اتهام سروش صحت چه بود که از اجرای «کتاب باز» کنار گذاشته شد؟!

سروش صحت چه اتهامی داشت که از اجرای آن حذف شد

روز جدید اگرچه مدیر شبکه نسیم تلویحاً درگذشت سروش صحت را تایید و از زحمات او تشکر کرد، اما کسانی که کتاب بازی را تماشا کرده اند می دانند که او نه تنها مخاطب را با کتاب و کتابخوانی آشنا می کرد، بلکه همیشه به دیدار سلبریتی ها می رفت. فرهنگ و هنر انقلاب هم همین بود.

در چند روز اخیر احتمال حذف سروش صحت از حضور در برنامه «کتاب باز» یکی از مهم ترین و حاشیه ای ترین اتفاقات مربوط به برنامه های تلویزیونی در سال جدید بود. دیروز خبری را در صفحه 2 روزنامه خراسان خواندید اما به این بهانه که در حال بحث درباره برنامه کتاب باز و اجرای سروش صحت هستید و تا اینکه حدود یک سال از آخرین قسمت این برنامه می گذرد. ، این برنامه و اجرای سروش صحت مورد نقد و بررسی قرار گرفت. خالی از لطف نیست; بخصوص که مدیر شبکه نسیم تلویحاً عبور سروش صحت را تایید کرده و از زحمات او تشکر کرده است.

حقیقت در کتاب باز چه کرد؟

اگر یادتان باشد در سری اول «کتابباز» که در سال های 95 و 96 پخش شد، امیرحسین سیدیک میزبان این برنامه بود. اگرچه این برنامه در فصل اول موفقیت نسبی داشت، اما با فصل دوم و اجرای سروش صحت نکات زیادی را مورد توجه قرار داد. صحت اگرچه مجری محسوب نمی شود اما سبک اجرا کاملا متفاوتی با سیدیک دارد. سروش صحت به عنوان مجری در مقابل دوربین احساس راحتی می کند و در اجرا هم متانت است. او در فضایی آرام با مهمان صحبت می کند و کمتر از امیرحسین صدیق هیجان زده است. برخلاف سیدیک، صحت به ندرت در مورد مهمان صحبت می کند و به مهمان اجازه می دهد آنچه را که می خواهد بگوید. او با دقت به حرف مهمانش گوش می دهد و برخلاف سیدیک به هیچ وجه از حرکات دست و صورت استفاده نمی کند. وقار و وزن از دیگر خصوصیات اوست که ادب و احترام را در شوخی های اندک خود رعایت می کند.

ترویج فرهنگ مطالعه

ترویج کتابخوانی مانند بسیاری از تغییرات در فرهنگ و سبک زندگی، فرآیندی پیچیده و زمان بر است و البته نمی توان انتظار داشت که یک برنامه تلویزیونی 30 تا 45 دقیقه ای چنین وظیفه ای را بر عهده بگیرد. آنچه را می توان دستاورد سروش صحت و «کتاب بازکن» دانست، آشنایی مخاطبان با برنامه با کتاب و کتابخوانی است. مخاطبان تلویزیون که بسیاری از آنها به دلیل ساختار حرفه ای، تنوع و جذابیت و اجرای بی تکلف برنامه جذب آن شده اند، این گونه با کتاب ارتباط برقرار می کنند و به علاقه خود به کتابخوانی نزدیک می شوند. این را می توان موفقیت کتابباز و سروش صحت دانست که در فصل های متوالی ادامه دارد.

ارتباط مناسب با طیف های مختلف

در یادداشتی از سید عبدالجواد موسوی که منبع اصلی خبر اخراج سروش صحت از برنامه کتابباز است، این روشنفکر متهم به حق است، اما آیا صحت در رابطه با مهمانانش که متعلق به مهمانانش هستند، رفتار دیگری داشته است. جریان انقلابی؟ به کسانی که متعلق به جریان انقلابی نیستند؟ کسانی که با «کتاب باز» آشنا هستند و چندین برنامه آن را به ویژه در حضور چهره های فرهنگی و هنری انقلاب تماشا کرده اند، اعتراف می کنند که اینطور نیست. خود این چهره ها هرگز با رعایت انصاف مخالفت نکرده اند، در حالی که برخی دیگر از برنامه های تلویزیونی نیز با این گونه اعتراضات بیگانه نیستند. از سوی دیگر تعداد هنرمندان و نویسندگان انقلابی از جمله هدایت‌الله بهبودی، مرتضی امیری اسفندقه، زنده یاد علی صفوی شاملو، داوود امیریان، مسعود ده نمکی، علی محمد مؤدب، وحید یامین‌پور و… هستند. دانستن. او علاوه بر میزبانی از طیف‌های مختلف، از نظر کتاب و فرهنگ نیز با آنها برخورد مساوی می‌کند. اتفاقاً حمایت گسترده رسانه ها – از همه اقشار – از صحت اجرای «کتابباز» رویکرد او را ثابت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید