اتحادیه اروپا: متن نهایی توافق وین آماده و روی میز است

اتحادیه اروپا: متن نهایی توافق وین آماده و روی میز است

روهر نه نبیله مصرعلی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که متن نهایی توافق اساسا آماده و روی میز است و بر لزوم پایان دادن به مذاکرات در وین تاکید کرد. وی افزود: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده شورای امنیت سازمان ملل متحد با همه کشورها و آمریکا برای دستیابی به توافق نهایی در تماس است.

سخنگوی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی بر ضرورت پایان مذاکرات در وین تاکید کرد و گفت: متن نهایی توافق اساسا آماده و روی میز است.

نبیله مصرلی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در بروکسل این اظهارات را بیان کرد و افزود که مذاکرات همچنان ادامه دارد و در حال اتمام است.

وی افزود: تلاش می کنیم هر چه زودتر به مذاکرات وین برگردیم و به توافق برسیم. این مقام اروپایی خاطرنشان کرد که مذاکرات از 11 مارس وارد وقفه شده است، بنابراین “هیئت ها برای اتخاذ تصمیمات سیاسی نهایی و بسیار دشوار به پایتخت ها باز می گردند”.

وی افزود: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده شورای امنیت سازمان ملل متحد با همه کشورها و آمریکا برای دستیابی به توافق نهایی در تماس است.

اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می خواهند مذاکرات زودتر به پایان برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد چند موضوع کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق در ایران سندی است که تحریم ها تا حد امکان برداشته می شود و منطقه نیز از اجرای آن منتفع می شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در سخنانی گفت: در مذاکرات آتی چهار موضوع مانند خط قرمز خود داشتیم. از چهار موضوع در سه هفته گذشته، دو موضوع تقریباً حل شده و به توافق رسیده ایم، اما دو موضوع از جمله ضمانت های اقتصادی باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر طرف آمریکایی اراده ای برای حل دو موضوع دیگر داشته باشد، ما آمادگی داریم در اسرع وقت با حضور وزرا در وین به نتیجه گیری و تصمیم نهایی برسیم و به نقطه نهایی توافق برسیم.

وی با اشاره به لزوم انجام اقدامات ملموس و معتبر از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: اگر امروز آمریکا به دو خواسته دیگر ما عمل کند، فردا در وین آماده خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید