بازگشت غرورآفرین عشق پرستوها/ اسیران با تاسی توسط سیدالشهدا (علیه السلام) به معنای ایستادن بود.


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890496

اسرا در کنار تاسی سیدالشهدا(ع) ابراز غیرت و مقاومت کردند و با شدیدترین شکنجه ها روبرو شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، 32 سال پیش در چنین روزی، میهن آغوش خود را به روی مسافران اسیر باز کرد تا شهدایی را که برای پاسداری از میهن و ارزش های آن به مصاف دشمن رفتند و اسیر شدند را دوباره در آغوش بگیرد.

سال های انتظار برای دیدن اسرا به پایان رسیده بود و خانواده های آزادگان پس از سال ها جدایی دوباره به دیدار آنان آمده بودند تا دوباره عزیزانشان را در آغوش بگیرند.مرز خسروی روز 5 مرداد 69 که اسرا وارد کاک شدند را فراموش نمی کند. صمیمانه و عاشقانه بر خاک وطن بوسه زدند.

بدنشان مملو از آثار شکنجه ای بود که در آن سال ها بر بدنشان حک شده بود، اما برایشان افتخار بزرگی بود که توانستند گامی در راه دفاع از میهن بردارند و حالا پس از سال ها دوری و غربت، قدم های مبارک خود را در سرزمین مادری گذاشته اند.


548e3c2a a765 42a6 8ec4 4f22f19470c3 خبر خاکستری



اجرای برنامه های فرهنگی در دوران اسارت

ابراهیم دیناروند از آزادگان لرستان در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: از سن 18 سالگی وارد جبهه های نبرد با دشمن شدم. پس از ورودم به ارتش و شروع جنگ، بسیار تلاش کردم تا در جبهه های حق علیه باطل شرکت کنم.» تا از همه توانم برای حفاظت از میهنم استفاده کنم.

وی افزود: پس از دو سال و نیم حضور در جبهه در اردیبهشت ماه سال 65 به اسارت دشمن درآمدم و در منطقه جنوب روبروی گذرگاه مرزی فکه اسیر شدم و در آخرین لحظه که میهن را دیدم. با دقت نگاه کرد چون از طرف مقابل فهمیده نشد با مرزها چه خبر است؟

این آزاده لرستانی گفت: زمانی که اسیر شدم سعی کردم وقت را از دست ندهم به همین دلیل تصمیم گرفتم برای سایر آزادگانی که آنجا بودند یک دوره آموزشی قرآن برگزار کنم و این فرصتی بود برای فعالیت های فرهنگی حتی در شرایط بسیار سخت. شرایط ما ثابت می کنیم که تا آخر ایستاده ایم.

دیناروند تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این بود که همه برنامه های مذهبی به گفته مورخ برگزار شود، به عنوان مثال روز پنجشنبه دعای کمیل و زیارت عاشورا فراموش نشد، هر هفته دعای ندبه و توسل را می خواندیم و هر کدام از اسرا هر کاری که می کردند انجام می دادند. آنها که می دانستند، سعی کردند به دیگران آموزش دهند.

وی گفت: روحیه دادن در دوران اسارت بسیار مهم بود و سعی می کردم به سایر اسرا روحیه بدهم.


7ab2e384 7dd4 44cb 8b15 8e7007782f1a خبر خاکستری



زندانیان پس از رحلت امام (ع) 40 روز عزاداری کردند.

آزاده لرستانی با اشاره به خبر رحلت امام (ره) گفت: وقتی خبر رحلت امام را شنیدیم دنیا برایمان سیاه شد، بلافاصله قاریان قرآن به محوطه آمدند و شروع به خواندن قرآن کردند و همه اسرا را به ضرب و شتم خود کردند. سر و سینه. و 40 روز عزای عمومی برگزار کردیم.

دیناروند تصریح کرد: دو نوجوان 14 و 15 ساله بودند که در آنجا گرفتار شدیم. در آن روزهای اسارت همه تلاش می کردند تا حس متفاوتی را در زندانیان ایجاد کنند. وقتی برای ما غذا آوردند خیلی کم بود اما دیدم بعضی از دوستان زندانی حتی نیمی از غذا را نخوردند وقتی پرسیدم گفتند این دو نوجوان در حال رشد هستند و به غذای بیشتری نیاز دارند و بنابراین ما نیمی از غذا را می خوریم. غذا، بنابراین آنها می توانند بیشتر بخورند.

وی گفت: در ماه رمضان گاهی صبحانه نان خشک، آب و شکر می خوردیم و روزه می گرفتیم، اما هیچ گاه دست از اعتقاداتمان برنداشتیم.


9f753b71 af51 48df 91fc 3032821c1b47 خبر خاکستری



847 نفر آزاده در لرستان وجود دارد

حجت الاسلام هبت اله هاشمی، مدیرکل بنیاد شهید و ایثار لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: 847 آزاده در لرستان وجود دارد که مایه مباهات استان هستند که هر کدام الماس درخشان هستند.

وی افزود: در تمام شهرستان های استان مراسم بزرگداشت آزادگان برگزار می شود اما در شهرهای بروجرد و خرم آباد که تعداد زندانیان بیشتری دارند این برنامه و مراسم به صورت همایشی برگزار می شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان تصریح کرد: از دیگر برنامه هایی که در نظر گرفته شد حضور آزادگان در هر محله و مسجد و بیان خاطرات است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید