به یاد استاد موذن زاده اردبیلی؛ حنجره تقدیم به سیدالشهدا (علیه السلام).


ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912847

خیلی ها میرسلیم مزن زاده اردبیلی را به سبک و لحن خاص اذان و گریه معروف ابوالفضل می شناسند. او که سال ها جان و حنجره اش را وقف سید و سالار شهیدان کرده بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ۲۴ مهر ۱۳۱۵ در یکی از محله های شهر اردبیل در خانواده ای کاملا مذهبی که پدر و برادرانشان مداح اهل بیت (ع) بودند پسری به دنیا آمد که سلیم نام گرفت. وی در سایه تعالیم پدر راه خادم و معلم خاندان اهل بیت را ادامه داد و در جوانی و بزرگسالی به زبان های فارسی، عربی و ترکی مدیحه سرایی می کرد.


موذن زاده اردبیلی عزیز سالها به بهانه ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) در مساجد و مساجد شهرهای اردبیل، تبریز و تهران. یک کلمه ستایش و شعار دادن پرداخت کرد و در روز دوم دسامبر 2015 به دلیل حمله قلبی درگذشت. آهنگ و صدای خاص او در صحبت کردن اذان و نوحه ابوالفضل برای همیشه در ذهن و خاطره همه عاشقان اهل بیت و این خاندان نور به یادگار خواهد ماند.

اذان معروف موسن زاده


خبر خاکستری


f2a6d92b 6555 4b1f 95ed 38e1d03f5b11 خبر خاکستری


دیدار با سلطان الزهکرین

پس از درگذشت مرحوم موسن زاده، بسیاری از ایثارگران اردبیلی از خاطرات خوشی که از وی داشته اند، یادگاری از تاریخ گفته و نوشته اند که مرور برخی از آنها خالی از لطف نیست.

استاد غلامحسین نجارباشی از پیشکسوتان مداح اردبیلی درباره مرحوم سلیم موسن زاده اردبیلی می گوید: سلیم از هر نظر الگو بود و منشی شخصیتی عالی داشت. در دوران دوستی و دور هم جمعی هایی که با هم بودیم، هیچ وقت ندیدم مددی له شود یا او را کنار بزند، با اینکه تازه وارد بود، اما همیشه تشویقم می کرد و همیشه به من لطف داشت. فکر نمی کنم دیگر هیچ وقت صدای غمگینی مثل صدای معلم بشنویم. فکر نمی کنم بعد از این مداحی مثل سلیم به دنیا بیاید.

بهروز سرباز از دیگر خادمان و ذاکرین اهل بیت (علیهم السلام) می گوید: «وقتی خبر درگذشت استاد فقید سلیم مؤذن زاده را شنیدیم همه ما شوکه شدیم. من احساس می کنم که امروز مذاهب آذربایجان یتیم شده اند. «او هم مثل اسمشان سالم، خوش قلب و خوش اخلاق بود و همیشه نصیحت پدرانه داشت.

گریه معروف ابوالفضل با صدای مصن زاده


خبر خاکستری

شهروز علیزاده از مداحان معروف اردبیلی نیز درباره خاطرات خود با مرحوم موذن زاده می گوید: به مجلس ترحیم دعوت شدم و در مداحی نتوانستم ادامه دهم. مثل گذشته با شور و شوق مرثیه نمی خواندند و مثل همیشه کار نبود! پرسیدم و گفتم؛ حضرت استاد مثل سلیم مؤذن زاده می خواند! در پاسخ گفت: نمی‌توانم خودم را اینجا معرفی کنم یا وقتی گلویت درد می‌کند، خودم را در معرض تشویق قرار دهم! بعد از اتمام جلسه، مرا به خانه اش برد، سه نوع نوشیدنی مخلوط درست کرد، ابتدا خودش آن را نوشید (این را به من اطمینان دهید)، سپس مقداری از این نوشیدنی را به من داد و صدایم باز شد..

جعفر ایمان نژاد یکی دیگر از قاریان پیشکسوت اردبیلی می گوید: ایام محرم را در تهران گذراندند و چند روزی با هم بودیم و وقتی دوستان برای همراهی سلطان الذاکرین تا اردبیل دور استاد جمع شدند، او رو به دوستان کرد و گفت: گفت: آخرین باری بود که به خود می بالیدم! و دیگر لاف زدن من را نخواهی دید! این آخرین دیدار ماست!» گویی می دانست به زودی به سرزمین حق می رود.

سخنرانی موذن زاده در حضور رهبری


خبر خاکستری


ادامه مطلب؛


ناگفته های زندگی استاد موذن زاده در کلام اهل بیت

دیدگاهتان را بنویسید