مردم البرز با مجموعه ای از آداب و سنن ماه مبارک رمضان به مهمانی خدا می روند. از هلنگو تا افطار عروس و آشپزی


ساعت: 12:20
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822866

مردم استان البرز از دیرباز ماه مبارک رمضان را با آداب و رسوم خاصی آغاز می کردند و با پختن غذاهای محلی و حرکت نوروزی، دل به مهمانی خدا می فرستادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکبه دیدار ماهی رفتیم که نامش رمضان است و حال و هوای آن عشق است، ماهی که اولش رحمت و آخرینش رهایی و بخشش از آتش است.

رمضان هدیه ای است که به مؤمنان داده می شود تا از برکات آن بهره مند شوند، همه ما به سفره ای دعوت شده ایم که به اندازه لطف و خیر خداوند به مردم عرضه می شود.

مردم استان البرز از دیرباز ماه مبارک رمضان را با آداب و رسوم خاصی آغاز می کردند و با پختن غذاهای محلی و حرکت نوروزی، دل به مهمانی خدا می فرستادند.

رئیس بنیاد البرز شناسی در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: رشته فرنگی یکی از غذاهایی بود که مردم در گذشته درست می کردند، اما در ماه رمضان نیز خرده نان درست می کردند.

93d1478a 41df 4943 aab8 132fc0cf3f1a خبر خاکستری

توتک و فاطر همه جام هستند

مهراب رجبی ذبح گوسفند را به همین صورت توصیف می کند و ادامه می دهد; هر کاسه یک رسم خاص در آلبورگ بود، جایی که همسایگان فتیر، توتک و خاکستر توزیع می کردند.

وی گفت: یکی از آداب و رسوم قدیمی ها در ماه مبارک رمضان افطاری عروس بود که همه اقوام دور هم جمع شدند و عروس و داماد را به سادگی به افطاری دعوت کردند.

و اما مردم طالقان مانند شهر دارالمومنین بر پشت بام اذان می گویند و اقامه نماز می کنند و معتقدند اذان دهنده در روز قیامت سفید است.

d19064c2 3377 4f03 b1dd a3daa2240d23 خبر خاکستری

اگر بین دو خانواده کدورت باشد، مردم در ماه مبارک رمضان آنها را آشتی می دهند.

روستای گلینک طالقان همزمان با ماه مبارک رمضان به برگزاری آیین هلنگو و عزاداری می پردازد.

مداحی علی (ع) و برافروختن شمع توسط طالقانی از دیگر رسومی است که همزمان با ماه مبارک رمضان انجام می شود و مردم با برافروختن شمع بر پرچین منازل خود به عزاداری می پردازند.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید