تعطیل می کند و تا بهبودی از آنها مراقبت می کند. حتی شب‌ها لباس‌هایشان را می‌شستند، تا می‌کردند و بدون توجه دانش‌آموزان در اتاقشان می‌گذاشتند.

وی ادامه داد: محبت شیخ به مریدان و مردم به قدری بود که بعد از نماز صبح برای سایر مریدان آب کشید تا آنها نیز خود را شستشو دهند و نمازشان برگردانده نشود. از صفات بارز او دوستی با مردم و علاقه و توجه به معیشت مردم است.

باید بگویم؛ آیت الله شیخ گلمرضا فقیه خراسانی از علمای بزرگ یزد و امام زاده مادری نماز جمعه یزد است که در سال 1338 در سن 81 سالگی در طزرجان یزد درگذشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید