آیین عشق و محبت برای سیدالشهدا / از گلمالی تا آوای غمگین چمرون


ساعت: 12:32
تاریخ انتشار: 1401/05/17
کد خبر: 1888549

مردم لرستان در ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی با برپایی آیین های سنتی خاص غمگین و غمگین هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر افلاک، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، ماه عزاداری ارسیا و حقایق، شیعیان جهان به عزاداری سیدالشهدا و یاران شهیدش پرداخته و با برپایی مجالس عزاداری در صحن مقدس ادای احترام می کنند. .

در جای جای ایران اسلامی با فرارسیدن ماه محرم خیمه ها و مجالس عزا برپا می شود و عاشقان و عاشقان حسینی آماده می شوند تا در عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام سنگ اندازی کنند. به او).

در استان لرستان همه ساله مردم با برپایی مراسم خاص عزاداری و عزاداری و سوگواری در آیین های سنتی مختلف در سوگ حسین (ع) و زهرا (س) عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان نشان می دهند.

در لرستان چند روز مانده به فرارسیدن ماه محرم، جوانان به روش سنتی خیمه و تقا برپا می کنند و علم و زنجیر و اربعین چراغ و بلندگو و طبل برای عزاداری امام حسین (ع) تهیه می کنند. مردم در کوچه ها و محله های شهر آن را با پرچم های سیاه می پوشانند و در این ماه شهر حال و هوای عاشورایی به خود می گیرد.


a7f95b1f dbf7 4248 a614 19d570d9ada6 خبر خاکستری



نوای لرستان در سوگ سید وسالار شهدا

در این ماه سوگواری اهل بیت(ع) مردم لرستان به ویژه جوانان این دیار به رسم هر سال دسته های عزاداری تشکیل می دهند، سینه می زنند و زنجیر می زنند و در خیابان های شهر به عزاداری می پردازند.

در لرستان که قدمتی دیرینه در دل تاریخ دارد، مردم محرم و صفر را با آداب و رسوم خاصی جشن می گیرند و با گذشت سالها بسیاری از این مراسم همچنان به صورت سنتی برگزار می شود.


هفتم محرم روز سطل عباس

یکی از سنت های دیرینه مردم لرستان در ماه محرم، «ترش عباس» است که در روز هفتم محرم انجام می شود به طوری که مردم در آن روز به توالت می روند و پس از تراشیدن صورت و نظافت کامل، لباس تمیز می پوشند.

قبل از فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی عده ای از جوانان هیئات مذهبی صبح عاشورا برای افروختن آتش هیزم جمع می کنند تا در روز عاشورا عزادارانی که خود را با گل مالی می پوشانند خشک شوند.


برپایی آیین «چهل منبر» در روز تاسوعا

«چهل منبر» یکی از آداب مردم لرستان است که در روز تاسوعا برگزار می شود، در این آیین مردم به ویژه زنان خرم آبادی با پاهای برهنه و چادر بر چهره به یاد اسارت حضرت می پردازند. زینب (س) قهرمان کربلا و پیام آور عاشورا.

در مراسم چهل منبر زنان در محل معینی نیت می کنند و با 40 شمع در دست مسافتی را طی می کنند تا به محله باغ دختر خرم آباد می رسند و پس از آن نمازگزاران آن محله شمع ها را در 40 منبر یا خانه روشن می کنند. درهایشان باز است. همچنین هنگام انجام این مراسم، سکوت می کنند تا با خدایان خود به طور خصوصی صحبت کنند و نیازهای خود را دریافت کنند.


a0575516 1ce1 4314 a772 554ad35b2934 خبر خاکستری



ساخت استخرهای گلی و آماده سازی خاک و آب

حسینیان داغدار در روز تاسوعا در مقابل خیمه‌ها و تقایی که از روز اول محرم برپا کرده‌اند حوض‌هایی از آجر می‌سازند و خاک نرم و الک شده را آماده می‌کنند و در آن می‌ریزند و روی آن بطری‌های گلاب می‌چینند. تپه ای از خاک رس در میان دریاچه ها صبح روز عاشورا این زمین را با گلاب مخلوط کنید و گل عاشورا بسازید.


نوای «چمرونه» را در صبح روز عاشورا پخش کنید

صبح روز عاشورا نوای حزن انگیز «چَمِری» یا «کِمِریونه» در سراسر شهر به گوش می رسد و با نواختن «کِمِرونه»، عزاداران حسینی یکی پس از دیگری در کنار خیمه ها و ستون های شهر می ایستند و خود را با خود می پوشانند. گلی را که از قبل آماده کرده بودند، می‌مالند و کنار شعله‌های آتش می‌ایستند که روز قبل برای آن چوب گذاشته‌اند تا خشک شود.

موسیقی غمگین «چمری» یا «چمریونه» صدای حزینی است که در لرستان در سوگ سالمندان نواخته می شود و در واقع اوج غم و اندوه مردم این دیار است.
«گل مالی» اوج فداکاری مردم لرستان در روز عاشورا است.

مراسم گل مالی که قدمتی طولانی در تاریخ مردم لرن دارد در مصیبت از دست دادن عزیزترین مردم اما مردم این استان از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان برگزار می شود. ، در روز عاشورای حسینی در عزا و سوگواری مراسم گلی مالی را اجرا کنید. نشان می دهند

در روز عاشورای حسینی، مردم لرستان و به ویژه خرم آباد در سوگ عزیز زهرا (س)، حضرت امام حسین (ع) از سر تا پای خود را با گل و لای می پوشانند تا نهایت ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین نشان دهند. (m.n.).

صبح روز عاشورا عزاداران همزمان با طلوع آفتاب در مقابل هر یک از خیمه ها حاضر می شوند و پس از اینکه لباس و سر خود را به گل آغشته می کنند دسته های عزا تشکیل می دهند و ابیات لاری شروع به ضرب و جغجغه می کند.

در این روز سینازن ها و زنجیزان ها دسته دسته جمع می شوند به این صورت که دسته های سینازان در محلی از پیش تعیین شده برای عزاداری و گروه های زنگیزان نیز در مکان دیگری برای عزاداری سیدالشهدا و سرور و سالار شهیدان جمع می شوند. این عزاداری مردم تا ظهر عاشورا ادامه دارد.


3fba8cc9 0693 46de a308 d668f6e7fc04 خبر خاکستری


افرادی که نذر می کنند در مسیر تشییع جنازه یک گاو یا گوسفند قربانی می کنند، به این معنی که عزاداران و اعضای جماعت شام یا ناهار را در منزل نذر کننده صرف می کنند. مراسمی انجام می شود؛ گردن بند نماد علم حضرت ابوالفضل (علیه السلام) است که در عزاداری های سنتی در برخی نقاط استان برپا می شود و در قدیم به نام «معرفت» یا «معرفت» معروف است.

عزادارانی که نذر یا حاجتی دارند به نوبت پرچم را تا ظهر عاشورا حمل می کنند و سپس در پایان ظهر عاشورا به نشانه سقوط پرچم علمدار دشت کربلا حضرت عباس علیه السلام. قسمت‌های مختلف آن را جدا می‌کنند که به آن «توک عشق‌ها» می‌گویند.


69a44650 f00d 4c4b a33b 9b43f94b60a2 خبر خاکستری


پس از اقامه نماز ظهر عاشورا، مراسم آن روز به پایان می رسد و عزاداران حسینی به مدت سه شب در مراسم عزاداری شب عاشورا شرکت می کنند و مراسم غریبان را اجرا می کنند که در آن عزاداران پارچه سیاه مخصوصی به نام کت به دور سر و گردن و شانه های خود می پیچند یادی عجیب از امام حسین (ع) و یارانش شمعی روشن می کنند.

مراسم عزاداری مردم لرستان تا پایان ماه محرم و صفر در مساجد و هیئات مذهبی برگزار می شود و عاشقان و عزیزان به عزاداری امام حسین (ع) می پردازند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید