اتحادیه اروپا 3 فرد و یک موسسه ایرانی را تحریم کرد


ساعت: 17:29
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904717

اتحادیه اروپا امروز سه فرمانده ارشد و یک نهاد ایرانی را بر اساس ادعاهای اثبات نشده درباره حضور پهپادهای ایرانی در اوکراین در فهرست تحریم های خود قرار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شورای اروپا اعلام کرد که سه فرمانده ارشد ایرانی و شرکت شهید را در ارتباط با اتهامات مربوط به استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین در فهرست تحریم های خود قرار داده است.

محمدحسن باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر سیدخجت الله قریشی رئیس تدارکات و تحقیقات وزارت دفاع و سردار سرتیپ سعید آقاجانی فرمانده یگان پهپاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی هوافضا و صنایع هوایی شهید در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار دارند.

مقامات اوکراینی و کشورهای غربی در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که پهپادهایی که روسیه برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین استفاده می‌کند، ساخت ایران است. جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را رد کرده است.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه (۵ مهر) این ادعاها را کذب خواند و آن را «بخشی از فضاسازی سیاسی و هدفمند سازمان‌های رسانه‌ای برخی کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرد. ” کنعانی گفت که ایران آماده گفتگو با اوکراین برای رفع این اتهامات است.

اتهامات جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در حالی مطرح شد که برخی از کشورهای عضو این اتحادیه در جریان جنگ تحمیلی رژیم صدام حسین علیه ایران، این رژیم را به انواع سلاح های شیمیایی مجهز کردند.

کنعانی با اشاره به بی طرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای درگیری ها اگرچه مخالف ادامه جنگ بود، اما همواره بر لزوم توقف جنگ تاکید کرده است. درگیری و حل و فصل اختلافات از راه های مسالمت آمیز و در همین راستا دیدارها و تماس های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همکاران روسی و اوکراینی برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خاتمه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ مواضع صریح و تزلزل ناپذیر، همواره بر رعایت اصول اساسی حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی همه کشورها از جمله اوکراین تاکید دارد. در مورد اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل.

دیدگاهتان را بنویسید