اتحادیه اروپا: ما به توافق نهایی در وین بسیار نزدیک هستیم

اتحادیه اروپا: ما به توافق نهایی در وین بسیار نزدیک هستیم

پیتر استانو در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل افزود که دستیابی به توافق نهایی اجرای کامل برجام را تضمین می کند، اما ما هنوز به خط پایان نرسیده ایم.

وی خاطرنشان کرد که هنوز زمان برای تلاش های نهایی برای ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد و “به همین دلیل است که نماینده عالی (جوزف بورل) و تیمش در تلاش هستند تا مذاکرات را در وین به پایان برسانند.”

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: جوزف بورل “هر کاری ممکن است انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که ما به اجرای کامل این توافق مهم بازگردیم.”

وی درباره اقدامات جبرانی ایران پس از تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما نگران هستیم و بنابراین باید به اجرای کامل برجام بازگردیم.

استانو گفت: تنها زمانی که تعهدات به طور کامل اجرا شود، زمانی که فعالیت‌های هسته‌ای ایران 100 درصد رصد شود و شرکت‌کنندگان به تعهدات خود در برجام عمل کنند، این توافق به طور کامل فعال می‌شود.

استانو در پاسخ به این سوال که چه چیزی مانع توافق نهایی ایران شد، گفت: اتحادیه اروپا درباره موضع طرفین در مذاکرات اظهار نظر نخواهد کرد. “به عنوان هماهنگ کننده، ما هر کاری که ممکن است برای کمک به شرکت کنندگان در دستیابی به توافق و اطمینان از اجرای کامل برجام انجام خواهیم داد. اما این یک روند دیپلماتیک است و ما درباره محتوای مذاکرات اظهار نظر نمی کنیم.»

مذاکرات در وین پس از ماه ها گفتگوی فشرده در 11 مارس 2014 به دلیل تعصبات نادرست و تاخیر در تصمیم ایالات متحده برای جبران اقدامات غیرقانونی خود علیه ایران و شورای امنیت سازمان ملل متحد متوقف شد.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماتیک با ایران و تلاش برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل است، تاکنون هیچ اقدامی برای نشان دادن حسن نیت خود انجام نداده است.

اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می خواهند مذاکرات زودتر به پایان برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد چند موضوع کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که در صورت واقع بین بودن غرب آماده دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار است.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلفنی اخیر با جوزف بورل تاکید کرد: تهران همواره از مذاکرات منطقی و مبتنی بر نتیجه استقبال کرده است، اما برای دستیابی به یک توافق خوب و پایدار لازم است طرف مقابل از مذاکرات دوگانه و متناقض خود دست بردارد. رفتار. .

وی افزود: ایران هیچ گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است، بنابراین همواره ابتکارات مهمی را در مذاکرات برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده ایم، اما مذاکرات باید مثمر ثمر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید