اختلاف بر سر آهنگ جدید تارکان در ترکیه / داداش اینها برای ما خاطره است!

اختلاف بر سر آهنگ جدید تارکان در ترکیه / داداش اینها برای ما خاطره است!

روز جدید : در کشورمان هر هفته این اتفاقات را داریم مثلا این هفته از ماجرای مهناز افشار دختر محمدعلی رامین و رضا کیانیان گرفته تا جشنواره فجر، سحر قریشی، امیر تتلو، فدراسیون فوتبال و ….

آهنگ جدید تارکان ستاره پاپ ترکیه در چند روز اخیر در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی این کشور بسیار خبرساز و جنجالی شده است. گچجک (گذر) از پنجشنبه 28 بهمن شروع به پخش کرده است و تنها در کانال یوتیوب تارکان بیش از 20 میلیون بار دیده شده است.

چیزی که این آهنگ را بحث برانگیز کرد، معنایی است که شعر در ذهن مخاطب ایجاد می کند. تکرار آهنگ گادزک، گادزک (می گذرد، می رود)، مخالفان اردوغان را بر آن داشت که این تصنیف را درباره اردوغان و دوران او خلاصه کنند و از این جمله استفاده کنند تا بگویند آهنگ تارکان به این دوران سیاسی ترکیه اشاره دارد.

اگرچه خود تارکان این فرضیه یا نتیجه را رد کرد و گفت که آهنگ او به تاج، قرنطینه، خستگی و کسالت مردمان آن زمان اشاره دارد. البته این موزیک ویدیو هیچ اشاره سیاسی به تارکان ندارد و بیشتر بر زندگی اجتماعی از دوران تاج و تخت تمرکز دارد.

با این حال، به نظر می رسد توضیحات تارکان و ویدیوی این آهنگ نتوانست مخالفان و منتقدان سرسخت اردوغان را قانع کند و آنها دوباره تاکید کردند که آهنگ گچیاک یک اعتراض سیاسی در قالب هنری است. مهرداد فرهمند (خبرنگار) در مطلبی به این ماجرا اشاره کرد و نوشت:

محمود چنار منتقد موسیقی در یادداشتی در سایت Gazette Dovar آهنگ جدید تارکان را «پاپ اعتراض» نامید و نوشت هرکس این آهنگ را گوش کند «بازگشت» را پیدا می کند که خواننده اش با ویروس فرق دارد. جهان تاج نیز به دولت فعلی و بحران اقتصادی که «به سیاست های این دولت منجر شد و مردم را بدبخت کرد» توجه کرد. آقای چنار از تارکان تمجید کرد که توانسته است دو پیام را همزمان به مخاطبان برساند. با این حال خود تارکان چنین ادعایی نداشته است.

سیاستمداران مخالف بلافاصله وارد میدان شدند و با ساز خود آهنگ تارکان را خواندند. به عنوان مثال، مرال آک شنر، رهبر حزب نیک، آهنگ تارکان را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته و نوشته است: «بیشتر از بین رفته، چیزی نمانده است». منظور او دولت رجب طیب اردوغان بود.

فایک اوزتراک، سخنگوی حزب جمهوری خواه خلق، بزرگترین سازمان سیاسی ضد دولتی، این متن را در توییتی به عاریت گرفت و به طعنه خطاب به دولت نوشت: «تمام شد».

از سوی دیگر، حامیان اردوغان این رابطه را بی معنا دانستند و حتی آن را به سخره گرفتند. حلیمه کوکچه، معاون رئیس شعبه استانبول حزب عدالت و توسعه، در توییتی نوشت: «این چیزی جز تضمین پیروزی اردوغان در انتخابات آینده نیست».

فضای دوقطبی بر سر آهنگ جدید تارکان ایجاد شده که گویی با حمایت یا مخالفت با این آهنگ می خواهند تکلیف همه اتفاقات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… ترکیه را روشن کنند. در حد این اقدامات مجازی. به اندازه یک توییت یا پست اینستاگرام و …

به هر حال از هر محتوایی، از آهنگ گرفته تا فیلم یا حتی از جمله و کلمه، پیام یا مقصد دیگری را می توان استخراج کرد، اما نکته اصلی این است که هر جناح یا فردی بخواهد به نفع خود و این تعریف به آن نگاه کند. از همه چیز تغییر می کند. .

حتی آهنگی درباره دوران تاج و تخت می تواند نماد تغییر و اعتراض به اردوغان باشد. به خصوص در دنیای امروز که با این گسترش همه جانبه و غیرقابل کنترل شبکه های اجتماعی، هر چه هست و نیست قابل تغییر است. دنیا پیچیده است.

احمد هاکان، روزنامه نگار ترکیه ای در یادداشتی برای روزنامه حریت، درگیری بر سر آهنگ تارکان را “دیوانه” توصیف کرد و نوشت: “این آهنگ حذف خواهد شد… اگر کسی بگوید من این آهنگ را دوست ندارم، آن را پاره می کنم. قطعات.” وی در نهایت با تأسف و اندوه افزود: ما در جایی مردیم که چه گوارا را ستاره پاپ می کنند.

خواستم بگم آقا احمد هاکان کجا کار میکنی؟ در کشور ما هر هفته این اتفاقات را داریم، مثلا این هفته، از ماجرای مهناز افشار، دختر محمدعلی رامین و رضا کیانیان گرفته تا جشنواره فجر، سحر قریشی، امیر تتلو، فدراسیون فوتبال و… .

باید با این روزنامه نگار ترک غصه بخوریم: «این دورانی که شما از آن شکایت می کنید، اکنون به یاد ما مانده است».

اما امیدوارم هنرمندان، روزنامه نگاران، روشنفکران و… در ترکیه به این عمل اعتراض خواهند کرد تا مثل ما برای آنها عادی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید