بازار تاریخی زنجان; طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران / از کاخ قیصر تا رستوران حاج داداش + تصاویر


ساعت: 10:52
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817397

بازار تاریخی زنجان به‌عنوان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران، نمادی زیبا و اجتناب‌ناپذیر از هنر و معماری است که در طول تاریخ همواره اصالت خود را حفظ کرده و همواره زیبایی خود را در عین استحکام به تماشاگران نشان می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; معمولا وقتی به هر شهری سفر می کنیم، علاوه بر بازدید از جاذبه های آن، از بازار این شهر نیز دیدن می کنیم که در آن می توانید فرهنگ محلی را از نزدیک ببینید و اشیای مختلفی را پیدا کنید که در جای دیگر به سختی می توانید پیدا کنید.

بازارهای سنتی بسیاری در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که قدمت آن ها به صدها سال پیش می رسد و با معماری زیبای خود همچنان قلب تپنده شهر هستند. با رفتن به این بازارها شلوغی و جریان زندگی را می بینید که حال و هوای خاصی به بازار بخشیده و بودن و سواری در آن را لذت بخش تر کرده است.


طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران

در این میان بازار زنجان یکی از مهم ترین و زیباترین مراکز خرید استان زنجان است که در دل بافت قدیمی و مشرف به دروازه قلتوق دروازه جنوبی شهر زنجان واقع شده است. این بازار به عنوان طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران، نمادی زیبا و اجتناب ناپذیر از هنر و معماری است که در طول تاریخ همواره اصالت خود را حفظ کرده است.

بازار زنجان در سال 1205 توسط آقای محمدخان قاجار در زمینی به مساحت 15 هکتار ساخته شد که 5 هکتار از بازار زنجان به فعالیت های اقتصادی اختصاص دارد. بازار زنجان از قدیم الایام محل مناسبی برای افکار عمومی و افکار عمومی بوده و همواره نقش ممتاز و مهمی در حفظ آداب و رسوم ملی و مذهبی داشته است.


سفارش آهنگران

بازار زنجان از نظر تولید و فعالیت به 8 راسته تقسیم می شود که راسته های زرگری، کفاشی، مسگری، آهنگری، سراج و مانند آن است که حدود هزار باب مغازه را در خود جای داده است.


b1837208 c774 4355 a658 4c955cb45bf1 خبر خاکستری

این بازار از دو قسمت به نام‌های بازار بالا و بازار پایین تشکیل شده است که در گذشته بازار پایین محل عادی و طبیعی تجارت بوده و مردم از طریق دو کاروانسرا محصولات و محصولات محلی روستاهای اطراف زنجان را به فروش می‌رسانند.


صبح بخیر

اما سرای ملک و گلشن از جمله خانه های این بازار هستند که در سال 1345 مرمت شده اند و دو مسجد مهم آقا شیخ فیاض و میرزایی در این قسمت از بازار پایین قرار دارد.


40c62e20 1d73 4610 a3e3 4daad57f1001 خبر خاکستری

بازار دوم به بازار بالا نیز معروف است که یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی و تجاری زنجان است. تنوع تولید و تحویل کالا و خدمات مرتبط در این بازار به وضوح قابل مشاهده است.


بازار قیصریه

بازار قیصریه در بازار زنجان یکی از فعال ترین بازارهای فروش کالاهای لوکس و قیمتی است.


4e63ea98 ef78 4a58 96cb efe120c46043 خبر خاکستری


سفره خانه سنتی حاج داداش

این کاروانسرا سنتی که اکنون در مرکز بازار قدیمی زنجان قرار دارد، 100 سال پیش به عنوان حمام مورد استفاده قرار می گرفت، اما اکنون تغییر کاربری داده و به محل پذیرایی گردشگران و ساکنان زنجان تبدیل شده است.


13c051df b2cc 4fb1 b658 166a92e2b8ba خبر خاکستری

گستره جغرافیایی بازار از یک سو و تنوع راسته‌ها، خانه‌ها و مسافرخانه‌های فراوان در شهر در زیرمجموعه‌ها که هر کدام نام‌گذاری شده و به فعالیت خاصی اختصاص دارد، از سوی دیگر و وجود تعداد زیادی مساجد پویایی این مجموعه فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و هنری را نشان می دهد که در گذر زمان و با توجه به موقعیت حاکم بوده است.

هر کشوری در بازار و هر خانه و دسته ای حال و هوای خاص خود را دارد. با توجه به دوره تاریخی بازار زنجان که مربوط به دوره قاجاریه است، شرایط معماری آن زمان را کاملاً منعکس می کند.

بازار زنجان به دلیل قرار گرفتن این شهر در مسیرهای تجاری شرق به غرب، در مسیر قزوین – تبریز ایجاد شده و دروازه کازوین را به دروازه تبریز متصل می کند. از سوی دیگر به دلیل ارتباط بسیار قوی زنجان با مناطق مرکزی از طریق کردستان و همچنین نیاز روستاییان اطراف به ویژه در مناطق جنوبی منطقه به استفاده از مسیر اصلی ارتباطی شرق به غرب، بازار زنجان. بسیار مهم بود

این مجموعه در طول تاریخ خود به یکی از ارزشمندترین آثار هنری و معماری دوره قاجار در استان زنجان تبدیل شده و در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.


فروشگاه شاخص صنایع دستی

با وجود چنین بنای تاریخی با اصالت در استان، گردشگران ورودی به استان زنجان و شهر زنجان دعوت می شوند تا برای ساعاتی وارد بازار زنجان شوند و در کنار بازدید از خانه های این بازار تاریخی و دیدن زیبایی های این بازار , خرید صنایع دستی از شاخص این استان لذت ببرید که عمدتاً شامل عسل، ملیله، چاقو و چاقوهایی است که کار هنرمندان زنجانی است.


b39c9f12 4b4d 463c 8d9a e30860af8fc1 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید