اخطار/یارانه این افراد کاهش می یابد + دلیل

اخطار/یارانه این افراد کاهش می یابد + دلیل

یکی دیگر از گزینه های جدول تصمیم گیری حذف یارانه نقدی از 7 دهک جامعه متوسط ​​و ثروتمند و افزودن آن به دریافتی 3 دهک کم درآمد است.

حذف یارانه یکی دیگر از گزینه های جدول تصمیم گیری حذف یارانه نقدی از ۷ دهک جامعه متوسط ​​و ثروتمند و افزودن آن به وصول ۳ دهک کم درآمد است. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در عین حال می گوید: هنوز طرحی برای حذف یارانه های پنهان و آشکار در مجلس ابلاغ نشده است چرا که هرگونه بحث یارانه نیازمند کار کارشناسی دقیق و بررسی نظر مردم است.

دیروز یکی از نمایندگان مجلس از جمع آوری امضا برای برگزاری همه پرسی لغو یارانه های آشکار و پنهان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه یارانه های پولی بسیار بالایی هر ساله پرداخت می شود، بر اساس ماده 59 و ماده 36 ق. قانون رفراندوم، من می خواهم برای حذف یارانه های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به افرادی که ذکر کردم، همه پرسی برگزار شود.

ابوالفضل ابوترابی تاکید کرد: تاکنون این درخواست به امضای 22 نماینده رسیده است; و این در حالی است که برای اعلام مجمع به 100 امضا نیاز است و حداقل دو سوم نمایندگان مردم باید به تصویب آن رأی دهند. وی می گوید: دهک های اول و ضعیف تنها 1.2 درصد از یارانه انرژی را استفاده می کنند. در حالی که این مقدار برای عشریه و عشر مرفه 25 درصد است.

عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی به مردم، سهم دهک اول، داده شد. که اقشار ضعیف و کم درآمد تنها 2.1 درصد است و سهم 10 دهم 25 درصد از کل یارانه پرداختی برای بنزین در کشور است. در بخش گاز نیز همین وضعیت را شاهد هستیم، به طوری که دهک دهم 15 درصد از کل یارانه گاز را مصرف می کند و دهک اول 5 درصد از کل یارانه گاز را مصرف می کند. این نماینده افزود: دولت باید یارانه های آشکار و پنهان را حذف کند و به مردم به صورت مستقیم و با کارت اعتباری پرداخت کند.

کمیسیون مشترک تشکیل می شود

همزمان با این اظهارنظرها و در حالی که سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس می گوید هنوز برنامه ای برای این منظور به سیدمحمدرضا میرتاج الدین، نایب رئیس برنامه و بودجه، رئیس مجلس ارائه نشده است. کمیسیون مجلس از تشکیل کمیسیون مشترک دولت و مجلس خبر داد و گفت: همچنین برای رفع مبانی و زمینه های فساد و رانت است و همه این موارد در جلسه مشترک دولت و مجلس بررسی می شود.

وی هدف از تشکیل این کمیسیون را اصلاح نظام یارانه ها، حذف مبانی و مناطق استیجاری در اقتصاد از جمله اصلاح عرضه ارز 4200 تومانی در کشور اعلام و تصریح کرد: کمیته برنامه، بودجه و محاسبات کشور. مسئولیت تشکیل این کمیسیون بر عهده مجلس است و به زودی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه ها و کمیسیون های مجلس کار خود را آغاز می کند.

وی با اشاره به اعضای این کمیته گفت: پیشنهاد می شود وزرای اقتصادی دولت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه یک نماینده دائم در سطح معاونت داشته باشند و 2 نماینده از کمیسیون های اقتصادی مجلس نیز حضور داشته باشند. در این کمیته و همچنین بخش خصوصی برای معرفی نمایندگان حضور داشته باشند که خود دعوتنامه محقق خواهد شد. میرتاج الدینی تصریح کرد: مدت 3 ماه برای بررسی کار این کمیسیون در نظر گرفته شده است تا پس از بحث و بررسی های لازم در خصوص موارد یاد شده، نتیجه مورد توافق مجلس و دولت در قالب یک طرح در نظر گرفته شود. ، لایحه یا بودجه 1401 ارائه می شود.

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه نظام یارانه ای در کشور وقفه ای 10 ساله دارد، تصریح کرد: اولین گام برای هدایت نظام یارانه ای 10 سال پیش برداشته شد و اکنون باید اصلاحات لازم در اجرای آن انجام شود. یارانه پنهان بیش از کل بودجه دولت است و از طرفی ارز 4200 تومانی 10 سال است که پرونده های فساد در دستگاه قضایی ایجاد کرده است که باید اساس این مفاسد برداشته شود.

دولت چه می گوید؟

هرچند هنوز هیچ مقام دولتی نسبت به تصمیم تعدادی از نمایندگان مردم مبنی بر اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها و تغییر قیمت حامل های انرژی واکنشی نشان نداده است، اما اظهارات چند روز پیش وزیر تعاون، کار و اجتماعی بهزیستی نشان می دهد که مذاکرات این وزارتخانه با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس انجام شده و به احتمال زیاد این ماموریت به کمیسیون مذکور محول شده است تا طرحی را به مجلس ارائه کند.

خجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این گفته بود: یارانه افراد ثروتمند در صورت شناسایی کاهش یا متوقف می شود و افراد متوسط ​​یارانه بیشتری دریافت می کنند. وی با بیان اینکه یارانه 45 هزار تومانی اثر رفاهی خاصی ایجاد نمی کند، گفت: به دنبال رفع تبعیض در پرداخت یارانه ها هستیم. عبدالمالکی درباره اینکه آیا موافق افزایش یارانه ها هستید؟ وی بیان کرد: البته این یارانه هایی که اکنون پرداخت می شود تاثیر اجتماعی چندانی ندارد و سال گذشته نیز مصوب شد که کمک هزینه معیشت و سایر یارانه ها پرداخت شود اما تبعیض در پرداخت یارانه ها دیده می شود.

دولت بر سر دوراهی قرار دارد

اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها از ابتدا ناقص بوده و بن بست دولت ها و مجلس های گذشته، دولت و مجلس فعلی را در دوراهی سختی قرار داده و در نتیجه ارزش واقعی یارانه های پرداختی به شهروندان به شدت کاهش یافته است، تورم. و کاهش ارزش پول ملی سیدابراهیم رئیسی وعده اجرای طرح جدید افزایش قدرت خرید مردم از ابتدای آذرماه امسال را داد.

به گفته رئیس جمهور، با ساخت کامل مدیریت زنجیره تامین کالاهای اساسی، مایحتاج مردم با اطمینان خاطر و با قیمت مناسب تامین می شود و برای 5 خانوار دهک برتر کارت اعتباری معیشتی صادر می شود. طبق برنامه اعلام شده به هر خانوار 200 هزار تومان در 3 اعشار اول و 150 هزار تومان در 2 اعشار بعدی اعتبار ماهانه قرض الحسنه (با کارمزد 2 درصد) و خانوارها توزیع می شود. که نتوانند اقساط را بازپرداخت کنند، برای بازپرداخت اقساط یارانه دریافت می کنند.

از سوی دیگر، پیشنهاد دیگر حذف یارانه نقدی اقشار متوسط ​​و بالا و افزودن آن به مبلغ واریز شده به حساب شهروندان کم درآمد است که بخصوص برای دولت جدید ایران پیچیده و پرهزینه است. . در چنین شرایطی ریل های جدید در قطار هدف یارانه ها نیازمند مشارکت و تصمیم واحد حداقل بین مجلس و دولت است.

پایان یک پروژه سخت و پرهزینه

با گذشت بیش از یک دهه، اکنون قانون هدفمندسازی یارانه ها به یک آشفتگی درهم پیچیده تبدیل شده است و بسیاری از اهداف این قانون به گفته مرکز پژوهش های مجلس شامل عادلانه شدن نظام توزیع یارانه ها، افزایش بازده اقتصادی، افزایش رفاه با پرداخت نقدی است. کاهش قاچاق سوخت و کاهش هزینه دولت، شفافیت پرداخت یارانه نقدی و حفظ محیط زیست محقق نشده است.

گروه پژوهشی مجلس پیش از این در گزارشی تخلفات فراوانی را در اجرای این قانون مشخص و اعلام کرد: ترکیب مقرر در این قانون برای استفاده از درآمد شامل تقسیم 50 درصد برای حمایت خانوار، 30 درصد از سهم تولید است. و 20 درصد برای جبران مخارج دولت در هیچ یک از سالهای 89 تا 1400 مشاهده نشد. به گونه ای که در اجرای پرداخت یارانه نقدی حدود 90 درصد از کل هزینه های این قانون اختصاص یافته و تنها 5 درصد از این اعتبارات به تولید و البته بهداشت و درمان اختصاص می یابد.

اکنون دولت و مجلس در آستانه تصمیم گیری سختی هستند و باید دید نتیجه اراده و تصمیم مشترک آنها چه خواهد بود؟ تجربه نشان می‌دهد که ایده‌های برنامه‌ریزی مانند رفراندوم هم پرهزینه است و هم می‌تواند با واکنش منفی مردم به ویژه در شرایط تورمی مواجه شود و آخرین گره را می‌توان در قالب لایحه بودجه 1401 باز کرد که هم‌اکنون آغاز شده است. گذاشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید