اتحادیه اروپا: لغو تحریم های هسته ای بخش اساسی توافق وین است

اتحادیه اروپا: لغو تحریم های هسته ای بخش اساسی توافق وین است

روز جدید اتحادیه اروپا نسبت به بخشی از برنامه هسته ای ایران در نتیجه خروج یکجانبه آمریکا از توافق ابراز نگرانی کرده و بر تعهد اتحادیه اروپا به احیا و حفظ توافق هسته ای تاکید کرده است.

هیئت اتحادیه اروپا در وین در بیانیه‌ای با تاکید بر نقش توافق هسته‌ای، بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای و راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای آن، به نقل از هیئت اتحادیه اروپا، تاکید کرد. در وین [برجام]وی گفت: در این راستا، اتحادیه اروپا بر تعهد قوی خود به اجرای کامل و موثر برجام و حمایت مستمر خود از آن تاکید می کند و مصمم است با جامعه بین المللی برای حفظ این توافقنامه مهم استراتژیک در مورد عدم اشاعه جهانی همکاری کند. اتحادیه اروپا از همه طرف ها می خواهد که از اجرای این توافق مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از تلاش‌های دیپلماتیک فشرده کمیسیون مشترک و نماینده اتحادیه اروپا برای هماهنگی با همه شرکای مربوطه برای تسهیل بازگشت ایالات متحده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ازسرگیری اجرای کامل تمام تعهدات آژانس قدردانی می‌کند. ایالات متحده و ایران.” اجرای کامل و قابل راستی آزمایی تعهدات هسته ای ایران به جامعه بین المللی اجازه می دهد تا تضمین های لازم را به دست آورد.

نماینده اتحادیه اروپا در وین افزود: اتحادیه اروپا از مسائل مربوط به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها توسط آن آگاه است. علاوه بر اجرای کامل و قابل راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران، لغو تحریم‌های هسته‌ای بخش مهمی از توافق است. اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود، از جمله لغو تحریم ها بر اساس شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا به شدت نگران برخی از اقدامات هسته ای ایران است که منجر به خروج ایالات متحده از توافق هسته ای و اعمال تعدادی از تحریم ها شد. . اقدامات جدی ناسازگار با برجام که در برخی موارد عواقب شدید و جبران ناپذیری به همراه دارد، از جمله انباشت مداوم و تسریع شده اورانیوم غنی شده با افزایش سطوح مواد تا سطح خلوص 20 و 60 درصد که بسیار فراتر از حد تعیین شده در برجام است. . در طول دوره گزارش، ایران با ادامه نصب، آزمایش و انباشت اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-1، مقدار اورانیوم غنی شده را تقریبا دو برابر کرد و به 60 درصد رساند. توسعه لوله های چرخشی برای سانتریفیوژها و افزایش ظرفیت تولید بیلوز (از قطعات سانتریفیوژ). در حالی که ایران به آژانس اطلاع داده است که قصد دارد لوله های سانتریفیوژ و روتور دم را در مکان جدیدی در اصفهان تولید کند، تجهیزات تولیدی [این قطعات]آنها همچنان در کارگاه های پلمپ شده کرج مانده اند.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین به شورای حکام گفت: ما می دانیم که هیچ فلز اورانیومی از گزارش قبلی تولید نشده است. ما هنوز نگرانی های خود را در مورد کارهای قابل توجه انجام شده در زمینه فلز اورانیوم که در گزارش قبلی ذکر شد، از جمله در زمینه اورانیوم غنی شده 20 درصد و کسب دانش غیر قابل برگشت مرتبط در این زمینه به یاد داریم. بنابراین ما از ایران می خواهیم که هیچ فعالیت دیگری در رابطه با تبدیل UF 6 غنی شده در فلز اورانیوم را آغاز نکند. برخی از این اقدامات هیچ توجیه مدنی معتبری ندارند.

در این بیانیه آمده است: «ما عمیقاً نگران هستیم که از 23 فوریه 2021 به بعد، فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی آژانس به شدت تحت تأثیر تصمیم ایران برای تعلیق اقدامات شفاف سازی مندرج در شورای آژانس بین المللی انرژی اتمی، از جمله پروتکل الحاقی قرار گیرد». بیانیه. من گرفتمش. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت خود را بر فعالیت‌های ایران در سراسر چرخه سوخت هسته‌ای ایران از دست داده است. تصمیم ایران به شدت توانایی آژانس را برای راستی‌آزمایی اینکه مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران فقط برای اهداف صلح‌آمیز هستند، محدود کرد. ما از ایران می‌خواهیم تمام اقدامات شفاف‌سازی را انجام دهد تا آژانس بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای حفظ اشرافیت از سر بگیرد. [بر برنامه هسته‌ای ایران]اجباری است.

بیانیه اتحادیه اروپا افزود: ما از ایران می‌خواهیم همه فعالیت‌های غیرمنطبق با برجام را از سر بگیرد و بدون تاخیر بیشتر به اجرای کامل بازگردد، از جمله اجرای تمام اقدامات شفاف‌سازی.

اظهارات نماینده اتحادیه اروپا پس از نشست روز گذشته شورای حکام درباره موضوعاتی که در دستور کار وی در رابطه با برنامه هسته ای ایران بود، صورت گرفت.

علاوه بر این، تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و بریتانیا) روز گذشته در نشست شورای حکام درباره برنامه هسته ای ایران در بیانیه ای مشترک اعلام کرد: ما نگران هستیم که ایران از آخرین نشست برجام فعال بوده است. والیان در ماه نوامبر با افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود و انجام فعالیت هایی که منجر به کسب دانش دائمی و برگشت ناپذیر می شود، فعالیت می کند. برنامه هسته ای ایران هرگز به این اندازه پیشرفت نکرده است و جامعه بین المللی را تا حد بی سابقه ای تهدید کرده است. ایران از آخرین جلسه شورا ذخایر اورانیوم غنی شده خود را تقریبا دو برابر کرده است.

سه کشور اروپایی گفته اند مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته ای: تروئیکای اروپایی یازده ماه است که مذاکرات گسترده ای با ایران داشته است. ما در آستانه نهایی کردن توافقی هستیم که نگرانی‌های فوری و فوری در مورد عدم اشاعه هسته‌ای ما را برطرف می‌کند، برنامه هسته‌ای ایران را به پتانسیل کامل خود باز می‌گرداند و اقدامات شفاف‌سازی و اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران را اجرا می‌کند. پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران به این معنی است که این توافق نمی تواند به طور نامحدود روی میز بماند. پنجره فرصت بسته می شود. ما اکنون از همه طرف ها می خواهیم که تصمیمات لازم را برای انعقاد توافق اتخاذ کنند. ما همچنین از روسیه می‌خواهیم که برای نهایی شدن توافق، شرایط فرعی ایجاد نکند.

آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما از ایران می‌خواهیم از هرگونه تنش جدید خودداری کند و همه فعالیت‌های مربوط به تبدیل اورانیوم بسیار غنی‌شده را که پیامدهای عملی برای بازگشت مرز خواهد داشت، فوراً متوقف کند. ما از ایران می خواهیم که آماده باشد تا برای اجرای مجدد برجام گام بردارد. ایران ابتدا باید تولید اورانیوم با غنای بالا و هرگونه غنی سازی را در مرز برجامی متوقف کند. دوم، آماده باشید که تمام ذخایر اورانیوم غنی شده خود را که فراتر از برجام است کنار بگذارید. سوم، بازگرداندن فرصت‌های غنی‌سازی به محدودیت‌های مورد توافق. چهارم، توقف کلیه فعالیت های مربوط به تولید فلز اورانیوم و پنجم، شفافیت کامل و از سرگیری همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی.

هیأت آمریکایی در وین در بیانیه ای با نادیده گرفتن نقش آمریکا در وضعیت کنونی برنامه هسته ای ایران که در نتیجه توافق هسته ای و در ازای لغو تحریم ها محدود شده بود، برای احیای این توافق به مذاکرات وین روی آوردند. گفت: ایران [ در زمینه برنامه هسته‌ای]زمان بسیار کمی برای ادامه دیپلماسی قوی باقی مانده است، که ما را در مسیری مشترک به سمت بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام قرار می دهد، ابزاری مهم برای رسیدگی به نگرانی های مستمر جامعه بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران. در صورت موفقیت این مذاکرات، چنین بازگشتی می تواند دستاورد مهمی در دیپلماسی بین المللی و آغاز دوران جدیدی در رویکرد ما به برنامه هسته ای ایران باشد.

در بیانیه آمریکا به شورای حکام همچنین آمده است: این واقعیت که بازرسی و بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی باید مبنای بازگشت به اجرای کامل برجام باشد. ایران موظف است کلیه افشاگری ها، اطلاعات و دسترسی های به رسمیت شناخته شده توسط آژانس، از جمله کلیه اطلاعات نظارتی قبلی را در اختیار آژانس قرار دهد تا مبنایی برای اقدامات آژانس فراهم کند و آن را قادر سازد تا به مسئولیت های نظارتی و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند.

این دیدار پس از سفر روز شنبه رافائل گروسی به ایران و دیدار وی با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه ایران صورت گرفت.

گروسی در یک کنفرانس خبری پس از نشست افتتاحیه شورای حکام دوشنبه گذشته گفت که “توافقات رضایت بخشی در مسیر آینده ایران وجود دارد.”

وی پیشتر سفر خود به ایران و رایزنی با نمایندگان سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه ایران را «مفید» توصیف کرده بود.

گروسی در سخنان افتتاحیه خود در نشست شورای حکام درباره گزارش خود درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: تا 23 فوریه 2021 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام را راستی‌آزمایی و نظارت می‌کرد. تحت تأثیر تصمیم ایران برای تعلیق تعهدات انرژی هسته‌ای خود تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی.

مدیرکل آژانس در خصوص توافقات انجام شده با مقامات ایرانی در پایان سال گفت: پس از رایزنی های سازنده با معاون رئیس جمهور جمهوری اسلامی در 24 آذر 2021، شرایط جدیدی برای نظارت و نظارت آژانس ایجاد شد. این به آژانس اجازه داد تا دوربین‌های مجموعه کارگاهی کرج را مجدداً نصب کند و دوربین‌های مرتبط با برجام را در سراسر ایران جایگزین تمامی رسانه‌های ذخیره‌سازی کند.

گروسی درباره سفر اخیر خود به ایران گفت: «همانطور که خواهید دید، بیانیه مشترک توافق شده با ایران در روز شنبه مجموعه اقداماتی را که باید در چند ماه آینده برداشته شود، مشخص می کند.

وی ادامه داد: آژانس مشتاقانه منتظر 20 مارس (29 مارس)، توضیحات کتبی، از جمله اسناد پشتیبان مرتبط، در مورد موضوعات مطرح شده توسط آژانس است که ایران هنوز به آنها رسیدگی نکرده است، و در مورد موضوعات مربوط به سه مکان خاص.” ما خیلی زیاد کار داریم که انجام دهیم. ما آماده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید