احیای وزارت بازرگانی یا تبانی

احیای وزارت بازرگانی یا تبانی

روز جدید جدایی وزارت صمت و ادغام وزارتخانه های قبلی بازرگانی، صنعت و معدن در زمان خود موافقان و مخالفان زیادی داشت و البته دولت این بار یکی از مطرح ترین موافقان جدایی وزارتخانه مذکور در ذیل است. رهبری فاطمی امین که چندین بار در جریان استیضاح نزدیک بود. گرچه اکثریت کارشناسان و دیگر دولتمردان هر از چندگاهی از عوامل دیگر دخیل در این ادغام و جدایی ها خبر می دهند، اما بیش از این را می توان در پایین ترازوی اقتصادی در نظر گرفت، مسائل سیاسی و اقتصاد سیاسی را باید در این جست و جو کرد. رویکردی که هر بار هزینه های گزافی را به دنبال دارد و این بر عهده دولت و ملت است که کمترین آن شاید تغییر تابلوهایی بر روسای سازمان ها و ادارات جدید باشد که در روند جدایی این وزارتخانه ایجاد می شود. اما اکثر کارشناسان اصرار دارند که نباید این کار انجام شود و معتقدند این اقدام یک گام به عقب است و به نفع دولت، مجلس و ملت نخواهد بود و در شرایط فعلی به جای تفرقه و ادغام بهتر است. اجازه دهید وزارتخانه شرایطی را که باعث ایجاد چنین طرح هایی می شود تعیین کند.

کوچک شدن دولت یا تسریع در تجارت؟

آلبرت بغازیان کارشناس مسائل اقتصادی در این باره می گوید: بحث ادغام و تفکیک وزارت بازرگانی و صنعت و معدن بارها در مجلس و دولت مطرح شده است تا دلایلی از جمله کوچک شدن دولت و تسریع کسب و کار در حوزه تجارت با نگاهی همه جانبه به تمامی بخش ها و کاهش هزینه های جانبی پیشنهاد شد و در نهایت تصمیم بر این شد که وزارت بازرگانی بازوی قوی در وزارت امنیت برای انجام فعالیت های خود باشد. تصمیمات کلی به این صورت گرفته می‌شد، هرچند که هر بار که این دو سناریو مطرح می‌شد، مخالفان و موافقان هم داشتند، آخرین اقدام دولت ابراهیم رئیسی برای جداسازی این دو وزارتخانه نیز از این قاعده مستثنی نبود. بغازیان ادامه داد: درهم تنیدگی بسیاری از تصمیماتی که در این دو وزارتخانه اتخاذ می شود، میل بیشتری را می طلبد تا مجدداً از جدایی وزارت صمت پرهیز شود و امور داخلی و خارجی تجارت از سرعت و کمیت بهتری برخوردار شود، اما تبادلی که برخی افراد انجام می دهند. می‌خواهند از طریق این دو وزارتخانه انجام شود، همچنان می‌خواهند این تفکیک انجام شود و شاید بهتر است بگوییم این اقدام بیشتر سیاسی است تا اقتصادی یا شاید بهتر است در داخل اقتصاد انجام شود. بیاد داشته باشیم که برخی افراد به دنبال لابی ها و مبادلات گسترده ای هستند که از این طریق منافع خود را تضمین کنند. بغازیان معتقد است: انتصاب فردی که بتواند با قدرت عمل کند و همچنان در سمت معاونت بازرگانی در وزارت صمت حضور داشته باشد، بسیار بهتر از اجرای طرح تقسیم مجدد این وزارتخانه و تحمیل هزینه بر دوش یک دولت و یک ملت است. در شرایطی که قنوات زیادی برای مصرف وجود دارد، اما متأسفانه نبود چنین فردی در شرایط کنونی که بتواند هم بخش تجاری و صنعتی و معدنی را به طور همه جانبه کنترل کند، این شبهه را ایجاد می کند که شاید با تفکیک این وزارتخانه، می توان بر مشکلات این مجموعه غلبه کرد و حتی اگر چنین گزینه ای در حال حاضر وجود داشت، می توان از آن به عنوان یک دستیار قوی در عرصه تجارت نیز استفاده کرد.

وزیر کارآمد انتخاب کنید

این کارشناس اقتصادی افزود: مشکل در این وزارتخانه ادغام یا تفکیک نیست، با این اقدام عملاً باعث مدیریت کلان کشور می شود که چرا دلایل ادغام قبلی این وزارتخانه از جمله کوچک شدن دولت، کاهش هزینه ها، سرعت غیرمجاز است. در امور داخلی سازمان، صنایع پشتیبان و فعالان اقتصادی بی اعتبار شده در حالی که این دلایل برای دستیابی به اهداف رشد اقتصادی تعریف و تبیین شده است و قطعاً با جدا شدن مجدد این وزارتخانه هزینه های زیادی به همراه خواهد داشت. که کمترین آن تامین سازمان ها و نهادهای جدید و تخصیص ساختمان ها و تجهیزات اداری است و باز هم باید شاهد دویدن افراد زیادی بین این دو وزارتخانه باشیم و دوباره مشکلات بین این دو وزارتخانه را ببینیم و عملا یک گام به عقب برداریم. . وی این تقسیم بندی را بیشتر سیاسی دانست و گفت: در این تقسیم بندی بیشتر شبهه سیاسی وجود دارد و اینکه ممکن است به دلایلی از جمله انتصاب فرد دیگری برای کار یا صرف وقت در این زمینه باشد، اما در واقع طرفداران تشكیل وزارت بازرگانی به سمتی است كه واردات گسترده محصولات خارجی به ویژه در بخش كشاورزی باید از افزایش قیمت محصولات جلوگیری كند، این در حالی است كه دلایل اصلی آن مربوط به افزایش نرخ ارز و تورم ناشی از سیاست های دولت است و چیزی با کمبود کالا یا فرآیندهای تجاری در کشور انجام شود، در حالی که راحت ترین و مؤثرترین راه حل یافتن فرد قوی تری است که با تصرف پست وزارت صلح، سرعت تجارت و امور بازرگانی را با در نظر گرفتن افزایش دهد. منافع مشترک در این دو حوزه و پیشبرد امور به صورت یکپارچه فراتر از مسائل جناحی، هیچکس شرایطی ندارد، جدایی به اصطلاح این دو وزارتخانه مشکلات احتمالی این وزارتخانه را حل نخواهد کرد و قطعا پرهیز از رسیدگی به این موضوع که هم باعث اتلاف وقت و هم بودجه دولت می شود، بسیار مطلوبتر است.

مشکل در بوروکراسی دولتی است

در همین راستا مهدی حداد، یکی دیگر از فعالان اقتصادی در این خصوص معتقد است: هر چقدر در طرح ادغام تفکر علمی و کارشناسی انجام شود، این مشکل با تکانه های شدیدتری در طرح تفکیک به وجود می آید، زیرا مشکل اصلی در یکپارچگی است. یا تفکیک یک یا دو وزارتخانه اما با حجم بالای بدنه دولت و بوروکراسی دولتی و با تفکیک دو وزارتخانه اتفاق خاصی نمی افتد و قطعا با اجرای این طرح در سال های اول به نوعی سردرگمی در کارمندان و وظایف و توزیع کار رخ خواهد داد، مشکلی که در زمان ادغام دو وزارتخانه منجر به عدم پاسخگویی به مشتریان شد. وی تصریح کرد: تفکیک وزارت حراست و احیای وزارت بازرگانی کارایی دو وزارتخانه را افزایش می دهد و ناکارآمدی تفکیک را از این منظر می توان بررسی کرد چرا که حامیان بر این باورند که انعطاف پذیری و کوچک شدن آن وجود دارد. از اختیارات این دو وزارتخانه و استفاده بهینه از امکانات و زیرساخت ها بسیار حائز اهمیت است. این فعال اقتصادی ادامه داد: باید ارزیابی درست و کارشناسی از زمان ادغام انجام شود تا مشکلات قبلی دوباره بروز نکند، زیرا به نظر می رسد مشکل اصلی در مجموع معطوف به وظایف این وزارتخانه ها است و ادارات دولتی و ساختار اجرایی کشور که با ادغام یا تقسیم مشکل حل نمی شود و لازم است فرآیندهای اجرایی کشور که در این وزارتخانه ها انجام می شود بازنگری و تجدید ساختار شود.

تصمیمی برخلاف کسب و کار موفق جهانی

علینکی مشایی; این کارشناس اقتصادی در ادامه در این خصوص گفت: برخی انگیزه دارند که تجار کشور از طریق واردات و صادرات به تولیدکنندگان دیگر کشورها خدمت کنند که این امر موجب سرکوب تولید داخلی می شود و این نیروها شامل نمایندگان تولیدکنندگان خارجی، دلالان و واسطه ها و همچنین برخی اختلالات و عدم تعادل موقت بین تقاضا و عرضه کالا در بازار داخلی. او فکر می کند: باید از تجربه جهانی هم درس بگیریم. در کشورهای موفق در عرصه اقتصاد، صنایع، معادن و تجارت تحت مدیریت و هدایت یک وزارتخانه است. تنها در کشورهای کمونیستی سابق که دولت ها مسئول امور اقتصادی بودند، تعداد وزارتخانه های بازرگانی، انواع صنایع سبک و سنگین و معادن از هم جدا شدند. در ایران بر اساس سیاست کلی، دولت نباید مسئول امور اجرایی اقتصاد باشد. فعالیت های اقتصادی باید توسط مردم انجام شود و دولت باید مسئول سیاست گذاری و تنظیم مقررات باشد. تفکیک وزارت حریم خصوصی به وزارتخانه های تجارت و صنعت و معدن برخلاف تجربه موفق جهانی و سیاست های مشترک است.

دیدگاهتان را بنویسید