ابطحی: اگر اینترنت به سرعت باز شود، بحران کاهش می یابد/ دهه 80 ادبیات اصلاح طلبی و اصولگرایی ندارد.

ابطحی: اگر اینترنت به سرعت باز شود، بحران کاهش می یابد/ دهه 80 ادبیات اصلاح طلبی و اصولگرایی ندارد.

ایندیپندنت نوشت: این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر در شرایط بحرانی کنونی هر چه زودتر اینترنت باز شود و امکان تبادل آرا وجود داشته باشد، بحران کمتر می شود. اما در نهایت، این دیدگاهی است که معتقد است محدود کردن دیگران به آنها امکان موفقیت می دهد، در حالی که محدود کردن منجر به بحران بیشتر می شود.

از جمله نگاه آنها به رسانه ها و مواجهه آنها با ماهیت اخبار و کسب آن. نسل جدید از منابع سنتی اعم از رسانه های مکتوب، خبرگزاری ها و وب سایت های مختلف خبری دریافت نمی کند، بلکه بسترهای الکترونیکی و رسانه های دیجیتال منبع اخبار و رابط بین این نسل و جهان هستند.

انقلاب ارتباطات که تافلر از آن به عنوان موج سوم یاد کرد، به اختصار نسل سوم رسانه را معرفی کرد که در واقع رسانه دیجیتال بود. بنابراین فضا و ابزار مدرن باعث از بین رفتن اقتدار رسانه های متعارف شده است.

برای بررسی موضوع فوق با محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب که سابقه رسانه ای دارد و از فعالان فضای مجازی است گفت وگو کرده ایم. مشروح این گفتگو را در زیر می خوانیم:

شما فردی از نسل سی می باشید، اما مانند جوانان فعالیت چشمگیری در اینستاگرام و دیگر بسترهای فضای مجازی دارید. با توجه به ارتباطات و شناختی که از این فضا دارید، فکر می کنید چقدر اقتدار رسانه ها و دریافت اخبار در بین نسل جوان تغییر کرده است؟ آیا نسل جوان راه دیگری برای خبر گرفتن و خروج از رسانه های رسمی و متعارف پیدا کرد؟

آره؛ اقتدار رسانه ها از نظر سخت افزاری نیز تغییر کرده است و نسل بعد از اینترنت تنها اقتدار رسانه ها را تغییر نداده است. همچنین اقتدار زندگی، سبک زندگی و غیره را تغییر داد. و دیگر در چارچوب های سنتی گنجانده نشده است. زیرا اساسا دسترسی به اطلاعات در تمامی زمینه ها توسط سیستم مجازی انجام می شود. حتی رسانه های عمومی تر مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه ها سرنخ های خود را از فضای مجازی می گیرند و بیشتر اخبار در فضای مجازی رد و بدل می شود و بقیه ابزارها از آن استفاده می کنند.

جامعه به طور جدی همین طور است و فضای مجازی برای آن مهیا است و این فضا اعتماد بیشتری را از سوی کاربران جلب کرده است. چون هرکسی می تواند اخبار مورد نظر خود را پیدا کند و محدودیت های دولت و رسانه های رسمی را ندارد و می تواند بیشتر و واقع بینانه تری بگوید.

در این میان فیلتر فضای مجازی تنها راه را برای مخالفان جدی و خارجی جمهوری اسلامی باز می کند. زمانی که امکان دسترسی از طریق کانال های داخلی وجود نداشته باشد، مسیر اطلاعات از طریق کانال های بیرونی شکل می گیرد و این بحران پیچیده تر می شود، اگر در این بحران کنونی هر چه زودتر اینترنت باز شود و امکان تبادل صدا وجود داشته باشد. این یک بحران بیشتر ایجاد خواهد کرد. اما در نهایت، این دیدگاهی است که معتقد است محدود کردن دیگران به آنها امکان موفقیت می دهد، در حالی که محدود کردن منجر به بحران بیشتر می شود.

فکر می کنید فیلترینگ توسط نهادهای مسئول ناشی از دغدغه آنها برای حواشی فضای مجازی است یا مربوط به کسب و کار سودآور فیلترشکن ها و اضافه شدن خرید فیلترشکن به سبد خانوار است؟

طبیعتا در مورد دوم اعلام نمی شود اما در عمل همینطور است و یکی از کسب و کارهای سودآور فعلی فروش فیلتر سوئیچ است.

به ویژه، گاهی اوقات برای استفاده از بانک مجبور به خرید فیلترشکن در فضای داخلی هستید، بنابراین این یک تجارت برد-برد است. مشکل اصلی فیلترینگ این است که نسل تصمیم گیران با نسل کاربران اینترنت متفاوت است و تصور آنها از اینترنت با افکار عمومی بسیار متفاوت است. وقتی فیلترینگ شروع می شود، پیامی مستمر درباره بحران نسل جوان است.

با این حال، فکر می کنید رسانه های متعارف مانند روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های خبری به چه سمتی حرکت می کنند؟
این یکی از بحران های فضای مجازی است. همچنین افراد در فضای مجازی به دنبال دیدگاه های مطلوب خود می گردند و معمولاً عقاید دیگر را مسدود می کنند و این دایره عشق خود را هر چه تنگ تر می کنند و به نوعی این فضای مجازی را که می تواند در لایه های مختلف از دینی تا غیر مذهبی به دنیا منتقل کند. محدود به ترجیحات خود هستند که بسیار خطرناک است. او باید یاد بگیرد که بخواند و به نظرات دیگران گوش دهد.

یکی از دلایل عدم اعتماد نسل جوان به رسانه های مرسوم و حتی جریان های متعارف سیاسی شاید خودسانسوری این ساختارها باشد و رسانه ها و جریان های سیاسی نتوانسته اند ارتباط معناداری با فرهنگ جامعه پیدا کنند. دهه هشتاد و به همین دلیل می بینیم که در اردوگاه اصلاح طلبان و اصولگرایان کمتر از هشتاد نفر هستند. نظر شما در مورد این بیانیه چیست؟

به طور کلی پرسش دهه 80 از این نوع سیاستگذاری و ادبیات سیاسی و حکومتی، اصلاح طلبی و اصولگرا جداست و این حرف ها دیگر جزء ادبیات آنها نیست. پاسخی که از اعتراضات می گیرند، پاسخ آنها نیست و بنابراین بحران اضافه می شود.

پاسخ این نسل تضمین زندگی بهتر و آزادی های بیشتر و آزادی عمل است. چرا که حمایت این نسل جدیتر است و این حمایت فضای مجازی است که توسط حاکمان کشور دیده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید