دعای صحرا یکی از آداب ماه مبارک رمضان در کرمانشاه است.


ساعت: 17:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821588

اردشیر کشاورز، مورخ و پژوهشگر کرمانشاهی به تشریح برخی از آداب و رسوم مردم کرمانشاه در ماه مبارک رمضان پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اردشیر کشاورز در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یا متولدین «ریشه در دین ماست».

این مورخ و پژوهشگر کرمانشاهی افزود: در گذشته رسانه ای وجود نداشت و مردم پیام های مهمی را از طریق مناره مساجد و صدای شلیک توپ دریافت و درک می کردند.

ساعت آونگی مسجد عمادالدوله مردم را از اوقات شرعی آگاه می کند

وی بیان کرد: یکی از مساجد باستانی و تاریخی که از طریق آن مردم در جریان اوقات شرعی قرار می گرفتند، مسجد امل الدوله است که دارای ساعت آونگی بود. این مسجد در حال حاضر در بازار طلا و جواهر کرمانشاه متعلق به دوره قاجاریه قرار دارد.

کشاورز گفت: در گذشته توپ های نظامی در ارتفاعات روستای دره لول که اکنون جزو شهرستان است – ورودی شهر بعثت – مستقر بود که در سحر و افطار به مردم کرمانشاه اعلام شد. شلیک گلوله بدون توپ

وی با اشاره به اینکه بوق حمام، چرخاندن جارو یا نواختن طبل و سنج در کوچه و خیابان و روستاها از دیگر راه های آگاه سازی مردم از اوقات شرعی در گذشته کرمانشاه است.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به استقبال پرشور مردم در ماه مبارک رمضان گفت: سر سفره ای جمع شوید و صمیمانه پست آنها را قطع کنید.

وی در خصوص غذاهای این ماه مبارک گفت: خوردن بسیاری از غذاها از جمله حلیسه، آش عباسعلی، خرما و نشان، آش زرد و غیره. در بین مردم کرمانشاه در ماه رمضان رایج است و روزه می گیرند صاحبان افطار و شکر می خوردند.

وی با اشاره به اینکه مسجد وکیل الدوله توسط حاج محمد حسن وکیل الدوله ساخته شده است، گفت: مرحوم علیخان تکلو در ماه مبارک رمضان دعای سحر می خواند و روح روزه داران را نورانی می کرد. البته در مساجد دیگر نیز برنامه های مشابهی اجرا شد.

این مورخ و پژوهشگر کرمانشاهی گفت: ماه رمضان فقط یک آیین مذهبی خاص برای مسلمانان نیست، فرهنگی است که در هر مسلمانی فارغ از رنگ و نژاد نهادینه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید