فرمول جدید پرداخت یارانه نقدی/ ابن گرو مشمول یارانه بیشتری می شود

فرمول جدید پرداخت یارانه نقدی/ ابن گرو مشمول یارانه بیشتری می شود

معاون اقتصادی و رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح دولت در کالابرگ در حال حاضر حمایت در قالب سبد غذایی است اما در آینده ممکن است از سبدهای بهداشتی مانند مواد شوینده نیز حمایت شود. تا ساعت 9 ادامه خواهد داشت.

علیرضا عسگریان در حاشیه دیدار وزرای کار ایران و قطر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین وضعیت کالاهای الکترونیکی در کشور، گفت: هدف گذاری یارانه ها برای دولت بسیار مهم است که یکی از موارد آن است. کالابرگ بسته های یارانه پایه و هدفمند ارائه می کند و بسته های یارانه ای شامل نان، دارو، سوخت، یارانه آب، بسته بهداشتی و اخیرا کالابرگ شامل سبد غذایی نیز می شود.

وی افزود: بر اساس قانون بودجه سال 1401، پس از اجرای لغو ارز ترجیحی مقرر شد در صورت بروز تورم در 11 قلم کالای اساسی و کیفری برای مردم، دولت با یارانه آن را پوشش دهد. و بلافاصله پس از آن مشمول مالیات یک عشر می شود، مقرر شد که سه دهک اول جامعه ماهانه 400 هزار تومان و دهک های بعدی تا دهک نهم 300 هزار تومان یارانه دریافت می کنند. یارانه قبلی 45 هزار و 500 تومان در ماه بود و ناگهان یارانه ها به طور متوسط ​​9 برابر شد.

معاون وزیر کار رفاه اجتماعی تصریح کرد: میزان یارانه معیشتی پرداختی به مردم ماهانه 27 هزار میلیارد تومان بوده و در واقع دولت تلاش کرده تا تورم کالاهای اساسی را پوشش دهد و در حال حاضر با اجرای فهرست کالاها در حال پوشش آن است. به گونه ای که در اردیبهشت ماه سال گذشته برای خرید 11 قلم کالای اساسی خانوار به 436 هزار تومان نیاز بود، اما برای خرید همین 11 قلم کالا در اردیبهشت امسال 836 هزار تومان نیاز بود. یعنی حدود 400 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

عسگریان گفت: دولت برای جبران تورم کالاهای اساسی برای سه دهک پایین جامعه ماهانه 400 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت می کند، علاوه بر این در اجرای فهرست کالاهای الکترونیکی 20 درصد اعتبار جدید در نظر گرفته است. یعنی ماهیانه حدود 480 هزار تومان برای هر نفر است که نسبت به یارانه قبلی 45 هزار تومانی 10 تا 11 برابر افزایش یافته است.

وی افزود: در گذشته 8.5 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در سه دهک پایین جامعه بودند، در حالی که اکنون سه دهک مشمول این لایحه به 24 میلیون نفر افزایش یافته است که در هر دهک حدود 8 نفر است. 7 میلیون نفر معادل حدود 2.8 تا 2.9 میلیون خانوار در حال حاضر تحت پوشش 20 درصد اعتبار اضافی در کالابرگ هستند.

معاون رفاه اجتماعی وزیر کار در تشریح این مشکل گفت: وقتی شخصی به مغازه هایی مراجعه می کند که دستگاه کارتخوان خود را تجهیز کرده ایم، می تواند از طریق اپلیکیشن «شام» دسترسی به آن مغازه ها را نصب کند و به راحتی مغازه های طرف قرارداد را پیدا کند. ; فروشگاه هایی که علاوه بر کارتخوان دارای بارکد خوان هستند. در حال حاضر 70000 فروشگاه در سراسر کشور وجود دارد که 11000 شعبه از 8 فروشگاه زنجیره ای طرف قرارداد کاتالوگ الکترونیکی هستند.

عسگریان تصریح کرد: البته 20 درصد مازاد اعتبار سه دهم است به شرطی که هرکس 320 هزار تومان معادل 80 درصد یارانه خود را از 11 قلم کالای مورد نظر اعم از شیر، ماست، پنیر بپردازد. شکر، روغن، مرغ، گوشت منجمد، لوبیا و ماکارونی خریدم.

وی افزود: قیمت 11 کالای ضروری تعزیرات است و اگر شخصی این کالاها را با قیمت بالاتری بفروشد مردم می توانند به تعزیرات شکایت کنند و همه این کالاها دارای بارکدخوان هستند.

معاون وزیر کار رفاه اجتماعی گفت: در خرید 11 قلم کالا مهم نیست مردم چه برندی خریدند، اساس ما کالاهای اساسی است. به عنوان مثال پایه ما در شیر کم چرب محاسبه می شود و اگر شخصی نوع دیگری از شیر را خریداری کرده باشد، ما فقط همان قیمت پایه را محاسبه می کنیم.

عسگریان افزود: یکی دیگر از محصولات کالابرگ گوشت منجمد است نه داغ. در مورد مرغ، قیمت آن تنبیهی است و نوسانات این کالاها با اقدامات تنبیهی کنترل می شود و دولت سعی می کند تورم این کالاها را از طریق اعتبار یارانه ای جبران کند.

وی تاکید کرد: یارانه افراد قطعی است اما اعتباری که در حال حاضر به آن داده می شود برای سه دهک پایین 20 درصد است که بسته به تورم در آینده می تواند 25 یا 30 درصد باشد اما فعلا این اعتبار 20 است. ٪. .

معاون رفاهی وزارت کار گفت: ممکن است در آینده برای دهک 4 تا 9 مازاد معرفی شود اما فعلا برای دهک 3 معرفی شود.

به گفته عسگریان، مبنای اعتبار، حمایت از خانوارهای فقیر و کم درآمد است و مشکل بعدی این است که دولت سبد غذایی مورد نیاز خانوارها را که در حال حاضر ماهانه 480 هزار تومان تامین می شود، برای سلامت می خواهد. این شرط گذاشته است که اگر کسی 80 درصد یارانه 400 هزار تومانی خود را از 11 قلم بخرد، 20 درصد مازاد اعتبار یعنی.

وی افزود: برنامه دولت در حال حاضر حمایت از سبد غذایی کالابرگ است، ممکن است در آینده از سبد سلامت مانند مواد شوینده، پوشک و اقلام بهداشتی حمایت کند اما سبد فعلی کالابرگ 100 درصد مواد غذایی است.

معاون رفاه اجتماعی وزیر کار تصریح کرد: هدف دولت کالابرگ جلوگیری از کمبود مواد غذایی در جامعه است.

به گفته عسگریان، میزان پذیرش کاتالوگ الکترونیکی نسبت به دوره قبل که فقط افراد کمیته امداد و بهزیستی شرکت می کردند، سه برابر شده است، پیش از این تعداد افراد تحت پوشش 8 میلیون و 700 هزار نفر بود، اکنون این تعداد به 24 میلیون نفر رسیده است. .

وی افزود: در حال حاضر تراکنش های طرح کاتالوگ الکترونیک به 60 تا 70 هزار تراکنش در روز رسیده است و امیدواریم به 100 هزار تراکنش در روز برسیم. ما می خواهیم رفتار مردم را نسبت به مصرف کالاهای اساسی خانگی تغییر دهیم.

به گفته معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی، 70 هزار فروشگاه در کشور شامل 11 هزار فروشگاه زنجیره ای مشمول طرح کاتالوگ الکترونیک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید