مداحی که حنجره آن تقدیم به امام حسین (ع) است/ سرودن ۷۰۰ نوحه و شعر در وصف عاشورا


ساعت: 09:07
تاریخ انتشار: 1401/05/17
کد خبر: 1888500

سید محمود حسینی زاده حنجره ای که بیش از 70 سال در وصف سرور و سالار شهیدان بیش از 700 نوحه و شعر می سراید. صاحب صدایی که ارزش خواندن دارد خادمی حسین (ع) است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; کربلایی سید محمود حسینی زاده مدا و شاعر و مداح ساکن رشتخوار که از معدود مداحان صاحب سبک خراسان است، مداحی که بیش از 70 سال از حسین علیه السلام سخن می گوید و بیش از آن سروده است. 700 نوحه و شعر در وصف استادش.

سیدمحمود حسینی زاده مدا و شاعر سبک خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سال هاست که مدای ائمه اطهار علیهم السلام هستم و این افتخار از کودکی نصیب من شده و باعث شده است فکرها و خاطرات و لحظه ها بیشتر وقتم را به درس خواندن در مدرسه حسین بن علی (علیه السلام) می گذرانم و سعی می کنم تا آنجا که می توانم برای مردم فیض بیاورم.

a7b4347e ae7c 4255 98ea 7bfd2d1e2c14 خبر خاکستری



وی در ادامه در رابطه با نحوه آشنایی و ورود به حرفه مدا گفت: از کودکی از نوجوانی و پس از خدمت سربازی شروع کردم، در تهران در انجمن مدرسان غرب تهران نزد مرحوم کربلایی نادعلی، مرحوم صالح، کار می کردم. مرحوم شاعران وفا که در تهران بودند. از ایشان اطلاعات گرفتم و شاگرد شدم و مدتی در اصفهان بودم و در آن زمان کتاب هایی که با نام المصاب منتشر می شد، در جلد چهارم، مقدمه جلد پنجم را نوشتم، همکاری هم داشتم. در بیاض و نوحه اینجانب اشعار من چاپ شد.

در ادامه حسینی زاده با ابراز علاقه به انتشار کتاب نوحه که از روی اشعار او سروده شده است، یادآور شد: تمام شعرهایی که سروده ام، هر چه از نوحه و شعر ساخته ام، آماده کرده ام، اگر موفق شوم، امیدوارم بتوانم آنها را در یک کتاب منتشر کنید.


شعر وداع سروده این مداح صاحب سبک هر سال در ظهر روز عاشورا خوانده می شود.

وی در ادامه با اشاره به نوحه معروف وداع خود که هر سال در ظهر عاشورا خوانده می شود، گفت: از امام زمان عج پرسیدند و ایشان فرمودند در واقعه کربلا همان بلاهایی که به جدم اباعبدالله آمد، مظلومیت من نیز بوده است. جایی که بیش از همه دلم می سوزد، وداع با جدم اباعبدالله و عمه ام حضرت زینب (س) است، من چندین سال در ناهار عاشورا فریاد وداع را بر همین اساس و همین طور می خوانم.

faf8e6c7 419b 428b aeac 87c0909d19d9 خبر خاکستری

این مداحی سبک خراسانی با اشاره به مداحی زمان قدیم تصریح کرد: اکنون کتاب هایی در بازار وجود دارد که گران قیمت ترین مداحی را از این کتاب های مداحی می خرند، اما در قدیم کتاب بیاض و نوحه داشتیم اکثر مداحی بیاض داشتند. کتاب و کتاب این است که ما استادی داشتیم و با استادمان مثلاً در مشهد مرحوم استاد آذر رحمه الله که استاد بسیاری از مدیای سبک خراسانی هم بود، در زمانی که من در ایشان بودم. خدمت، کتابها را با شکایات آنها که پیش ما بود نوشت. گذاشتند، ما حفظش کردیم و همین طور که حفظ کردیم، مرحوم هازارد به ما یاد داد وقتی خدمتش می رفتم، بیشتر مدادهای قدیمی می دانند، شکایتی که می کرد، همه را می گفتند. با خواندن این سبک مدادها، اما من سبکی را که معلم به من می‌گفت تغییر می‌دادم و او لطف خاصی به من پیدا کرد و گفت استعداد تو آنقدر زیاد است که به شکایت من زمینه دیگری می‌دهی. از این بابت خیلی خوشحال بودند.

وی در ادامه افزود: بعدها که به وطنم رشتوار برگشتم در اینجا جلسات هفتگی تشکیل دادیم، عصر پنجشنبه در آن زمان هیئتی در رشتوار داشتیم و عصر پنجشنبه به عزاداری پرداختیم و در آن زمان نوع سینه را قطع کردم. قدیم سینه یک دست بود، من آن را به دو دست تغییر دادم، آن زمان که برای چند جوان پیراهن درست می‌کردیم، همگی از پیراهن‌های مخصوص سینه استفاده می‌کردند و دوره‌ها و تیم‌هایی درست کردیم و به نتیجه رسیدیم. نقطه ای که اعضای گروه آن را می خواستند. برای امام هشتم عزاداری کنند که خداوند به من توفیق داد تا برای اولین بار در سال 53 هیئت رشتخوار را به مشهد برسانم.

42da4bcd feb3 4b4c b6f6 766729ff42c0 خبر خاکستری

استفاده نکردن از اشعار مناسب در مداحی مضر به مجالس عزاداری است

حسین زاده در ادامه به توصیه هایی به مداحان امروزی پرداخت و گفت: خواهش من از مداحان این است که وقتی مداحی می خوانند شعرهای پرمحتوا را انتخاب کنند به ویژه اشعار مولودی و شوری که می خوانند. اگر شعری در مورد حضرت ابوالفضل (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) و ائمه ازهر (علیهم السلام) بگوییم هنوز کار درستی نکرده ایم پس اگر بیاییم شعری بخوانیم که در آنها نیست. برای خود و مجلس ضایعه خواهد بود و بر محتوای قرائت تمرکز کردیم که سعی شود از اشعار غنی اساتید استفاده شود، اکنون در برخی از سرودها دیده می شود که ادغام موسیقی نیست. کار درست در خواندن، پولدار شدن و ثروتمند شدن گناه است، لطفا این را بفرمایید. این برای استفاده از روش شکایت از کتاب و اشعار غنی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید