احیای برجام پیچیده و چندوجهی شده است

احیای برجام پیچیده و چندوجهی شده است

روز جدیدرابرت مالی، فرستاده ویژه بایدن به ایران چهارشنبه شب در جلسه کمیته روابط خارجی سنا شرکت کرد و از احتمال توافق با ایران در بهترین حالت خبر داد. وی همچنین از واشنگتن خواست تا با هماهنگی اسرائیل و متحدان منطقه‌ای‌اش تحریم‌ها را تشدید کند. او علیه ایران می دانست. اخبار منتشر شده از این نشست بازارهای داخلی ایران را تحت تاثیر قرار داد و از احیای مجدد برجام ناامیدی ایجاد کرد. در همین راستا ستاره صبح در گفت و گو با سیدجلال ساداتیان کارشناس مسائل سیاسی به این موضوع پرداخته است که در ادامه می خوانید:

جلسه اخیر کمیته ارتباط تأثیر روانی آن را بر بازار نشان داد. بر اساس اخبار منتشر شده، آیا توافق برجام را می توان از نظر آمریکا منقضی و دست نیافتنی دانست یا خیر؟

وضعیت برجام پیچیده و چندوجهی شده است و بسیاری از مسائل تا حد زیادی به هم مرتبط هستند. یکی از مسائل مربوط به روابط ایران و آمریکاست. مثال دیگر بحث میانجیگری طرفین در این موضوع است. یک موضوع نقش اروپاست و دیگری تلاش اسرائیل و مسائل دیگر که همه در یک موضوع دخیل هستند و در یک موضوع تاثیر دارند.

همانطور که شاهد بودیم برای مدت محدودی نماینده اتحادیه اروپا به تهران سفر کرد و بلافاصله امیر قطر به ایران آمد و سپس آقای رئیسی به عمان رفت و قبل از آن در 5 دور تلاش هایی برای نزدیک کردن ایران و عربستان انجام شد. مذاکرات امنیتی در بغداد

همه این دیدارها و گفتگوها بر اساس توافق برجام در نظر گرفته شد. در تمام این مدت، اسرائیل دست از تلاش برنداشته بود. حمله به نیروهای حامی ایران در سوریه، کشتار در تهران و قطعنامه سنای آمریکا تحت فشار لابی های صهیونیستی به تصویب رسید. همه اینها در کنار هم پیچیدگی برجام و راه دشوار دستیابی به توافق را نشان می دهد، اما از سوی دیگر می توان همه این تلاش ها را به نوعی با آمادگی دنیا برای دستیابی به توافق تحلیل کرد.
ایالات متحده می گوید منافع ایالات متحده در توافق با ایران است، نه در مخالفت با یک گروه مورد حمایت اسرائیل. امروز می بینیم که رابرت مالی نیز سخنانی می گوید که نشان دهنده فشار صهیونیست ها و نفوذ آنها بر سنا و کنگره است.

آیا می توان بازگشت به دوران ترامپ یا دوره قبل از توافق در دوران حکومت باراک اوباما بر ایران را تصور کرد و از میز مذاکره فاصله گرفت؟

متاسفانه این اتفاق می افتد. در دوران ترامپ، اروپا در کنار آمریکا نبود. اروپا از ماشه در برابر اصرار ترامپ بر ایران استفاده نکرده است، اما با نزدیک شدن اروپا به بایدن، می توان تصور کرد که اروپا و ایالات متحده به سمت ماشه حرکت می کنند و احتمالاً قطعنامه های قبلی شورای امنیت علیه ایران را دوباره فعال می کنند. در این مرحله ممکن است نتوانند قطعنامه جدیدی علیه ایران داشته باشند، زیرا شرایط خاص جهان ممکن است به روسیه و چین اجازه وتو بدهد و رای ندهند، اما بازگشت ماشه امکان پذیر است و ممکن است فشار اقتصادی به آنها وارد شود. ایران. .

توافق برجام در حساس ترین حالت خود قرار دارد. آیا دولت سیزدهم از این پیچ تند عبور خواهد کرد یا خیر؟
ای کاش تندروها در ایران و اصولگرایان قاطعیت بیشتری نسبت به برجام داشتند و به منافع ملی نگاه می کردند و اجازه می دادند دولت آقای روحانی سال گذشته برجام را اجرا کند.

اگر می توانستیم به توافق آقای ظریف و اراکچی برسیم، امروز از فرصت های اقتصادی خوب موجود در بازار اروپا بهره مند می شدیم، اما در نهایت می بینیم که امروز از توافق دور شده ایم و امروز غرب از قبل دست بالایی دارد و بیشتر می خواهد. در چنین شرایطی تنها می توان به تلاش های پشت پرده امیدوار بود، شاید نتیجه مذاکرات غیررسمی بتواند برجام را احیا کند.

دیدگاهتان را بنویسید