وزیر امور خارجه قطر: اوضاع پیرامون مذاکرات برای احیای برجام پیچیده است

وزیر امور خارجه قطر: اوضاع پیرامون مذاکرات برای احیای برجام پیچیده است

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت که با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره پرونده توافق هسته ای و دیدارهای اخیرش با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده است.

وزیر امور خارجه قطر افزود: وضعیت مذاکرات هسته ای با ایران پیچیده است اما تلاش های دیپلماتیک باید ادامه یابد.

وی گفت که با وزیر امور خارجه آمریکا درباره تشدید تنش ها در سرزمین های فلسطینی و اقدامات رژیم صهیونیستی و همچنین در مورد پرونده افغانستان و راه های تایید توافق دوحه گفت وگو کرده است.

آل ثانی همچنین گفت: ترکیه و برادران سوری در شرایط بحرانی قرار دارند و ما همه حمایت ها و کمک های ممکن را انجام می دهیم.

وزیر امور خارجه قطر افزود: برای ورود به سوریه و استفاده از گذرگاه ها چالش هایی وجود دارد و در حال هماهنگی با ترکیه برای کمک رسانی هستیم.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر اخیرا به آمریکا سفر کرده و با مقامات آمریکایی در آن کشور رایزنی کرده است.

این نشست در حالی برگزار می شود که کارشناسان این سفر را اقدامی جدید از سوی قطر برای آغاز مذاکرات برای احیای برجام می دانند.

در همین راستا، مجید الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر بر تداوم نقش دوحه در همگرایی دیدگاه‌های ایران و کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد.

وی افزود: میانجیگری قطر به ارائه پیشنهادهایی برای تسهیل بازگشت طرفین به مذاکرات ادامه دارد و دوحه تا امضای توافق هسته ای که تضمین کننده امنیت و صلح در منطقه است، از ایفای این نقش دست بر نمی دارد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نهم بهمن ماه قبل از عزیمت به آمریکا به تهران سفر کرد و در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: روابط ایران و قطر برای ثبات و ثبات منطقه مهم است. هم در زمینه رایزنی های سیاسی و اقتصادی و هم در حوزه های مختلف مرتبط با روابط دو ملت.

وی خاطرنشان کرد: قطر برای ثبات منطقه تلاش می کند و به دنبال تحقق این توافق هسته ای است زیرا عامل مهمی برای ثبات منطقه است.

به گزارش ایرنا، پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده دیپلماتیک، مذاکرات برای رفع تحریم‌ها به دلیل عواملی چون ناهماهنگی در رفتار، تاخیر در تصمیم‌گیری، زیاده‌روی و مطالبات جدید آمریکا به تعویق افتاد. تجربه نشان می دهد که علیرغم ادعای دیپلماسی، کاخ سفید اراده لازم برای تصمیم گیری برای بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ علیه ایران را ندارد.

ایران به‌عنوان یک طرف مسئول، همواره اعلام کرده است که آماده است وارد توافقی باثبات و معتبر شود که تحریم‌ها را به‌طور تضمینی لغو کند و به‌عنوان اهرم فشاری برای استفاده علیه ایران در آینده باقی نخواهد ماند.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اخیراً در گفت‌وگویی اعلام کرد: آماده‌ایم بدون پیش‌شرط به نقطه پایانی توافق برسیم تا گام نهایی در چارچوب مذاکرات برداشته شود. که در گذشته اما بدون پیش شرط و با نگاهی واقع بینانه انجام شده است.» و باید با رعایت حقوق و منافع ملی ایران انجام شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی به مسیر دیپلماسی پایبند است و معتقدیم مذاکره به نفع مذاکره نیست، اما مذاکره می تواند برای همه طرف ها مفید باشد تا به نتیجه مطلوب برسند.

دیدگاهتان را بنویسید