کانادا 6 فرد و 4 موسسه ایرانی را تحریم کرد + جزئیات

کانادا 6 فرد و 4 موسسه ایرانی را تحریم کرد + جزئیات

روز جدید شورای نگهبان، شورای خبرگان رهبری و شورای تشخیص استعدادها چهار نهادی هستند که در لیست تحریم قرار دارند.

منابع خبری گزارش دادند که کانادا 6 فرد و 4 موسسه را به دلیل نقض حقوق بشر در ایران در فهرست تحریم ها قرار داده است.

شورای نگهبان، شورای خبرگان رهبری و شورای تشخیص استعدادها چهار نهادی هستند که در لیست تحریم قرار دارند. کانادا حشمت الله فلاحت پیشه، محمد کرمی، صغری خدادایی، عزت الله ضرغامی، سید مجید میراحمدی و عباسعلی کدایی را نیز در این فهرست قرار داده است.

ایران بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال را تحریم کرد

این تحریم ها ادامه حمایت کانادا از ناآرامی های اخیر در ایران است. هفته گذشته دولت کانادا 3 نهاد و 17 شخص از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران را به فهرست تحریم ها اضافه کرد.

امیر خاتمی، حسین شریعتمداری، سعید مرتضوی، عبدالرضا رحمانی فضلی، سالار آبنوش، قاسم رضایی، منوچهر امان‌الهی، کیومرث حیدری، غلامرضا ضیایی، علی رضوانی، سیداحمد خاتمی، لیلا واتگی، زهرا محمد لاریج‌القابلی، علی‌رضا محمدی، پیمان جبعلی. و ابوالفضل شکارچی 17 نفر بودند که هفته گذشته در لیست تحریم قرار گرفتند.

دولت کانادا نیز روزنامه کیهان، خبرگزاری تسنیم و نورنیوز را در فهرست تحریم های خود قرار داد.

یک هفته پیش از آن، دولت کانادا در اقدامی شگرف اعلام کرد که 10000 نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای همیشه از ورود به کانادا منع می شوند.

این تنها حمایت کانادا از قیام های روزهای اخیر در ایران نیست. اتاوا در 4 اکتبر اعلام کرد که ده ها فرد و موسسه ایرانی از جمله پلیس امنیت اخلاقی را در فهرست تحریم ها قرار داده است.

کانادا دولتی همسو با ایالات متحده است و تحریم های این کشور علیه ایران را در سال های اخیر دنبال کرده است. تحریم پلیس امنیت اخلاقی ایران چند روز پس از آن صورت گرفت که واشنگتن همین نهاد را در فهرست تحریم های خود قرار داد.

دیالکتیک تحریم – شورش

تحلیلگران در ایران پیش از این گفته بودند که ناآرامی‌های ناشی از اختلافات داخلی در جامعه و برانگیختن عوامل خارجی ممکن است آمریکا و غرب را به این نتیجه برسانند که با استفاده از سلاح تحریم و افزایش فشار اقتصادی، شکاف‌های بین جامعه و دولت را افزایش می‌دهند. در نتیجه به دلیل فشارهای داخلی و خارجی، سیستم رفتار خود را در حوزه های درخواستی کشورهای خارجی تغییر خواهد داد.

علیرضا فکیهیراد کارشناس مسائل بین الملل چند روز پیش در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفت: هرگونه ناآرامی و هرج و مرج در ایران، انگیزه ضعف را به بیرون می فرستد و زمینه و مشروعیت تحریم ها و فشارهای بیشتر را فراهم می کند. به عنوان مثال، در جریان فتنه 88، مقامات آمریکایی ناآرامی در ایران را فرصتی برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی برای تغییر رفتار خود دانستند و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران به بهانه حقوق بشر اعمال کردند.

فقیهی راد گفت: پرزیدنت اوباما در آن زمان در خاطرات خود با عنوان سرزمین موعود این موضوع را به صراحت بیان کرد و نوشت: «پس از اینکه تلاش ما برای آغاز مذاکرات با ایران رد شد، در شرایطی که آن کشور وارد چرخه هرج و مرج شد. سرکوب رشد کرد، ما استراتژی خود را به مرحله دوم استراتژی عدم اشاعه تغییر دادیم. این به معنای بسیج جامعه بین المللی برای اعمال تحریم های اقتصادی سخت و چندجانبه است که می تواند ایران را به پای میز مذاکره مجبور کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا در کتاب خود با عنوان انتخاب های سخت، ناآرامی های سال 88 و توجیهات حقوق بشری را دلیل دخالت سایر کشورها در اعمال تحریم ها دانسته و نوشته است. پس از اعتراضات به نتایج انتخابات در سال 88، آمریکا توانست کشورهای دیگر را وادار به اعمال تحریم های جدید علیه ایران کند.

وی ادامه داد: جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در این باره بسیار صریح است و می گوید: ناآرامی های ایران در سال 2008 احتمال تحریم ایران را که بیش از دو سال از دستور کار خارج شده بود، بازگرداند. روی میز.” .

فقیهی راد افزود: قطعنامه 1929، قانون تحریم های ثانویه بانکی ایران موسوم به سیصدا و سپس قانون مجوز دفاع ملی سال 1391 و مواردی از این دست نتیجه قیام های 2018 بود.

دیدگاهتان را بنویسید