اجازه دولت بایدن برای پرداخت بدهی برق عراق به ایران؟

اجازه دولت بایدن برای پرداخت بدهی برق عراق به ایران؟

خبرگزاری دولتی به نقل از فری بیکن نوشت: بر اساس این معافیت که توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه مجوز داده شده و در اوایل هفته جاری به کنگره ارسال شد، عراق مجاز خواهد بود تا بدهی های چند صد میلیون دلاری خود به ایران را برای پرداخت پرداخت کند.

این انتشار یک روز پس از آن منتشر شد که مقامات دولت بایدن اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر اجازه دادن به ایالات متحده برای هموار کردن راه برای پرداخت 500 میلیون دلار به تهران را رد کردند.

مقامات ایرانی می گویند عراق نزدیک به 18 میلیارد دلار از جایی که برق خریده است بدهکار است.

در عین حال گفته می شود بلینکن این معافیت را در 17 مارس (26 مارس) امضا کرده است، در حالی که وزارت خزانه داری آمریکا یک روز قبل از امضای این معافیت، امکان پرداخت پول به ایران را رد کرده است.

تصمیم دولت بایدن مبنی بر مجوز پرداخت های جدید عراق به ایران خشم برخی از جمهوری خواهان تندرو را برانگیخته است. این گروه از اعضای کنگره، دولت بایدن را به کمک به تهران در دسترسی به پول در میان ادعاهایی مبنی بر ارسال سلاح توسط ایران به روسیه متهم می کنند.

سناتور تد کروز در این خصوص گفت: تردیدی نیست که دولت بایدن از یک سو از لغو تحریم های عراق سر باز می زند و از سوی دیگر با مجوز پرداخت به ایران، نه تنها امنیت آمریکایی ها را به خطر می اندازد. اما و هر چیزی که ادعای پیروزی او بر پوتین را تحت الشعاع قرار دهد.

این سناتور جمهوری‌خواه گفت: دولت بایدن از یک سو ایران را حامی ترور و بزرگترین حامی نظامی روسیه می‌داند، اما در عین حال آشتی با ایران و بازگشت به برجام برای آنها اهمیت بیشتری دارد. کروز همچنین بایدن را حامی هر دو طرف در جنگ اوکراین خواند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خزانه داری در واکنش به گزارش فری بیکن گفت: آمریکا برای پرداخت وجوه بلوکه شده یا محدود شده به ایران معافیت قائل نشده است.

اما وزارت امور خارجه تاکنون به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق هفته گذشته اعلام کرد که دولت بایدن یک معافیت تحریمی دیگر را اعطا کرده و اجازه پرداخت 500 میلیون دلار از بدهی برق عراق به ایران را صادر کرده است.

به گفته حسینی، این توافق زمانی حاصل شد که وزیر امور خارجه عراق برای دیدار با مقامات وزارت امور خارجه در آمریکا حضور داشت.

ایرنا نوشت: با توجه به وابستگی عراق به برق و سایر خدمات ایران، انسداد این منابع مالی مدت هاست که به بن بست در روابط آمریکا و عراق تبدیل شده است. دولت عراق می گوید پرداخت ها به ایران برای اطمینان از اینکه کشور از کمبود برق رنج نمی برد ضروری است.

سناتور آمریکایی: بایدن با دروغ گفتن اجازه تحویل پول نقد به ایران را صادر کرد

«تد کروز» سناتور تندرو آمریکایی نیز در واکنش به برخی گزارش‌ها درباره تصمیم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای تصویب مجوزهای جدید برای پرداخت‌های نقدی به ایران، او را به دروغگویی متهم کرد.

به گزارش ایلنا، وی در توئیتی دولت بایدن را به دروغگویی چند روز قبل از اجرای معافیت های جدید متهم کرد و گفت که تحریم های ایران را لغو نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید