آینه های باستانی «روگیتی» در کرمانشاه/ از دعای سحر تا آشپزی و «آش هلیسه» در ماه مبارک رمضان.


ساعت: 13:50
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821808

آداب و رسوم کهن ماه مبارک رمضان که در زبان کردی به آن «رودیتی» می گویند، در دنیای ماشینی امروزی در حال رنگ باختن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیور، آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از موضوعات مهم فرهنگ بشری است که به دلیل قدمت از قداست خاصی برخوردار است.

بسیاری از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در استان کرمانشاه به فراموشی سپرده شده و یا در آستانه فراموشی قرار گرفته اند و امروز تنها خاطرات شیرین او را در محافل می شنویم.


f7ead9a4 75a8 4877 9983 7fc8289bbdd8 خبر خاکستری


«دعای سحر» یکی از آداب ماه مبارک رمضان است


اردشیر کشاورتس در گفتگو با مرصادنیوز، مشخص شده: آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یا “زایمان” ریشه در دین ما دارد.


این مورخ و پژوهشگر کرمانشاهی افزود: در گذشته رسانه ای وجود نداشت و مردم پیام های مهمی را از طریق مناره مساجد و صدای شلیک توپ دریافت و درک می کردند.


ساعت آونگی مسجد عمادالدوله مردم را از اوقات شرعی آگاه می کند


وی بیان کرد: یکی از مساجد باستانی و تاریخی که از طریق آن مردم در جریان اوقات شرعی قرار می گرفتند، مسجد امل الدوله است که دارای ساعت آونگی بود. این مسجد در حال حاضر در بازار طلا و جواهر کرمانشاه متعلق به دوره قاجاریه قرار دارد.


کشاورز گفت: در گذشته توپ های نظامی در ارتفاعات روستای دره لول که اکنون جزو شهرستان است – ورودی شهر بعثت – مستقر بود که در سحر و افطار به مردم کرمانشاه اعلام شد. شلیک گلوله بدون توپ


f0c9e275 3616 41d4 b501 378110efc04f خبر خاکستری


وی با اشاره به اینکه بوق حمام، چرخاندن جارو یا نواختن طبل و سنج در کوچه و خیابان و روستاها از دیگر راه های آگاه سازی مردم از اوقات شرعی در گذشته کرمانشاه است.


آرزوی روزه داری مردم زاگرس


این پژوهشگر تاریخ با اشاره به پرشور و استقبال مردم در ماه مبارک رمضان گفت: سر سفره ای جمع شوید و صمیمانه پست آنها را قطع کنید.


وی در خصوص غذاهای این ماه مبارک گفت: خوردن بسیاری از غذاها از جمله حلیسه، آش عباسعلی، خرما و نشان، آش زرد و غیره. در بین مردم کرمانشاه در ماه رمضان رایج است و روزه می گیرند صاحبان افطار و شکر می خوردند.


fe39795d b733 47c9 97fb 8736df12413a خبر خاکستری


وی با اشاره به اینکه مسجد وکیل الدوله توسط حاج محمد حسن وکیل الدوله ساخته شده است، گفت: مرحوم علیخان تکلو در ماه مبارک رمضان دعای سحر می خواند و روح روزه داران را نورانی می کرد. البته در مساجد دیگر نیز برنامه های مشابهی اجرا شد.


این مورخ و محقق کرمانشاهی است وی گفت: رمضان فقط یک دین خاص برای مسلمانان نیست، بلکه فرهنگی است که در هر مسلمان فارغ از رنگ و نژاد نهادینه شده است..


آش عباسعلی 200 ساله است


فرشچه ایزدی در گفتگو با مرصادنیوز وی بیان کرد: آداب و رسوم خاصی در ماه مبارک رمضان در بین مردم مناطق کردنشین وجود داشت که برخی از آنها به مرور زمان کم رنگ و فراموش شده است. و برخی هنوز هم محبوب هستند.


این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی گفت: یکی از این سنت‌ها میهمان‌داری و افطاری است که معمولاً هر خانواده پرجمعیت و ثروتمند با تهیه انواع غذاها به‌ویژه شیرینی‌های سنتی و برپایی میهمانی‌ها سعی در جشن گرفتن آن دارد.


8dd6ccb9 d5dd 4906 8536 54a2a43e9b2d خبر خاکستری


جام همسا یکی از رسوم کرمانشاهی ها در هنگام افطار است


وی با بیان اینکه مردم کرمانشاه آداب و رسوم خاصی مانند «کاسه همسا» و نذری به همسایه ها دارند، گفت: غذاهایی مانند آش عباسعلی 200 ساله هلیسه یا حلیم، چنگال چربی های حیوانی بژ، حلوا و شله زرد که معمولا برای افطار آماده می شود.


این دانش آموخته جامعه شناسی گفت: پست کردی «روژه»، «روجیتی» و «روژوانی» نام دارد. در گذشته رسم بر این بود که مردم داوطلب می شدند و برای صرف صبحانه درب روزه داران دیگر را می زدند و صاحب خانه را بیدار می کردند.


ایزدی گفت: اقامه نماز شهرداری و برگزاری کلاس های روخوانی قرآن از دیگر برچسب های مردم در مساجد و تکایا است و امروز حضور جوانان و نوجوانان گرما در این محافل است.


a81c0da4 a8ab 4a3e b3f8 926684b5570b خبر خاکستری


به گزارش مرصادنیوز، متأسفانه در زندگی شهری و ماشینی بسیاری از این سنت های زیبا فراموش شده و بسیاری دیگر از بین رفته اند و از آنجایی که این آداب و رسوم زمینه ساز همبستگی در جامعه به ویژه در بین ملل مسلمان می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.


رمضان فقط یک دین خاص برای مسلمانان نیست، بلکه فرهنگی است که در هر مسلمانی فارغ از رنگ و نژاد نهادینه شده است..


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید