اخبار فوری در مورد تعطیلی رسمی در روزهای پنجشنبه و شنبه

ساعات کاری تغییر می کند و کاهش می یابد. تغییراتی در مصوبه ساعات کاری دولت در راه است. ساعت کاری ادارات و ادارات دولتی تغییر کرده که مشکلاتی را برای کارمندان ایجاد کرده است. جزئیات جدیدی در خصوص کاهش ساعت کاری و تغییر ساعت شروع کار ادارات و موسسات دولتی و ساعات کاری جدید اعلام شده است. در ایران تصمیمات جدید دولت و مجلس برای کاهش ساعات کاری و تعطیلی روزهای شنبه و پنج شنبه اعلام شده است.

تغییر ساعت کار و ساعات کار ادارات و موسسات دولتی از 24 خرداد 1402 در تمامی استان های کشور اعلام شده است. پس از این تصویب، لایحه دولت بر اساس اصلاحیه ماده. ماده 81 قانون کارمندان دولت برای کاهش ساعت کار ادارات از 44 ساعت به 42 ساعت به مجلس رفت. چند سالی است که تعطیلی روزهای شنبه یا پنج شنبه به یکی از مهم ترین بحث های کشور تبدیل شده است، طرح ساماندهی تعطیلات رسمی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما همچنان اختلاف نظر دولت ها و مجلس برای نتیجه ندادن ادامه دارد. در روز شنبه یا پنجشنبه

آخرین جزئیات و تصمیمات دولت و مجلس برای کاهش ساعت کاری و تعطیلی روزهای شنبه و پنج شنبه در ایران اعلام شد. جزئیات لایحه جدید کاهش ساعات کاری و تعطیلی روزهای شنبه یا آخر هفته در ایران اعلام شد.

خبر جدید مجلس در مورد کاهش ساعت کاری و تعطیلی روزهای پنجشنبه و شنبه
رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی گفت: عمده‌ترین موضوعاتی که در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد این بود که دولت در روزهای پنجشنبه یا شنبه آزادانه عمل کند.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی گفت: لایحه دولت بر اساس اصلاحیه ماده 81 قانون خدمات کشوری مبنی بر کاهش ساعت کار ادارات از 44 ساعت به 42 ساعت است.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روز پنجشنبه در تهران و شهرستان ها تعطیل است، کارمندان به ادارات مراجعه می کنند، مقرر شد ساعت کاری و تعطیلات هفتگی برای حمایت از کارکنان شهرستان ها تنظیم شود. قدردان وقت آزاد خانواده ها باشید. دو روز افزایش دهید.

نماینده مردم گرمی و انگوت در شورای اسلامی گفت: موضوعات مختلفی در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد و در نهایت اعضای کمیته به کاهش ساعت کاری به 40 ساعت در هفته رای دادند.

اسماعیلی ادامه داد: کارکنان پس از پنج روز کاری باید به مدت هشت ساعت در ادارات برای انجام وظایف خود حضور داشته باشند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی با بیان اینکه دو پیشنهاد با کاهش ساعت کاری ارائه شده است، افزود: پیشنهاد اول تعطیلی روز پنجشنبه است که با توجه به آداب و رسوم ایرانیان در اجرای مراسم و برنامه های مذهبی، برنامه های مذهبی و تفریحی در آخر هفته برخی از نمایندگان بر تعطیلی نمایندگی ها تاکید کردند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان نیز بر گنجاندن تعطیلات شنبه با طرح مسائل اقتصادی و تقویت روابط تجاری و تجاری با کشورهای مختلف تاکید کردند.

اسماعیلی گفت: در رای گیری اعضای کمیته به تعطیلی روز شنبه رای داد تا به دولت پیشنهاد شود به جای تعطیلی پنجشنبه، شنبه به عنوان روز تعطیل انتخاب شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: البته در روزهای اخیر تعدادی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد کردند که به لایحه دولت برگردیم که در این صورت پیشنهاد کاهش ساعت کاری به 40 ساعت را داریم. تا دولت بین پنجشنبه و شنبه تصمیم بگیرد که هفته استراحت را اعلام کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: سیاست دولت در این لایحه سکوت و عدم تمایل به اعلام تعطیلی در تعطیلات آخر هفته است اما به نظر می رسد با توجه به نامگذاری سال برای محدودسازی تورم و رشد تولید، تعطیلی شنبه ها در اتاق رای گیری شد و نظر دولت موافق است.

دستور تغییر ساعت کاری صادر شده است
«شروع به کار قبل از خواب» در دو هفته اول اجرای آن به حدی مشکل ساز شد که معاون اول رئیس جمهور دستور اصلاح این مصوبه دولت را در جلسه هیئت دولت صادر کرد.

به منظور کاهش مصرف انرژی در روزهای گرم سال، شروع ساعت کاری از اواسط خرداد به ساعت 6 صبح تغییر یافت. کارشناسان نسبت به تبعات اقتصادی، اجتماعی و شهری این مصوبه هشدار داده اند.

مجلس به تنهایی از همه نظر کارشناسی سرپیچی کرد تا ثابت کند که می تواند خلاف آب شنا کند و دوست ندارد عقربه هایش مطابق با تمام ساعت های دنیا بچرخند. تغییر ساعت در نیمه اول سال مطابق با کنترل و مدیریت انرژی در بسیاری از کشورهای جهان انجام می شود و سه دهه است که در ایران اجرا می شود و از ابتدای سال به پنجمین سال قبل بازگشته است. و ساعت ها ثابت مانده اند.

دولت این کمک را مورد توجه قرار داد و ساعت باز شدن دفاتر را به ساعت 6 صبح تغییر داد. تغییری که حتی یک ماه هم دوام نیاورد و صدای چنگ و صدای تغییرش را می شنوید. اکنون موضوع کاهش ساعات کار کارکنان دولت و مادران شاغل دارای فرزند خردسال مطرح شده است و دولت و مجلس باید دست به دست هم دهند تا تغییر دیگری ایجاد کنند. تغییر ساعت رسمی کشور در سال 1370 به تصویب شورای دولت رسید که در شهریور 1386 توسط مجلس به قانون تکلیفی تبدیل شد که در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد با پیشنهاد دو ساله وی لغو شد. لاریجانی، رئیس مجلس پس از دو سال این قانون را لغو کرد. از امسال این قانون تا زمان تشکیل مجلس یازدهم هر سال اجرا می شود.

در این مجلس تعدادی از نمایندگان – مجلس فعلی – طرحی را تدوین کردند و خواستار لغو قانون تغییر زمان در 6 ماهه اول سال شدند. این طرح در اسفند 1400 به تصویب رسید و پس از تغییراتی در اردیبهشت 1401 به تصویب شورای نگهبان رسید و به قانون تبدیل شد. این قانون برای اولین بار در سال جاری در کشور اعمال می شود. در پی این تغییر، دولت برای مدیریت مصرف انرژی، ساعات اداری را از 25 خرداد از ساعت 6 صبح به 13 تغییر داده است. این تغییرات دولت را غافلگیر کرد، بنابراین اکنون مجبور به تغییرات دیگری شده است. اولین تغییر موکول ساعت کاری ادارات مالیاتی به ساعت 8 صبح بود. این مجموعه تغییرات در شرایطی صورت گرفت که کارشناسان پیش از این نسبت به غیرعملی بودن و ایجاد مشکلات مختلف هشدار داده بودند.

تغییر ساعت نابسامانی‌هایی در بخش حمل‌ونقل ایجاد کرده است که بخشی از آن مربوط به شروع زودهنگام است، اما بخش مهم‌تر آن، جبران افزایش ساعت خدمات حمل‌ونقل عمومی توسط شهرداری تهران و تحمیل هزینه‌های مازاد بر بودجه است. مشکل دیگر برنامه حرکت است که قبلاً 6:30 بود و اکنون بدون تغییر باقی مانده است. شهرداری تهران از ابتدا اعلام کرده که این زمان تغییر نخواهد کرد. در این شرایط همه کارکنان می توانند بدون پرداخت هزینه وارد محدوده طرح ترافیک شوند و از طرفی در ساعات برگشت ترافیک خاصی را در تهران ایجاد کنند. علاوه بر این، شهرداری از درآمدهای قابل توجهی محروم است. مشکل دیگر مربوط به مادران شاغل با فرزندان کوچک است که ساعت کاری آنها با مهدکودک ها همخوانی ندارد. این مشکل می تواند مادران شاغل را با محدودیت هایی مواجه کند.

به گفته انسیه حزالی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، با دستور رئیس جمهور مقرر شد: «مسئله زنان به ویژه زنان دارای فرزند خردسال جدی گرفته شود و امتیازات ویژه داده شود. بخشنامه ای برای شروع شناور ساعت کار برای بانوان صادر می شود تا کسانی که دارای فرزند زیر 7 سال هستند بتوانند از این امتیاز استفاده کنند. جزئیات این دستور هنوز صادر و مشخص نشده است اما از 25 خرداد مادران باید در ساعات جدید کاری به ادارات مراجعه می کردند. نکته دیگر اینکه چند سالی است که به دلیل گرمای هوا در فصل تابستان، زندگی شبانه در شهرها رونق گرفته است و چندین سال است که شوراهای شهر سعی در تنظیم آن و کمک به رونق آن دارند.

اکنون، با این تغییر ساعت، کارمندان بخشی از زندگی شبانه خود را در طول هفته از دست خواهند داد، زیرا برای رسیدن به موقع سر کار باید حداقل ساعت 5 صبح خانه را ترک کنند. البته این تغییر ساعت مختص دولت نیست و بخش‌های خصوصی نیز مجبور شده‌اند ساعات کاری خود را با آن تنظیم کنند. اگرچه ممکن است در بخش دولتی سحرخیز نباشند، اما باید حداقل یک ساعت زودتر سر کار حاضر شوند.

هنوز یک ماه از اجرای تغییر ساعت کار کارکنان نمی گذرد، دولت متوجه مشکلاتی است که پیش از این در برنامه پیش بینی می شود. اما حالا باید اشتباهات گذشته خود را جبران کند و جبران کند. محمد محبر معاون اول رئیس جمهور از سازمان اداری و کار کشور خواست تا با همکاری وزارت نیرو به انتقادات مطرح شده توجه کرده و تصمیمات لازم را برای تغییر این طرح اتخاذ کنند. یکی از مشکلاتی که در برخی ادارات باعث آزار کارمندان می شود، خاموش شدن سیستم خنک کننده یک ساعت قبل از پایان ساعت کاری است که به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی انجام می شود.

مشکل دیگر درخواست برخی ادارات برای افزایش ساعت کار کارکنان بدون اضافه کار است. این درخواست یا دستورالعمل بیشتر برای کارمندانی که قرارداد دارند اعمال می شود. این در حالی است که هفته گذشته دولت در لایحه اصلاحی از مجلس خواسته بود ساعات کار را از 44 ساعت در هفته به 42.5 ساعت کاهش دهد که کیومارت سارمدی واله، یکی از اعضای کمیته اجتماعی مجلس، گفت: اعضای این کمیته به ازای هر 40 ساعت کاری، ساعات کاری را کاهش داده اند. . طبق قانون، ساعات کار کارکنان دولت باید 44 ساعت باشد. البته موافقتنامه و طرح کمیسیون اجتماعی باید در مجلس تصویب شود.

حالا میشم لطیفی رئیس سازمان اداری و سازمان استخدامی گفت که با این تغییر دستشان برای تغییر و تطبیق با شرایط کاری و عمومی جامعه بازتر شده است. به گفته وی و بر اساس گزارش وزارت نیرو، در صورت عدم کاهش ساعت کار، قطعا خاموشی خواهیم داشت. با تصمیم مشترک مجلس و دولت و دستکاری ساعت ها، اختلالات زیادی در وضعیت کار و زندگی شهروندان به ویژه در بخش دولتی و خصوصی مرتبط با دولت ایجاد شده است. در عین حال به نظر می رسد دولت این حجم از اخلال را پیش بینی نکرده بود و حالا هر روز باید تغییر جدیدی برای جبران تصمیم قبلی برای جبران بخشی از آسیب ها ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید