یارانه جدید چگونه پرداخت می شود؟ | آیا میزان یارانه نقدی افزایش می یابد؟

یارانه جدید چگونه پرداخت می شود؟  |  آیا میزان یارانه نقدی افزایش می یابد؟

رونو:شایعه حذف ارز ترجیحی این روزها موضوع بحث مسئولان شده است; با این اضافات، این نگرانی وجود دارد که تکلیف یارانه نقدی با حذف ارز ترجیحی چه می شود؟

چند سالی است که افزایش میزان یارانه های پولی هم درخواست مردم و هم وعده همیشگی مسئولان است. در دولت جدید و با توجه به لزوم حذف ارز ترجیحی، نحوه پرداخت نقدی یارانه ها به موضوع مهمی تبدیل شده است. اما هنوز پاسخ روشنی در مورد اینکه یارانه چقدر خواهد بود و یارانه جدید چگونه ثبت می شود و اصلاً یارانه جدیدی وجود دارد یا خیر، وجود ندارد.

در روزهای اخیر بحث حذف ارز ترجیحی جدی‌تر شده و نگرانی مردم از اینکه یارانه نقدی چگونه خواهد بود و آیا افزایش می‌یابد، بیشتر شده است.

طبیعتا پیگیری بحث مسئولان در این زمینه می تواند به تعیین وضعیت یارانه نقدی کمک کند. اما در روزهای اخیر اعلام شده است که ارز ترجیحی قابل حذف است. اما هنوز تکلیف پرداخت یارانه نقدی مشخص نشده است. در ادامه پاسخ برخی از مسئولان در خصوص نحوه پرداخت یارانه جدید را مشاهده می کنید.

هر یک از کارکنان پاسخ های متفاوتی را به کمک هزینه جدید اعلام کردند. اما در بین همه این ادعاها، وجه مشترک قطعی بودن پرداخت یارانه جدید است. به عنوان مثال گادری یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خبری از حذف ارز ترجیحی و ارائه کارت اعتباری 100 هزار تنی برای هفت دهک اول خبر داد.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اتباع نیز درباره نحوه جدید پرداخت یارانه ها گفت: مجلس به دنبال تغییر روش ترجیحی پرداخت ارزی است. به مردم به جای ارز دلخواهشان کارت اعتباری و سرانه بدهید. کارت اعتباری مشکلی است که اکثر نمایندگان مجلس بر آن تاکید دارند. یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: در حذف ارز ترجیحی تردیدی وجود ندارد و ارائه کارت اعتباری یکی از پیشنهادات است.

البته در مورد یارانه جدید بحث و جدل وجود دارد. هنوز مشخص نیست یارانه جدید نقدی است یا اعتباری! مشخص نیست چه زمانی پرداخت خواهد شد. به عنوان مثال، رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در ابتدا گفت: یارانه‌ها از اوایل دی ماه دو برابر می‌شود. اما هندوزی وزیر اقتصاد ادعای محسن رضایی مبنی بر دو برابر شدن یارانه نقدی را رد کرد و مشخص نیست چرا وزیر اقتصاد و معاون رئیس جمهور در خصوص یارانه نقدی موضوعات کاملا متفاوتی را اعلام کردند.

مهم نیست که یارانه نقدی جدید چگونه به نظر می رسد، متقاعد کردن مردم برای انجام این کار ضروری است. همانطور که گفته شد احتمال حذف ارز ترجیحی در روزهای آینده وجود دارد و البته قیمت کالاها افزایش نخواهد یافت. زمانی که تصمیم روشنی در مورد ارزهای جایگزین گرفته نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید